• سه‌شنبه / ۱۹ دی ۱۳۹۱ / ۱۱:۵۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91101911375
  • خبرنگار : 71219

در مستند «ایران، از پس هزاره‌ها»

کاوشگر جیرفت خاطراتش را به خانه‌های ما می‌آورد

کاوشگر جیرفت خاطراتش را به خانه‌های ما می‌آورد

دکتر یوسف مجیدزاده فردا در مستند تلویزیونی «ایران، از پس هزاره‌ها» از خاطرات خود در کاوش‌های تپه‌ی ازبکی‌، جیرفت و کشف یک تمدن جدید در جنوب شرقی ایرانی سخن می‌گوید.

دکتر یوسف مجیدزاده فردا در مستند تلویزیونی «ایران، از پس هزاره‌ها» از خاطرات خود در کاوش‌های تپه‌ی ازبکی‌، جیرفت و کشف یک تمدن جدید در جنوب شرقی ایرانی سخن می‌گوید.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ از یک هفته‌ی پیش، پخش مستند «ایران، از پس هزاره‌ها» از شبکه‌ی «مستند» آغاز شده است. در اولین بخش این برنامه که 52 قسمت دارد و به معرفی باستان‌شناسان و محوطه‌های تاریخی می‌پردازد، سیدمنصور سیدسجادی و کاوش‌های او در شهر سوخته معرفی شدند و در برنامه‌ی این هفته (چهارشنبه، 20 دی‌ماه) به یوسف مجیدزاده و پژوهش‌ها و کاوش‌های او پرداخته خواهد شد.

پژمان مظاهری‌پور - کارگردان این برنامه‌ی مستند - به خبرنگار ایسنا گفت: 10 قسمت ابتدایی این مستند به باستان‌شناسان نامدار ایرانی و زندگی علمی آن‌ها مربوط می‌شود و برنامه‌ی روز بیستم دی‌ماه درباره‌ی یوسف مجید‌زاده است. در این قسمت، گفت‌وگویی که با او در فرانسه درباره‌ی تپه‌های ازبکی و جیرفت داشتیم و خاطراتی که او از هر کدام از این محوطه‌ها دارد، پخش می‌شود.

او افزود: در این مستند، باستان‌شناسان دیگری از جمله صادق ملک شهمیرزادی، میرعابدین کابلی، اسماعیل یغمایی، مهدی رهبر و همچنین عبدالمجید ارفعی - کتیبه‌شناس - معرفی خواهند شد.

به گزارش ایسنا، مجیدزاده که در تپه قبرستان در دشت قزوین و تپه‌ی ازبکی کاوش‌ کرده است، از ابتدای دهه‌ی 80 چند فصل کاوش باستان‌شناسی را در محوطه‌ی جیرفت انجام داد. البته در چند سال گذشته و با تغییراتی که در سازمان میراث فرهنگی رخ داد، کاوش‌های جیرفت مانند گذشته ادامه نیافت.

در جیرفت آثار بسیار ارزشمندی در جریان کاوش‌های باستان‌شناسی به‌دست آمده‌اند. هرچند پیش از آن، قاچاقچیان اشیای تاریخی بخشی از گنجینه‌های این محوطه‌ی تاریخی را تاراج کرده بودند. با این حال، به گفته‌ی مرحوم دکتر محمود روح‌الامینی مردم‌شناس «تمدنی که در جیرفت به آن دست یافته‌ایم، گواهی است بر حضور انسان‌های اندیشمند و توانا که حدود پنج‌هزار سال پیش می‌زیستند و با دنیای اطراف خود ارتباط صنعتی، اجتماعی و اقتصادی داشته‌اند.»

تپه‌ی ازبکی نیز یکی از قدیمی‌ترین و ارزشمندترین محوطه‌های تاریخی ایران و دنیاست که نمونه‌ی خشت گلین 9هزار ساله‌ی به‌دست آمده از آن، چند سال پیش توسط رییس‌جمهور وقت به‌عنوان سند قدمت فرهنگ و مدنیت ایران به کوفی عنان (دبیرکل سابق سازمان ملل متحد) هدیه شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha