• شنبه / ۲۳ دی ۱۳۹۱ / ۰۹:۰۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91102313060
  • خبرنگار : 71021

تورگردانان هشدار دادند:

فرار گردشگران خارجی با گران شدن بلیت موزه‌ها و اماکن تاریخی

 فرار گردشگران خارجی با گران شدن بلیت موزه‌ها و اماکن تاریخی

قیمت بلیت موزه‌ها و سایت‌های جهانی کشور در شرایطی که تورگردان‌ها از رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قول گرفته بودند که تغییر نکند، دونرخی و همچنین گران شد.

قیمت بلیت موزه‌ها و سایت‌های جهانی کشور در شرایطی که تورگردان‌ها از رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قول گرفته بودند که تغییر نکند، دونرخی و همچنین گران شد.

به گزارش خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اعضای جامعه‌ی تورگردانان ایران چند وقت پیش با رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - محمدشریف ملک‌زاده - جلسه‌ای داشتند و در آن با اشاره به مصوبه‌ی هیأت وزیران درباره‌ی افزایش قیمت ورودی سایت‌های تاریخی و موزه‌ها و همچنین دونرخی شدن این ورودی برای اتباع خارجی و ایرانی، چالش‌های این مصوبه را در صنعت گردشگری و تأثیر آن را بر ورود گردشگران خارجی گوشزد و اندیشیدن ساز‌وکاری را برای مقابله با اثرات منفی این مصوبه، درخواست کردند.

در حالیکه تورگردانان منتظر ارائه شدن راهکاری از سوی رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این‌باره بودند، معاونت میراث فرهنگی افزایش نرخ ورودی موزه‌ها و سایت‌های تاریخی را برای اتباع خارجی اعلام کرد.

مسعود علویان‌صدر - معاون میراث فرهنگی کشور - در این زمینه گفته است: نرخ بازدید از سایت‌های تاریخی که در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده‌اند، برای خارجی‌ها 20هزار تومان و برای ایرانی‌ها دوهزار تومان است. همچنین مبلغ ورودی موزه‌ها برای اتباع خارجی 10هزار تومان و برای اتباع ایرانی، یک‌هزار تومان تعیین شده است.

محمدعلی واقفی - قائم‌مقام جامعه‌ی تورگردانان ایران - در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: ما با دونرخی شدن ورودی سایت‌های تاریخی و موزه‌ها در حضور رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعلام مخالفت کردیم، چون اثر سوء آن بیشتر از منافعش است.

او اظهار کرد: قرار بود مصوبه‌ی هیأت وزیران که در آن، ورودی موزه‌ها و اماکن تاریخی برای خارجی‌ها 15هزار تومان تعیین شده، از اول دی‌ماه اجرا شود که اطلاع داریم تا این لحظه اجرا نشده است. ما به راهکارهای رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خوش‌بین هستیم و لازم است دوباره موضوع را پیگیری کنیم.

سیدهادی شیرازی - دبیر جامعه‌ی تورگردانان ایران - نیز در این‌باره با تأکید بر این‌که ایران یک مقصد فرهنگی برای گردشگران خارجی به‌شمار می‌آید و خارجی‌ها می‌آیند که موزه‌ها و سایت‌های تاریخی ایران را ببینند، گفت: تا به حال به هر موزه یا سایت تاریخی در کشورهای خارجی سفر کرده‌ام، ندیده‌ام ورودی‌ها دونرخی باشد حتا موزه‌ی «لوور»، قیمت این موزه فقط یکشنبه‌ها با دیگر روزها متفاوت است، یعنی قیمت بلیت این موزه یکشنبه‌ها کمتر است تا مردم بیشتری به موزه بروند.

وی ادامه داد: وقتی گردشگران به کشوری مانند فرانسه می‌روند، هدف‌شان فقط دیدن «لوور» نیست، آن‌قدر جاذبه‌های گردشگر این کشور زیاد است که 75میلیون نفر را با انگیزه‌های متفاوت جذب ‌کند. حتا شاید تعداد زیادی از گردشگران اصلا به لوور نروند.

شیرازی بیان کرد: ما با این‌گونه کشورها تفاوت زیادی داریم؛ بیشتر انگیزه‌ی سفر یک گردشگر به ایران، دیدن سایت‌های تاریخی و موزه‌هاست. ما وقتی به این گردشگران افزایش نرخ بلیت هواپیما یا هتل را اعلام می‌کنیم، آن‌ها ناراحت می‌شوند؛ اما وقتی گران شدن نرخ موزه‌ها و اماکن تاریخی را اطلاع می‌دهیم، عصبانی می‌شوند، چون هدف این گردشگران دقیقا دیدن این آثار است.

وی گفت: نرخ‌های اعلام‌شده برای موزه‌ها و سایت‌های تاریخی واقعا زیاد است. اگر دلیل، گرانی ارز است مگر ارز چقدر گران شده که نرخ موزه‌ها و اماکن تاریخی را 10 برابر کرده‌ایم؟

او افزود: رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قول داده بود برای گردشگران خارجی که با تور به ایران سفر می‌کنند، نامه‌نگاری کند تا این قیمت‌ها را دست کم برای آن‌ها افزایش ندهند. ما باید دوباره درخواست خود را مطرح و موضوع را رسیدگی کنیم، چون این روش اصلا درست نیست و این تفاوت قیمت میان اتباع ایرانی و خارجی حتما به چشم گردشگران خارجی می‌آید و این موضوع، چندان جالب نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha