• یکشنبه / ۲۴ دی ۱۳۹۱ / ۱۴:۰۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 91102414021
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

آگاهی والدین در مهار احساس حقارت کودکان نقش اساسی دارد

آگاهی والدین در مهار احساس حقارت کودکان نقش اساسی دارد

ایسنا/خراسان رضوی مشاوره فعال حوزه کودک و نوجوان نقش آگاهی و آموزش والدین را در جلوگیری از بروز و همچنین کنترل و مهار احساس حقارت در کودکان را بسیار مهم و اساسی دانست.

مشاوره فعال حوزه کودک و نوجوان نقش آگاهی و آموزش والدین را در جلوگیری از بروز و همچنین کنترل و مهار احساس حقارت در کودکان را بسیار مهم و اساسی دانست.

زهرا مرادیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه خراسان اظهار کرد: با توجه به تعداد زیاد افراد و کودکان درگیر با مساله احساس حقارت، داشتن آگاهی و اطلاعات لازم در راستای شناخت راه‌های مقابله با آن لازم و ضروری است.

وی در تعریف احساس حقارت گفت: احساس حقارت زمانی ایجاد می‌شود که آدمی در مقایسه خود با دیگر افراد گمان دارد از وضع و شرایط پایین‌تری برخوردار است و یا توان انجام کار یا ادراک او در حد متعارف و معمول نیست.

مرادیان ادامه داد: در چنین شرایطی فرد عکس العمل‌های مختلفی از جمله رفتارهای پرخاشگرایانه، بدخلقی و بداشتهایی در سنین پایین و عدم تمایل به مدرسه و تحصیل در سنین بالاتر را برای سرپوش گذاشتن بر روی احساس حقارت خود بروز می‌دهد.

وی تاکید کرد: پذیرش کودک از سوی خانواده به ویژه پدر و مادر بسیار حائز اهمیت است و این پذیرش گامی بسیار بلند در جهت اعتمادبه نفس بخشیدن به کودک و دوری او از احساس حقارت و خودکم بینی محسوب می‌شود.

مرادیان ضمن بیان این مطلب که آگاهی والدین در مهار احساس حقارت کودکان نقش بسیار مهم و اساسی دارد، تصریح کرد: پدران و مادرانی که عالم به روش‌های تربیتی نبوده و از نیک و بدهای آن بی‌خبرند، نه تنها نمی‌توانند به مهار احساس حقارت در خود کمک کنند بلکه در کنار ایجاد آن در فرزند خود، توانایی تشدید آن را نیز در کودکان دارا هستند.

وی ادامه داد: بنابراین در وهله اول شناخت و آگاهی والدین از احساس حقارت در خود و فرزندان‌شان و همچنین نحوه برخورد با آن در نوع تربیت فرزند و سعادت آینده وی بسیار موثر است.

مدرس کلاس‌های موسسه خدمات مشاوره‌ای، جوانان و پژوهش‌های اجتماعی آستان قدس رضوی، اظهار کرد: علل و عوامل گوناگونی می‌توانند زمینه‌ساز و باعث بروز احساس حقارت در کودکان باشند و در صورتی که آن عوامل ثابت و مستقر بمانند، ایجاد عقده حقارت می‌کنند.

وی با اشاره به تفاوت‌های میان احساس حقارت و که‌تری با عقده حقارت ادامه داد: حساس حقارت احساس عدم توان پیشرفت است و عقده حقارت نیز ناراحتی‌های ناشی از آن محسوب می‌شود، بنابراین در اثر احساس حقارت است که ناراحتی ناشی آن تدریجا ریشه‌دار شده و عقده حقارت را پدید می‌آورد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha