• چهارشنبه / ۲۷ دی ۱۳۹۱ / ۱۳:۵۷
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91102716395
  • منبع : نمایندگی ایلام

در گفت‌وگو با ایسنا

سفیر عراق در تهران: حذف ویزا بین ایران و عراق فعلا امکان‌پذیر نیست

سفیر عراق در تهران: حذف ویزا بین ایران و عراق فعلا امکان‌پذیر نیست

سفیر عراق در تهران گفت: حذف ویزا بین ایران و عراق فعلا امکان‌پذیر نیست و آن چه که در این میان مطرح است شایعه‌ای بیش‌ نیست.

سفیر عراق در تهران گفت: حذف ویزا بین ایران و عراق فعلا امکان‌پذیر نیست و آن چه که در این میان مطرح است شایعه‌ای بیش‌ نیست.

محمد مجید الشیخ درگفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: حذف ویزا بین ایران و عراق باید بر مبنای کار اصولی صورت پذیرد اما در حال حاضر این امکان وجود ندارد.

او درباره علت نبود این امکان گفت: ویزا بین ایران و عراق زمانی لغو می‌شود که منافع کشور در آن تامین شده باشد که در حال حاضر چنین چیزی تحقق یافتنی نیست.

سفیر عراق تاکید کرد: چنان چه ویزا بین ایران و عراق در این شرایط لغو شود آمد و شد اتباع دو کشور بی‌رویه خواهد بود و این در حالی است که فضا برای این کار فراهم نشده است.

الشیخ درباره چگونگی فراهم شدن شرایط برای لغو ویزا بین ایران وعراق گفت: موضوعاتی مانند امنیت در این کار بسیار حائز اهمیت است ما نمی توانیم بدون توجه به امنیت مسافران و زوار اجازه دهیم بدون رویه در داخل کشور عراق آمد و شد کنند.

هم‌چنین در شرایطی که نمایندگان مردم استان ایلام در مجلس شورای اسلامی بر ایجاد گذرگاه های جدید بین ایران و عراق در این استان تاکید می‌کنند، سفیر جمهوری عراق در ایران، گفت: گشایش مرز جدید در ایلام باید توجیه‌پذیر باشد.

دکتر احمد شوهانی درگفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: استان ایلام بیش‌ترین مرز را با عراق دارد اما تنها از یک گذرگاه بهره‌مند است و این درحالی است که برای گشایش معابر دیگر از جمله در منطقه هلالی شمالی همه چیز را فراهم کرده‌ایم.

این عضوکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: گشایش مرزهای جدید بین ایران و عراق در استان ایلام از نگاه اقتصادی به نفع دو ملت است از این رو ما از طریق شخص وزیر امور خارجه و دستگاه‌های ذی‌ربط موضوع را پیگیری می‌کنیم.

هم‌چنین نماینده مردم آبدانان، دهلران و دره شهر در مجلس نیز گفت: در حال حاضر برای گشایش مرز موسویان در شهرستان دهلران رایزنی‌هایی را آغاز کرده‌ایم.

دکتر علی‌محمد احمدی اضافه کرد: دهلران دارای ظرفیت‌های اقتصادی فراوانی است، این شهرستان ارتباط نزدیکی با بنادر جنوب ایران دارد بنابراین گشایش مرز جدید در این منطقه ضروری است و ما در حال پیگیری موضوع هستیم.

در همین خصوص سفیر جمهوری عراق در ایران درگفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: گشایش مرز جدید در استان ایلام توجیه می‌طلبد، همه جنبه‌های این موضوع باید ارزیابی شود.

مجید الشیخ تاکید کرد: در حال حاضر در استان‌های خوزستان وکرمانشاه و مناطق کردستان بین ایران و عراق تعدادی معابر وجود دارد اما اگر بخواهیم مرز جدیدی از جمله در استان ایلام باز کنیم باید موضوع را از جنبه توجیه‌پذیری موضوع بررسی کنیم از جمله این که باید از نظر اقتصادی این شرایط توجیه پذیر نشان دهد.

سفیر عراق در عین حال گفت: باوجود ضرورت‌های اقتصادی برای گشایش مرز جدید در استان ایلام تصمیم‌گیری‌ها در اختیار چندین دستگاه است که همه آن‌ها باید در این زمینه نتیجه‌گیری کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha