• شنبه / ۳۰ دی ۱۳۹۱ / ۱۱:۱۹
  • دسته‌بندی: علم و فناوری جهان

واکسن جدید محققان برای درمان آلزایمر

بیماری آلزایمر

محققان کانادایی با توسعه واکسن MPL گام بزرگی برای یافتن روش موثر درمان و حتی پیشگیری از بیماری آلزایمر برداشته اند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تیم تحقیقاتی دانشگاه لاوال به سرپرستی دکتر «سرژ ریوست» با همکاری محققان مرکز تحقیقات CHU‌ کبک و شرکت داروسازی GSK‌ واکسن جدیدی برای درمان آلزایمر توسعه و مورد آزمایش قرار داده اند.

بخش کلیدی بیماری آلزایمر، تولید مولکول سمی موسوم به «بتا آمیلوئید» است؛ مدافعان بدن یا سلول های «میکروگلیال» پس از شکل گیری پلاک های آلزایمر، قادر به از بین بردن بتا آمیلوئیدها نیستند.

محققان با استفاده از مونوفسفوریل لیپید A‌ موسوم به MPL، اقدام به تقویت سلول های ایمنی مغز کرده اند.

پس از ابتلای موش ها به نشانه های آلزایمر، تزریق هفتگی واکسن MPL‌ بمدت 12 هفته انجام شد که نتیجه آن از بین رفتن تا 80 درصد پلاک های آلزایمر و بهبود عملکرد شناختی حیوانات بود.

نتایج بدست آمده نشان می دهد، عملکرد واکسن MPL‌ تنها به کند کردن روند بیماری آلزایمر در مراحل اولیه محدود نمی شود و می توان از این دارو بعنوان یک روش پیشگیری نیز استفاده کرد.

در مطالعات قبلی، از داروهای درمان سرطان شامل «ارلوتینیب» و «گفیتینیب» برای درمان آلزایمر در مگس میوه و موش های صحرایی استفاده شده بود.

نتایج این تحقیق در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.