• دوشنبه / ۲ بهمن ۱۳۹۱ / ۱۰:۴۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91110200994
  • خبرنگار : 71219

در «ایران، از پس هزاره‌ها» ببینید:

روایت داستان کشف نخستین انیمیشن و چشم مصنوعی جهان

روایت داستان کشف نخستین انیمیشن و چشم مصنوعی جهان

مجموعه‌ی مستند «ایران،‌ از پس هزاره‌ها» چهارشنبه شب همراه با دکتر سیدمنصور سیدسجادی به شهر سوخته می‌رود.

مجموعه‌ی مستند «ایران،‌ از پس هزاره‌ها» چهارشنبه شب همراه با دکتر سیدمنصور سیدسجادی به شهر سوخته می‌رود.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مجموعه‌ی مستند «ایران،‌ از پس هزاره‌ها» با هدف معرفی محوطه‌های تاریخی و مهم کشور و مرور خاطراتی که کاوشگران این محوطه‌ها دارند،‌ در حدود 50 قسمت از شبکه‌ی «مستند» پخش می‌شود که 10 قسمت ابتدایی آن به چند باستان‌شناس پیشکسوت ایران می‌پردازد. البته پخش این مجموعه از چند هفته قبل آغاز شده، ولی با توجه به استقبال خوبی که از سوی مخاطبان صورت گرفته و به‌دلیل مناسب نبودن زمان پخش برنامه‌، قرار شده با وجود پخش شدن دو قسمت از برنامه‌، این قسمت‌ها دوباره در یک ساعت دیگر پخش شوند. به این ترتیب، زمان پخش این مستند، روزهای چهارشنبه ساعت 22 اعلام شده است.

درباره‌ی برنامه‌ی این هفته، پژمان مظاهری‌پور - کارگردان این مستند - گفت: در قسمت نخست، دکتر سیدمنصور سیدسجادی که 30 سال است در شهر سوخته مطالعه‌ی باستان‌شناسی می‌کند، به این شهر می‌رود و نمونه‌هایی از یافته‌های باستانی در این شهر تحلیل می‌شوند.

او یادآوری کرد: محوطه‌ی باستانی شهر سوخته در شرق استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و یکی از محوطه‌های پیش از تاریخ ایران است که بقایای یک تمدن بزرگ و غنی با آثار مردمی که حدود پنج‌هزار سال قبل زندگی می‌کردند در آن یافت شده‌اند.

وی اظهار کرد: کار فیلم‌برداری این قسمت از مستند از سال 1382 آغاز شد و من چند فصل حفاری را همراه با گروه باستان‌شناسان در شهر سوخته بودم. پس از آن سفر به ایتالیا داشتم تا ادامه‌ی کار را در آنجا همراه با دکتر سجادی و همکاران ایتالیایی‌اش ضبط کنم.

مظاهری‌پور با بیان این‌که ابتدا ایتالیایی‌ها کاوش در شهر سوخته آغاز کردند، افزود: در این مستند تلویزیونی، به تاریخ کاوش‌های باستان‌شناسی در شهر سوخته و کشفیات بزرگ آن مانند اولین نمونه‌ی انیمیشن روی یک سفال‌، یک بازی فکری شبیه شطرنج، یک لوح مربوط به حسابرسی و یک چشم مصنوعی پرداخته شده است.

به گزارش ایسنا، قسمت نخست مجموعه‌ی مستند «ایران، از پس هزاره‌ها» چهارشنبه (چهارم بهمن‌ماه) ساعت 22 از شبکه‌ی مستند پخش خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha