• دوشنبه / ۲ بهمن ۱۳۹۱ / ۱۵:۴۴
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 91110201398
  • خبرنگار : 71429

/نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه/4

تاکید «محسنی‌اژه‌ای» بر محاربه بودن اقدام دو زورگیر اخیر

تاکید «محسنی‌اژه‌ای» بر محاربه بودن اقدام دو زورگیر اخیر

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره دلایل بازداشت عزت‌ شاهی (طلبه سیرجانی) گفت: اتهامات این فرد نامعلوم نیست و پرونده او در دادسرای ویژه روحانیت به لحاظ لباس و مسوولیتی که دارد در حال رسیدگی است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره دلایل بازداشت عزت‌ شاهی (طلبه سیرجانی) گفت: اتهامات این فرد نامعلوم نیست و پرونده او در دادسرای ویژه روحانیت به لحاظ لباس و مسوولیتی که دارد در حال رسیدگی است.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره اینکه رسیدگی به پرونده زورگیری کمتر از 47 روز به پایان رسید، آیا حتما باید تصویر رسانه‌ای شود تا موضوع با قاطعیت در دستور کار دستگاه قضایی قرار گیرد؟ گفت: اینطور نیست که به دلیل پخش تصاویر در رسانه‌ها این پرونده رسیدگی و پیگیری شده است. گاهی وقت‌ها اثبات مطلب اگر تصویر باشد راحت‌تر است، ولی اگر نباشد سخت‌تر رسیدگی می‌شود، کما اینکه ما پرونده‌های این‌چنینی کم هم نداریم، اخیرا دو، سه مورد در مشهد، شهرکرد، پاکدشت و حتی تهران از این نوع احکام اجرا شده است، لذا باید بگویم که گاهی اوقات وجود شاهد و تصویر در جهت اثبات مطلب به ما کمک می‌کند، وقتی هم که مدرک وجود نداشته باشد طبعا پیگیری قضایا و اثبات مطلب هم برای قاضی و هم برای پلیس سخت است.

وی در ادامه گفت: در مواردی که در جامعه اتفاق می‌افتد اگر شاکی خصوصی وجود داشته باشد که موضوع را پیگیری می‌کند و شاکی خصوصی هم به محض اطلاع دادن، زمینه ورود دادستان را فراهم می‌کند، لذا اطلاع به دادستان از طریق رسانه‌ها،‌ مردم و سایت‌های خبری در اتفاقات این‌چنینی صورت می‌گیرد، کما اینکه وقتی دادستان هم از حوادث اتفاق افتاده در جامعه اطلاع نداشته باشد و شاکی هم وجود نداشته باشد، مسلما قضایا پیگیری نمی‌شود ولی دادستان زمانی که اطلاع یابد از لحاظ جنبه عمومی موضوع حتما وارد خواهد شد.

خبرنگار دیگری پرسید، آیا اقدام اخیر دو سارق زورگیر و اجرای احکام آنها ابهاماتی را در خصوص محارب بودن یا نبودن این اعمال به وجود نیاورده است؟ که محسنی‌اژه‌ای پاسخ داد: پرونده‌ای تشکیل شده و در چارچوب آیین دادرسی به آن رسیدگی شده است. همه متهمان این پرونده وکیل داشتند، پرونده در دادسرا بود، کیفرخواست صادر شد و به دادگاه رفت، متهمان به رای اعتراض کردند،‌ به دیوان عالی کشور فرستاده شد و در آنجا حکم آنها را دیوان عالی کشور تایید کرد، پس از آن حکم آنها اجرا شد،‌ یعنی همه ضوابط و مقررات آیین دادرسی در این پرونده رعایت شده است.

وی در خصوص توضیح محارب بودن یا نبودن این اتفاق نیز گفت: اگر چنانچه کسی سلاح بکشد اعم از سلاح سرد و گرم و موجب اخافه مردم شود، محارب محسوب می‌شود و مجازات محارب هم معلوم است. این افراد در روز روشن و در ملاء عام سلاح سرد کشیدند و از طرف مقابل پول درخواست کردند، طرف مقابل مقاومت می‌کند و حاضرین در وقوع جرم از ترس جلو نمی‌آیند لذا مجازات این افراد خلاف قانون نبوده است و همچنین باید بگویم که همه مواردی که باید رعایت می‌شده در این پرونده با کمال احتیاط رعایت شده است.

خبرنگار دیگری از دادستان کل کشور پرسید که «داریوش سررشته‌دار» مرد 70 ساله‌ای که برای دیدن دختر خود به آمریکا رفته بود، ‌در آمریکا مرده است، آیا اقدامات قضایی در رابطه با این پرونده انجام شده است یا خیر؟ که سخنگوی دستگاه قضایی پاسخ داد: این موضوع را وزارت امور خارجه آمریکا مطرح کرده و حتما هم سیستم قضایی آمریکا و مسوولان سیاسی آنجا باید پاسخگوی این اقدام در جهت فوت این فرد باشند.

خبرنگار دیگری از محسنی‌اژه‌ای پرسید که رییس کل بانک مرکزی و معاونت نظارت بانک مرکزی اعلام کردند که 300 نفری که دادستان کل کشور در رابطه با معوقات بانکی از ما خواسته است، شامل عده‌ای از نمایندگان مجلس هم می‌شود، آیا این موضوع صحت دارد یا خیر؟ که محسنی‌اژه‌ای پاسخ داد: ما لیست 300 نفر را از ریاست‌جمهوری خواستیم نه از بانک مرکزی. چنین موضوعی هم مطرح نشده است.

ادامه دارد...

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha