• شنبه / ۷ بهمن ۱۳۹۱ / ۱۴:۰۹
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 91110704318
  • منبع : نمایندگی سمنان

مدیرکل گمرک استان:

درآمدهای گمرکی سمنان در 3 سال گذشته 60 برابر شده است

درآمدهای گمرکی سمنان در 3 سال گذشته 60 برابر شده است

ایسنا/سمنان مدیر کل گمرک استان از 60 برابر شدن درآمدهای گمرکی این استان در 3 سال گذشته خبر داد و گفت: ظرفیت‌های بسیاری در استان وجود دارد، اما تاکنون از همه آنها استفاده نشده است.

مدیر کل گمرک استان از 60 برابر شدن درآمدهای گمرکی این استان در 3 سال گذشته خبر داد و گفت: ظرفیت‌های بسیاری در استان وجود دارد، اما تاکنون از همه آنها استفاده نشده است.

علی اکبر شامانی همزمان با روز جهانی گمرک با حضور در خبرگزاری ایسنا، منطقه سمنان در گفت‌وگو با خبرنگاران خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، افزود: درآمدهای گمرکی این استان از حدود 37 میلیون در سال 88 به حدود 200 میلیون دلار در سال گذشته رسیده است، اما این رقم تنها 20 درصد ظرفیت مبادلات بازرگانی در این استان صنعتی و کشاورزی است.

وی عمده کالاهای صادراتی استان شامل سیمان خاکستری، پودر شوینده، انواع کاشی، عایق رطوبتی‌، لوله و پروفیل آهنی، گچ، کرک، شمش سرب، سنگ سلستین، کولر آبی، آرد، ظروف یکبار مصرف و… است که عمدتا به کشورهای عراق، افغانستان، آسیای میانه و … صادر می‌شود.

وی به تلاش های گمرک استان برای راه اندازی دفاتر گمرک در شاهرود و گرمسار اشاره کرد و گفت: به علت گستردگی جغرافیایی استان، ضرورت وجود دو دفتر گمرکی در غرب و شرق استان احساس می‌شد. از این رو با پیگیری‌هایی که شد مجوز تأسیس دو دفتر گمرکی در شهرستان‌های گرمسار و شهرستان شاهرود اخذ شد.

شامانی اضافه کرد: در شهرستان گرمسار به علت وجود زیر ساخت‌های موجود در بخش حمل و نقل، نزدیکی به استان تهران، وجود واحدهای صنعتی بزرگ در شهرستان، موقعیت خاص جغرافیایی و وجود شرکت‌ها و واحدهای صنعتی بزرگ دیگری در مرز تهران با استان، شرایط مطلوبی برای راه‌اندازی دفتر وجود داشت که با پیگیری‌های جدی فرمانداری و بویژه نماینده پیشین این شهرستان، این دفتر راه‌اندازی شد، اما متأسفانه با وجود اخذ مجوز راه‌اندازی گمرک شاهرود توسط اداره کل گمرک استان، این اتفاق در شهرستان شاهرود نیفتاد و دفتر گمرک شاهرود هنوز راه اندازی نشده است.

مدیر کل گمرک استان با اشاره به درآمدهای دفتر گمرک شهرستان گرمسار در هشت ماه گذشته گفت: عملکرد گمرک گرمسار رضایت بخش بوده اما با توجه به وجود زیر ساخت های خوب منطقه و وجود بیش از 1500 واحد صنعتی در شهرستان و در مرز ایوانکی و استان تهران، شرایط برای افزایش درآمدهای گمرکی در این شهرستان وجود دارد.

شامانی با بیان اینکه استان سمنان پتانسیل بالایی برای افزایش درآمدهای گمرکی دارد،خاطر نشان کرد: استان سمنان، استان چهار فصلی است و در همه بخش‌ها و بخصوص در بخش صنعت و کشاورزی ظرفیت‌های بالقوه زیادی برای صادرات و واردات دارد.بطور مثال گذشته از ظرفیت‌های صنعتی موجود در بخش صنعت استان،در غرب استان و در شهرستان گرمسار محصولات جالیزی و در شرق استان و شهرستان شاهرود محصولات باغی با کیفیتی نظیر انگور ،زردآلو ،گیلاس و... و پسته دامغان، ظرفیت‌های بالایی برای صادرات ایجاد کرده اما متأسفانه از این ظرفیت‌ها به درستی استفاده نشده است.

پسته دامغان به نام پسته دامغان صادر می‌شود

شامانی با بیان اینکه دامغان بعد از استانهای کرمان و یزد ،سومین تولید کننده عمده پسته در کشور است، افزود: این در حالی است که تا کنون حتی یک کیلوگرم از پسته دامغان به نام استان سمنان صادر نشده است و عمدتأ توسط واسطه‌ها، خریداری و در استان‌های دیگر و بنام استان‌هایی نظیر کرمان صادر مِی‌شود.

وی با بیان اینکه بطور کلی در بخش تولیدات کشاورزی،هیچگونه صادراتی از طریق گمرکات استان انجام نمی‌گیرد، افزود: با وجود ظرفیتهای بالایی که در تولیدات جالیزی، باغی و زراعی در استان وجود دارد، هیچ صادراتی در این بخش از طریق گمرک استان نداریم، البته بخش‌هایی از این تولیدات از طریق فروش به واسطه‌ها و انتقال به دیگر استان‌ها و از طریق گمرک استان‌های دیگر انجام گرفته که عمدتأ به نام همان استان‌ها نیز صادر شده است.

مدیر کل گمرک استان ادامه داد: به گفته مسوولان کشاورزی دامغان سال گذشته حدود 1000 تن پسته صادراتی دامغان از طریق سایر استان‌ها و بنام سایر استان‌ها صادر شده که حتی یک گرم آن بنام استان صادر نشده است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های گمرکی موجود در استان به صنعتی بودن استان اشاره کرد و یادآور شد: بیش از 1800 واحد صنعتی و 400 واحد معدنی در استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه استان سمنان ظرفیت سالانه یک میلیارد دلار مبادلات بازرگانی را دارد، افزود: این در حالی است که با همه کارهایی که انجام گرفته تا کنون توانسته‌ایم 20 درصد این رقم را در سال گذشته جذب کنیم.

درآمدهای گمرکی استان سمنان در 3 سال گذشته 60 برابر شده است

شامانی ادامه داد: البته استان سمنان در چند سال اخیر رشد خوبی داشته، بطور مثال از حدود 38 میلیون درآمد در سال 88 به رقمی افزون بر 200 میلیون دلار در سال گذشته رسیدیم، اما ظرفیت استان رقمی بسیار بالاتر از این رقم است که همت مسوولان و همراهی بیشتری را می‌طلبد.

وی نزدیکی به تهران را یکی از عوامل انجام مبادلات بازرگانی واحدهای صنعتی استان در تهران عنوان و اضافه کرد: اکثر واحدهای صنعتی و شرکت های بزرگ، دارای دفتر مرکزی در تهران هستند و از این رو بخشی از صادرات و واردات استان در تهران انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به رشد درآمدی گمرک استان در چند سال گذشته گفت: گمرک استان از حدود 23 میلیون تومان درآمد گمرکی در سال 88 به رقمی حدود 12 میلیارد تومان در سال 90 رسیده و در یک بازه زمانی دو-سه ساله، درآمد گمرکی استان تقریبا60 برابر شده است که نشان دهنده رشد درآمدهای گمرکی دارد.

مدیر کل گمرک استان با بیان اینکه مبادلات بازرگانی استان ظرفیت یک میلیارد دلار را دارد، اظهار کرد: جذب این رقم و افزایش مبادلات بازرگانی از رقم 200 میلیون فعلی به یک میلیارد دلار می‌تواند به افزایش درآمدهای استان، ایجاد اشتغال و از همه مهم‌تر به افزایش شاخص‌های توسعه استان کمک کند.

وی با اشاره به درآمدهای گمرکی استان سمنان و نقش آن در توسعه استان گفت: درآمدهای گمرکی بعد از نفت و مالیات، سومین منبع درآمدی کشور است و گمرک استان سمنان در سال گذشته حدود 12 میلیارد تومان کسب درآمد داشته که حدود 4 تا 5 میلیارد آن مالیات ارزش بر افزوده است.

شامانی با بیان اینکه سقف واقعی واردات استان 300 تا 400 میلیارد دلار است، تصریح کرد: این درحالی است که با وجود رشد چشمیری که در چند سال گذشته داشته‌ایم تنها 700 میلیون دلار آن را جذب کرده‌ایم، لذا اگر اراده جمعی وجود داشته باشد که این حدود 400 میلیارد دلار واردات از طریق استان جذب شود، درآمدهای گمرکی استان به 30 تا 40 میلیارد دلار افزایش می‌یابد که حداقل 10 الی 15 میلیارد آن درآمد ارزش بر افزوده خواهد بود و این در حالی است که درآمد عمرانی استان احتمالأ چیزی حدود 700 میلیارد است، لذا اگر این رقم درآمدی به آن نیز اضافه شود، رقم قابل ملاحظه ای خواهد بود و در توسعه و پیشرفت استان موثر خواهد بود.

وی همچنین ادامه داد: گذشته از این، افزایش مبادلات بازرگانی در استان به ایجاد اشتغال در استان نیز کمک خواهد کرد و جدای از افزایش نیروها در گمرک استان به ایجاد اشتغال در بخش خصوصی نیز کمک می‌شود.

وی با بیان اینکه جذب این مبادلات به افزایش درآمدهای استان و افزایش شاخص استان کمک می‌کند، افزود: امروزه تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی بر مبنای میزان ظرفیت‌ها و درآمد‌ها انجام می‌گیرد و بطور طبیعی هر استانی که بتواند درآمد بیشتری جذب کند، به همان نسبت امکانات و تسهیلات بیشتری را نیز جذب و در نتیجه رشد بیشتری خواهد داشت، لذا از این منظر، می‌طلبد همه مسئولان با حمایت بیشتر به این بخش توجه بیشتر و جدی تری داشته باشند.

وی گفت: البته مسئولان ارشد استان و وبویژه در استانداری سمنان، سازمان صنعت، معدن و تجارت و استاندارد همکاری خوب و موثری با گمرک استان داشته‌اند.

مدیر کل گمرک استان به مشکلات پیش روی عدم صادرات تولیدات کشاورزی استان اشاره کرد و به خبرنگار ایسنا، گفت: عدم وجود تشکل‌های صنفی کشاورزی و بخصوص در بحث صادرات پسته، عدم وجود روحیه ریسک پذیری که یکی از ویژگی‌های مردمان کویر و از جمله مردمان استان سمنان است، عدم وجود زیر ساخت‌های مناسب در بخش حمل و نقل و... از جمله دلایلی است که موجب شده که در بخش صادرات تولیدات کشاورزی فعالیت چشمگیری در استان صورت نگیرد.

وی افزود: متأسفانه در سر تا سر استان یک شرکت بین‌المللی و استخوان دار حمل و نقل وجود ندارد و خیلی از حمل و نقل‌ها از طریق شرکت‌هایی در خارج از استان انجام می‌گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha