• شنبه / ۱۴ بهمن ۱۳۹۱ / ۱۹:۴۴
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 91111408484
  • خبرنگار : 71342

کارگردان «روز روشن»: فیلمم را با اثر استاد بیضایی مقایسه نمی‌کنم

کارگردان «روز روشن»: فیلمم را با اثر استاد بیضایی مقایسه نمی‌کنم

کارگردان فیلم «روز روشن» از قوه قضاییه گلایه کرد که برای ساخت فیلمش هیچ‌گونه همکاری با وزارت ارشاد نداشته است.

کارگردان فیلم «روز روشن» از قوه قضاییه گلایه کرد که برای ساخت فیلمش هیچ‌گونه همکاری با وزارت ارشاد نداشته است.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسین شهابی که در نشست رسانه‌ای فیلمش روز 14 بهمن ماه در برج میلاد سخن می‌گفت، ادامه داد: قوه قضاییه حتی برای در اختیار گذاشتن یک دادگاه با ما همکاری نکرد و ما ناچار شدیم یک شیرخوارگاه را به دادگاه و یک کارخانه‌ی لاستیک‌سازی را به زندان تبدیل کنیم.

او در ادامه درباره‌ی روند ساخت فیلم «روز روشن» گفت: فیلم «روز روشن» یک کار رئال اجتماعی و موضوعش نجات جان یک نفر از اعدام است. البته این موضوع بهانه‌ای می‌شود برای واکاوی یک سری مسائل اجتماعی در جامعه‌ی امروز ما.

شهابی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره‌ی شباهت این فیلم با فیلم «سگ‌کشی» ساخته‌ی بهرام بیضایی، توضیح داد: تنها شباهت این دو فیلم کلیت موضوع است اما دو نگاه به شدت متفاوت نسبت به یک موضوع در این دو فیلم وجود دارد. آقای بیضایی استاد من است و اصلا خود و فیلمم را با ایشان و اثرشان مقایسه نمی‌کنم.

این کارگردان در پاسخ به پرسشی دیگر درباره‌ی شخصیت‌پردازی فیلم «روز روشن» توضیح داد: معتقدم آدم را باید در فردیتش ارزیابی کرد چون شخصیت برچسبی اجتماعی است که ویژگی‌های اکتسابی ما را در بر می‌گیرد اما فردیت ما با اعمالمان دیده می‌شود. بنابراین مخصوصا شخصیت‌های فیلم بدون شناسنامه هستند تا با رفتار و کردارشان خود را محک بزنند.

وی که با ساخت فیلم «روز روشن» اولین فیلم سینمایی‌اش را ساخته در پاسخ به پرسشی دیگر درباره‌ی پیش رفتن داستان این فیلم به وسیله‌ی دیالوگ‌ها گفت: دیالوگ‌ها اضافه نیستند بلکه هرکدام تصویرساز هستند و ماجرایی را روایت می‌کنند. تماشاگر باید به روح اثر نگاه کند و من با این تفکیک‌ها خیلی موافق نیستم.

شهابی در پاسخ به پرسشی دیگر درباره‌ی شباهت ایده‌ی این فیلم با آثار آگاتا کریستی تصریح کرد: اصلا آگاتا کریستی را نمی‌شناسم ولی همیشه این شباهت‌ها وجود دارد. این فیلم داستان، ذهنی من است.

او که خود تحصیل‌کرده موسیقی است درباره‌ی نبود موسیقی در فیلمش توضیح داد: شاید به خاطر احترام زیادی که برای موسیقی قائلم حس می‌کنم نباید از آن در کاری که به آن ارتباطی ندارد استفاده کنم؛ چون اگر درام درست رخ بدهد نیازی به موسیقی نیست و درام خود می‌تواند تاثیر خود را بگذارد. از طرف دیگر فیلم «روز روشن» بسیار دیالوگ محور است و در فضای شلوغ شهری رخ می‌دهد بنابراین موسیقی در این فیلم جای زیادی ندارد.

به گزارش ایسنا، در ادامه‌ی این نشست، مهران احمدی که در این فیلم نقش یک راننده آژانس را بازی می‌کند، سخنان خود را با این جمله آغاز کرد که زنده‌باد سینمای مستقل.

این بازیگر سینما ادامه داد: آقای جهانگیر الماسی در برنامه تلویزیونی گفتند سینمای مستقل نداریم و آقای گبرلو هم یادشان رفت بگویند، فیلم «روز روشن» فیلم مستقلی است و عوامل آن با دستمزد کمی که می‌گیرند، هزینه‌ی سینمای مستقل را متقبل می‌شوند.

احمدی با اشاره به مشکلات فراوان سینمای مستقل و هزینه‌های بسیار بالای آن افزود: به تمام کسانی که برای فرهنگ این مملکت تلاش می‌کنند و نفسشان بند آمده درود می‌فرستم. امیدوارم سال دیگر هم فیلم مستقل داشته باشیم و فقط با این امید زنده‌ام.

او در پاسخ به پرسشی درباره‌ی دوپاره شدن فیلم و گم شدن موضوع نجات جان یک نفر از قصاص، توضیح داد: از یک سوم پایانی این فیلم، ماجرای جان انسان بی‌گناه از طریق راننده‌ی آژانس پیگیری می‌شود و در واقع راننده آژانس، بار نجات یک فرد بی‌ گناه را به دوش می‌کشد.

مهران احمدی در پاسخ به پرسشی دیگر درباره‌ی غیرواقعی بودن دیالوگ‌های راننده آژانس و شخصیت زن فیلم در ابتدای فیلم «روز روشن» توضیح داد: همه‌ی ما سوار آژانس شده‌ایم و می‌دانیم یکی از معضلات بزرگ رانندگان آژانس این است که زیاد صحبت می‌کنند. در فیلم ما هم موضوعی که زن مسافر تعریف می‌کند برای راننده آژانس جذاب می‌شود و او به دنبال کشف است بعد هم خودش هم به ماجرا کشیده می‌شود.

او سپس درباره‌ی تفاوت بازی‌های متفاوتش در آثار سینمایی گفت: وظیفه‌ام است که در هر نقشم به شکلی متفاوت بازی کنم. کسانی که مدام مثل هم بازی می‌کنند بازیگر نیستند و بازیگرانی که بدون خواندن متن جلوی دوربین می‌آیند، بهتر است کار دیگری انجام بدهند.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این نشست، پانته‌آ بهرام دیگر بازیگر فیلم «روز روشن» گفت: آن‌چه باعث گرد هم آمدن همه‌ی ما می‌شود، علاقه‌ی مشترک ما به سینما است.

او درباره‌ی بازی‌های متفاوتش در نقش‌های گوناگون توضیح داد: این موضوع خیلی طبیعی است. هر بازیگری که به حرفه‌ی خودش علاقه‌مند باشد مدام دنبال آن است که خودش را با خودش مقایسه کند و از خودش جلو بزند.

این بازیگر در پاسخ به پرسشی درباره‌ی پیچیده بودن کاراکترش در فیلم «روز روشن» توضیح داد: او را کاراکتر پیچیده‌ای نمی‌دانم بلکه موقعیتی که «روشن» در آن قرار می‌گیرد برای او موقعیت پیچیده‌ای است.

پانته‌آ بهرام یادآور شد: در اولین روزهای فیلمبرداری به آقای شهابی می‌گفتم، این کاراکتر خیلی خاله شادونه‌ای است. سطح تماسش با بچه‌هاست و در حدی از خوشبینی و کودکی به سر می‌برد تا این‌که ناگهان با بحرانی روبه‌رو می‌شود و باید در چند ساعت جان یک نفر را نجات بدهد.

او تصریح کرد: «روشن» اول با خوشبینی شروع به حرکت می‌کند اما هر بار با یک ضربه و اتفاق، بیشتر با جامعه‌ی خودش آشنا می‌شود.

این بازیگر درباره‌ی بخش پایانی فیلم که روندی عاشقانه پیدا می‌کند، گفت: معتقدم این ماجرای عاشقانه به فیلم، رنگی از عاطفه می‌دهد؛ آن هم در اثری که مدام با بی‌عاطفه بودن آدم‌ها روبه‌رو هستیم.

پانته‌آ بهرام در این نشست از تلاش‌های آقای اردلان صدابردار این فیلم که در جلسه‌ی پرسش و پاسخ حاضر بود تقدیر کرد و از حاضران خواست او را تشویق کنند.

او در این‌باره توضیح داد: از آن‌جا که بیشتر فیلم ما در ماشین اتفاق می‌افتاد شرایط پشت صحنه‌ای بسیار سختی داشتیم. آقای اردلان ناچار بود در صندوق عقب، خود را حبس کند تا بتواند صدای ما را بگیرد و با توجه به این‌که ایشان فرد قد بلندی است خیلی با سختی روبه‌رو شد.

در ادامه‌ی این نشست، محمدرضا سکوت، فیلمبردار «روز روشن» هم توضیحاتی درباره‌ی شیوه‌ی فیلمبرداری این فیلم که به صورت دوربین روی دست، ارایه کرد.

این فیلمبردار سینما خطاب به عکاسان حاضر در جلسه گفت: به دوستان عکاس می‌گویم به دوربین‌هایشان بیشتر احترام بگذارند چون من برای فیلمبرداری این فیلم از همین دوربین‌ها استفاده کردم.

سخن محمدرضا سکوت با تشویق عکاسان حاضر همراه شد.

وی اضافه کرد: البته خود من در آغاز با این شیوه مخالف بودم اما نتیجه‌اش راضی‌کننده بود.

او در پاسخ به پرسشی درباره‌ی جنس فیلم «روز روشن» که شبیه تله فیلم است گفت: سعی کردیم از مدیوم تلویزیون فاصله بگیریم اما شاید این احساس به این دلیل به وجود آمده که ما از پلان‌های بسته‌تر استفاده کردیم. البته از امسال تصاویر ما به عنوان VCP ارایه شده و به صورت دیجیتال پخش می‌شود و چون تماشاگران به تصاویر نرم‌تر 35 عادت کرده‌اند شاید اول برایشان کمی متفاوت به نظر بیاید.

غلامرضا گمرکی تهیه‌کننده فیلم «روز روشن» نیز از عوامل سازنده‌ی این فیلم قدردانی کرد و گفت: آنها با خلوص نیت توانستند فیلم را در زمان پیش‌بینی شده به پایان برسانند و امیدوارم نتیجه‌ی زحماتشان را ببینند.

این تهیه‌کننده سینما ابراز امیدواری کرد: این فیلم به جشنواره‌های خارجی هم فرستاده شود.

سودابه بیضایی دیگر بازیگر فیلم «روز روشن» هم در توضیحات کوتاهی درباره‌ی نقشش گفت: نقش «افشار» نقش زن پیچیده‌ای است و یکی از جذابیت‌های این نقش برای من پیچیده بودن آن بود.

امیر کربلایی‌زاده بازیگر دیگر فیلم هم گفت: با افتخار می‌ گویم که از تئاتر به سینما آمده‌ام و این اولین تجربه‌ی سینمایی من است.

وی همچنین گفت: برای بازی در این فیلم اضطراب زیادی داشتم چون می‌خواستم اولین تجربه‌ام در سینما در یک فیلم خوب باشد.

کربلایی‌زاده از حمایت‌های پانته‌آ بهرام و مهران احمدی دیگر بازیگران این فیلم هم قدردانی کرد.

به گزارش ایسنا، رضا ناجی دیگر بازیگر سینما هم جزو حاضران در این نشست بود که به عوامل این فیلم خسته نباشید گفت و آنها هم از حضور او قدردانی کردند.

این جلسه هم طبق روال هر روزه با اجرای محمدرضا شهیدی‌فر در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

نشست خبری فیلم "روز روشن"

نشست خبری فیلم "روز روشن"

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha