• یکشنبه / ۱۵ بهمن ۱۳۹۱ / ۱۹:۵۱
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 91111509303
  • خبرنگار : 71234

گزارش ایسنا از حاشیه‌های قوی‌تر از متن جلسه استیضاح وزیر کار

گزارش ایسنا از حاشیه‌های قوی‌تر از متن جلسه استیضاح وزیر کار

جلسه‌ استیضاح شیخ‌الاسلامی وزیر کار،تعاون و رفاه اجتماعی در دو نوبت صبح و بعدازظهر امروز مجلس با حواشی قوی‌تر از متن در حالی برگزار شد که سرانجام نمایندگان رای اعتماد خود را از وزیرپس گرفتند.

جلسه‌ استیضاح شیخ‌الاسلامی وزیر کار،تعاون و رفاه اجتماعی در دو نوبت صبح و بعدازظهر امروز مجلس با حواشی قوی‌تر از متن در حالی برگزار شد که سرانجام نمایندگان رای اعتماد خود را از وزیرپس گرفتند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، این جلسه با حاشیه‌هایی همراه بود که در زیر می‌خوانیم:

*** در حالی که پیش‌بینی‌ها در روزهای گذشته مبنی بر منتفی شدن استیضاح وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی بود، جلسه‌ علنی صبح امروز، یکشنبه مجلس با دستور کار استیضاح وزیر آغاز به کار کرد.

*** در آغاز جلسه‌ علنی امروز که حدود ساعت 8 و 16 دقیقه صبح با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد، رییس جمهور و وزیر کار در جلسه حضور نداشتند که فرهنگی یکی از اعضای هیات رییسه‌ مجلس گفت که طبق آیین‌نامه حتی اگر وزیر نیز در جلسه‌ استیضاح حضور پیدا نکند باز هم استیضاح برگزار خواهد شد که البته دقایقی بعد محمود احمدی‌نژاد به همراه اکثریت کابینه‌اش در مجلس حضور پیدا کرد.

*** محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور ساعت 8:40 وارد مجلس شد که خلیلیان، قاسمی، غضنفری، شمس‌الدین حسینی، نیکزاد، محمد حسینی و هم‌چنین دانشجو و معاونینش همچون رحیمی، فروزنده و میرتاج‌الدینی او را همراهی می‌کردند؛ از مجلسیان نیز در هنگام ورود احمدی‌نژاد، ابوترابی‌فرد نایب رییس مجلس، حسینیان، نجابت و نبویان نیز به استقبال رفتند.

*** بلافاصله بعد از حضور رییس‌جمهور، جلسه‌ استیضاح با صحبت‌های احمد توکلی به عنوان یکی از موافقان استیضاح شروع شد.

*** بعد از او به ترتیب سید ناصر موسوی لارگانی، علی مطهری، عبدالکریم حسین‌زاده، غلامرضا نوری، قسیم عثمانی و غلامرضا مصباحی‌مقدم نظرات خود را در باب موافقت با استیضاح شیخ‌الاسلام که شاه بیت آن تصدی پست ریاست سازمان تامین اجتماعی توسط مرتضوی بود را مطرح کردند.

*** در خلال نطق نمایندگان موافق، نمایندگان دیگر در صحن علنی در گروه‌های چند نفره و یا تک‌نفره با وزرا، معاونین و حتی رییس‌جمهور گفت‌وگو می‌کردند و نامه‌هایی را برای امضا رد و بدل می‌کردند و یا این‌که برخی دیگر از نمایندگان در گروه‌های چند نفری به صحبت در مورد استیضاح می‌پرداختند.

*** در خلال طرح نظرات موافقان استیضاح، رییس مجلس شورای اسلامی بالغ بر 10 بار به نمایندگان تذکر داد تا با نشستن بر صندلی‌های خود نظم جلسه را رعایت کنند، کار به جایی رسید که لاریجانی مجبور شد اسامی تعدادی از نمایندگان را از پشت تریبون بخواند تا جلسه حتی برای دقایقی آرام‌تر شود، لاریجانی حتی تعدادی از اعضای هیات رییسه را مامور کرد تا نظم جلسه را برقرار کنند.

*** صحبت‌های موافقان استیضاح تا ساعت 10:30 به طول انجامید و بعد از آن شیخ‌الاسلامی به مدت یک ساعت یعنی تا ساعت 11:30 به دفاع از عملکرد خود و دلایل انتصاب مرتضوی بر سازمان تامین اجتماعی پرداخت، بعد از صحبت‌هایش نیز وقت خود را به دو نفر از نمایندگان یعنی روح‌الله عباسپور و روح‌الله حسینیان به عنوان مخالفان استیضاح داد تا آن‌ها نیز به نمایندگی از طیف دیگری از نمایندگان، دلایل مخالفت این عده از نمایندگان با استیضاح را مطرح کنند.

*** جلسه‌ نسبت آرام نوبت صبح تا ساعت 12 به طول انجامید که با رای مجلس مقرر گردید نمایندگان در ساعت 14 برای ادامه‌ بررسی استیضاح تشکیل جلسه دهند اما ظاهرا آرامش جلسه‌ صبح، آرامش پیش از توفان جلسه‌ نوبت بعدازظهر بود.

استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

*** در فاصله‌ توقف دوساعته و تا زمان برگزاری جلسه‌ نوبت بعدازظهر مجلس، گمانه‌زنی‌ها از فضای کلی مجلس و گفت‌وگوهای نمایندگان با خبرنگاران درخصوص استیضاح، حکایت از رای اعتماد مجدد مجلس به شیخ‌الاسلامی داشت اما شروع جلسه که با اظهارات جعفرزاده و پزشکیان توام بود به نظر رساند که فضای مجلس تحت تاثیر قرار گرفته است.

*** جعفرزاده در بخشی از صحبت‌های خود گفت که می‌خواهد با شیخ‌الاسلام مزاح کند و توضیح داد که آقای شیخ‌الاسلام در حالی می‌گوید که در طول 20 سال گذشته حتی یک بار توبیخ نشده است که این موضوع اتفاق خوبی نیست، من از دوستان نماینده می‌خواهم که به استیضاح ایشان رای مثبت دهند تا شاید ایشان بالاتر نروند که بعد از این صحبت‌ها لاریجانی گفت که کجای این صحبت‌ها مزاح بود؟

*** شیخ‌الاسلامی بعد از اظهارات این دو موافق استیضاح مجددا پشت تریبون حاضر شد و به دفاع از عملکردش پرداخت و در بخشی از صحبت‌هایش گفت که نتیجه‌ استیضاح برای او مهم نیست، او تنها به دنبال کارهای مردم است ولی نباید تا مجرمیت فردی اثبات شده است در مقابل او اتهاماتی را وارد کرد.

*** شیخ‌الاسلامی هم‌چنین تاکید کرد که به هیچ نماینده‌ای برای پس گرفتن امضایش زنگ نزده است و حتی در واکنش به اعلام آمادگی برخی از نمایندگان برای صحبت و موافقت با او و یا تلاش برای پس گرفتن امضای سایر نمایندگان نیز هیچ سخنی را نگفته است.

*** وزیر پیشین کار، تعاون و رفاه اجتماعی همچنین گفت که برخی از نمایندگان استیضاح‌کننده به او گفته‌اند که اگر فلان مدیر را برکنار کند امضای‌شان را پس خواهند گرفت.

*** این بخش از صحبت‌های شیخ‌الاسلامی باعث شد که نعمتی، موسوی لارگانی، مطهری، نادران، توکلی با اعتراض تقاضای تذکر آیین‌نامه‌ای کنند که نعمتی در تذکری گفت که اگر آقای شیخ‌الاسلامی راست می‌گوید اسامی نمایندگان را بگوید.

*** تا این‌جا هم جلسه‌ استیضاح حاشیه‌ چندانی نداشت اما به محض حضور ریییس‌جمهور پشت تریبون، فضای جلسه تغییر کرد.

*** رییس‌جمهور ابتدا به رونمایی از جنگنده قاهر 313 و پرتاب فضاپیمای حامل موجود زنده اشاره کرد و پیش از ورود به بحث استیضاح و دفاع از وزیرش، در مورد صدور حکم انفصال از خدمت بهمنی رییس کل بانک مرکزی صحبت کرد.

*** هم‌چنین احمدی‌نژاد از برخی احکام دیوان عدالت اداری بخصوص در مورد سازمان تامین اجتماعی و نسبت به اختیارات قانونی رییس مجلس برای لغو مصوبات هیات دولت انتقاد کرد و حتی آن را مغایر اصل استقلال و تفکیک قوا دانست.

*** این انتقادات رییس‌جمهور تا جایی پیش رفت که وی گفت که رییس مجلس نه تنها بر دولت حاکم است بلکه بر کل مجلس نیز حاکم است، این در حالی است که رییس‌جمهور به عنوان رییس یک قوه منتخب مستقیم مردم به شمار می‌آید.

*** اظهارات احمدی‌نژاد در مورد این موضوعات با تذکر لاریجانی روبه‌رو شد؛ رییس قوه مقننه گفت که در موضوع صحبت کنید.

*** احمدی‌نژاد ورود صحبت‌های خود در دفاع از علمکرد شیخ‌الاسلام را با سخن از نواری آغاز کرد؛ او گفت که نواری در اختیار دارد که به درخواست یکی از نمایندگان نمی‌خواهد آن را پخش کند و حتی گفت که به من می‌گویند "بگو"، "بگو"، می‌خواهیم بگوییم، می‌گویند "نگو"، "نگو".

*** لاریجانی در واکنش به این اظهارات احمدی‌نژاد گفت که این نوار را پخش کنید و از نمایندگان خواست که نسبت به این موضوع حساسیت نشان ندهند، این اظهارات لاریجانی باعث شد که تعدادی از مهمانان مجلس که در جایگاه تماشاچیان حضور داشتند به تشویق او بپردازند.

*** موضوع پخش نوار همهمه‌های زیادی در مجلس ایجاد کرد؛ به طوری که سعید انصاری نماینده‌ آبادان با حالت عصبانی و فریادهای بلند اعتراض خود را نشان می‌داد که با مداخله‌ جمعی از نمایندگان همچون سید شریف حسینی عضو هیات رییسه‌ مجلس برای دقایقی به خارج از صحن علنی هدایت شد.

*** این نوار مربوط به برگزاری جلسه‌ای با حضور مرتضوی و فاضل لاریجانی بود که درخلال پخش این نوار احمدی‌نژاد در این رابطه توضیح داد ولی صدای مکالمات دو طرف واضح نبود، به همین دلیل پخش این فیلم قطع شد.

*** احمدی‌نژاد در ادامه گفت که این فیلم را در اختیار شما قرار خواهم داد؛‌ چون سیستم صوتی مناسب نیست و گفت که این فیلم چند ساعت است که حدود 20-25 دقیقه آن را می‌خواستیم پخش کنیم.

*** ادامه‌ پخش این نوار نیز باب گفت‌وگوی متقابلی را بین احمدی‌نژاد و لاریجانی باز کرد. احمدی‌نژاد گفت که آقای لاریجانی خواست که این نوار را پخش کنیم. لاریجانی هم در واکنش گفت من چیزی نگفتم، شما گفتید نواری دارم، من هم گفتم پخش کنید، همه چیز را بگویید، شما چیزی را در جامعه می‌اندازید که جامعه فکر می‌کند که مساله‌ای بوده است.

*** لاریجانی خطاب به نمایندگانی که به این موضوع اعتراض می‌کردند گفت: آقایان! خواهش می‌کنم امروز روز مهمی است. اجازه دهید حرف‌هایشان را بزنند. در جامعه‌ ما از این حرف‌ها زیاد زده می‌شود، بگذارید بگویند، چرا حساسیت نشان می‌دهید، آرام بنشینید تا حرف‌هایشان را بزنند، ظاهرا این فیلم راجع به بستگان بنده است که من خیلی دوست دارم آن را بشنوم.

*** در ادامه احمدی‌نژاد گفت که به دلیل آن‌که سیستم صوتی مناسب نیست اجازه بدهید خودم مکالمات را که حدود 15 دقیقه توضیح آن به طول می‌انجامد را برای شما تشریح کنم.

*** در این هنگام احمدی‌نژاد مکالمات را برای نمایندگان خواند.

*** در هنگام صحبت‌های احمدی‌نژاد باز هم انصاری نماینده‌ آبادان و پیرموذن نماینده‌ اردبیل با فریادهای بلند اعتراض خود را نسبت به این موضوع اعلام کردند که تعدادی از نمایندگان آن‌ها را به سکوت و آرامش دعوت کردند.

*** بعد از صحبت‌های احمدی‌نژاد، لاریجانی گفت که آقای رییس‌جمهور مطالبی را نسبت به بنده منتسب کردند که طبق آیین‌نامه دو برابر وقت دارم تا از خود دفاع کنم.

استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

*** لاریجانی در صحبت‌های خود گفت که رییس‌جمهور برخلاف آیین‌نامه و خارج از استیضاح صحبت کردند اما به دلیل این‌که موضوع به بستگان بنده مربوط شده است از ادامه‌ صحبت‌های وی جلوگیری نکردم.

*** وی هم‌چنین توضیح داد که او ارتباطی با فاضل لاریجانی ندارد، هم‌چنان که تعدادی از افراد هستند که نظر کاملا متفاوتی با بستگان خود دارند.

*** وی هم‌چنین گفت که فروزنده معاون پارلمانی رییس‌جمهور پیش از آغاز جلسه‌ علنی برای ابلاغ پیام رییس‌جمهور به دفتر وی آمده و از وی خواسته موضوع استیضاح منتفی شود؛ زیرا در غیر این صورت رییس‌جمهور، نواری از بستگان وی دارد که آن را پخش خواهد کرد.

*** لاریجانی این اقدام را تهدید رییس مجلس عنوان کرد و با اشاره به پخش ویدئوی ملاقات فاضل لاریجانی با سعید مرتضوی، این کار را نیز توطئه‌آمیز خواند.

*** او در میانه صحبت‌های خود، محمدحسین فرهنگی عضو هیات رییسه‌ مجلس را به شهادت گرفت؛ فرهنگی گفت که پیش از پخش این ویدئو به دلیل مفهوم نبودن صدای آن، تماسی با فاضل لاریجانی گرفته شده و او هم که تنها رییس دانشگاه آزاد آمل و مشاور رییس دانشگاه پیام نور است، توضیح داده که مرتضوی چندین بار از وی تقاضای ملاقات کرده و بعد از انجام ملاقات هم خواستار وساطت وی برای دیدار با صادق لاریجانی رییس قوه قضاییه شده است.

*** رییس مجلس هم‌چنین گفت که طبق گفته‌ فاضل لاریجانی قرار نبوده از این جلسه فیلمبرداری شود.

*** لاریجانی هم‌چنین به دیدار خود با داوود احمدی‌نژاد برادر محمود احمدی‌نژاد اشاره کرد و گفت: اگر ما هم بگوییم که آقای داوود احمدی‌نژاد در این دیدار از ارتباط برخی اطرافیان رییس‌جمهور با منافقین و بیگانگان گله داشته، درست است؟

*** وی هم‌چنین گفت که رییس‌جمهور جلوی رسیدگی به پرونده‌های مفتوح اطرافیان خود در دستگاه قضایی را می‌گیرد.

*** بعد از اظهارات علی لاریجانی، محمود احمدی‌نژاد از جای خود بلند شد و خواستار ارایه‌ توضحیاتی شد اما علی لاریجانی به وی گفت: شما اتهام زدید و ما هم جوابتان را دادیم و دیگر وقت صحبت ندارید، به سلامت.

*** رییس‌جمهور نیز به همراه معاونین و وزرا جلسه‌ علنی مجلس را ترک کرد.

*** پس از ترک جلسه توسط رییس‌جمهور و همراهانش استیضاح وزیر کار به رای مجلس گذاشته شد که با رای موافق 192 نماینده، وی از وزارت رفاه، کار و تامین اجتماعی کنار رفت.

*** پس از اعلام نتایج استیضاح، برخی نمایندگان شعار «الله اکبر» سر دادند و تعداد زیادی از آنان نیز در جایگاه هیات رییسه حضور یافتند و با رییس مجلس روبوسی کردند.

گزارش از خبرنگاران ایسنا: الهه حمیدی‌کیا - منیرالسادات سیدرضا

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۱-۱۱-۱۵ ۲۰:۵۵

آقايان مستضح{مستضيح=استيضاح‌كننده} خوب استيضاح هم كرديد زور بعدى شما! مردم برايتان متاسف شدند. راستى cd كيف انگليسى را از صداوسيما مي‌توانيد تهيه كنيد و قيافه خودتان را مشاهده كنيد.

avatar
۱۳۹۱-۱۱-۱۵ ۲۳:۵۶

يكي به ما بگه دنيا چه خبره؟!

avatar
۱۳۹۱-۱۱-۱۶ ۰۸:۲۸

عده‌ای ... کنار هم جمع شده‌اند واویلا!