• سه‌شنبه / ۲۴ بهمن ۱۳۹۱ / ۱۵:۱۰
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 91112414853
  • خبرنگار : 71464

جزییات جشنواره‌ی فیلم «پروین اعتصامی» اعلام شد

جزییات جشنواره‌ی فیلم «پروین اعتصامی» اعلام شد

هفتمین جشنواره ملی و سومین جشنواره بین المللی فیلم پروین اعتصامی با موضوع نقش زن در تنظیم اقتصاد خانواده و بخش‌های مختص زنان فیلمساز با موضوع آزاد و مردان فیلمساز با موضوع زن طی روزهای 1 تا 4 اسفندماه در تهران برگزار می‌شود.

هفتمین جشنواره ملی و سومین جشنواره بین المللی فیلم پروین اعتصامی با موضوع نقش زن در تنظیم اقتصاد خانواده و بخش‌های مختص زنان فیلمساز با موضوع آزاد و مردان فیلمساز با موضوع زن طی روزهای 1 تا 4 اسفندماه در تهران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مازیار رضاخانی دبیر جشنواره فیلم پروین اعتصامی با بیان اینکه در این دوره جشنواره وزیر ارشاد از این جشنواره حمایت کرده است، تصریح کرد: در نشست اعضای شورای سیاستگذاری این جشنواره که با حضور وزیر ارشاد در تاریخ 24 آبانماه برگزار شد، گزارشی از عملکرد شش دوره پیشین ارائه شد که از حمایت‌های جواد شمقدری در طول سالهای گذشته برخوردار بود و از ایشان تقدیر به عمل آمد. در این نشست وزیر ارشاد، جشنواره پروین اعتصامی را یکی از مهمترین جشنواره‌های در حال برگزاری دانست که متخصص فیلم‌های است که با موضوع زنان ساخته می‌شود.

رضاخانی که 24 بهمن ماه در تالار ایوان شمس سخن می‌گفت، ادامه داد: از دیگر حامیان این جشنواره می‌توان از انجمن خدمات فرهنگی ایرانیان،‌امور بانوان شهرداری تهران نام برد.

او درباره‌ی اینکه چرا حمایت‌های سازمان سینمایی در این دوره از این جشنواره حذف شده است، گفت: علیرغم اینکه جواد شمقدری در دوره‌های پیشین تمام تلاش خود را برای حمایت از جشنواره پروین اعتصامی انجام داد اما در این دوره به دلیل مشکلات مالی که برای سازمان سینمایی پیش آمد ،وزارت ارشاد به طور مستقیم حمایت از جشنواره پروین اعتصامی را به عهده گرفت.

دبیر جشنواره‌ی پروین اعتصامی با بیان اینکه در دوره قبلی جشنواره 844 فیلمساز زن، فرم ثبت‌نام جشنواره را پرکردند، اظهار کرد: بنا بر دلایلی که علتش مشخص نیست در دوره قبل اعتراض‌هایی مبنی بر اینکه 844 فیلمساز زن در کشور وجود ندارد مطرح شد، در حالیکه ما این تعداد فیلمساز را با آمار دقیق در دبیرخانه جشنواره داریم و این اسامی قابل استعلام هستند.

او در عین حال گفت: ولی به دلیل مشکلات پیش آمده امسال از دادن ارقام تعداد این دوره صرف نظر می‌کنیم.

رضاخانی با معرفی بخش‌های مختلف جشنواره فیلم پروین اعتصامی اظهار کرد: یکی از این بخش‌ها «نیلوفر زرین» نام دارد که مختص زنان فیلم‌ساز با موضوع آزاد و مردان فیلمساز با موضوع زن است. بخش دیگری از این جشنواره «نیلوفر سیمین» است که مختص زنان فعال در رشته‌های تخصصی سینما از دست‌اندرکاران فیلم‌های شرکت‌کننده در بخش نیلوفر زرین است.

او ادامه داد: از بخش‌های دیگر این جشنواره می‌توان از بخش ویژه‌ای با موضوع «نقش زن در اقتصاد خانواده» و« زنان سرپرست خانوار»، بخش نگاه نو با موضوع «نقش زن در تحکیم بنیاد خانواده » و «تاثیر مادر ایرانی و اسلامی در تربیت فرزندان» ، بخش پروین اعتصامی با موضوع «اشعار و اندیشه‌های بانو پروین اعتصامی» ، بخش بانوی قهرمان ایرانی با موضوع «زنان قهرمانی ایرانی در عرصه‌های ورزش، پژوهش، فلسفه،‌علوم دینی و تربیتی،‌فرهنگ و هنری و اسطوره‌های انقلاب و دفاع مقدس» و بخش ویژه پیامبر اعظم(ص) با موضوع « سیره نبوی» نام برد.

دبیر هفتمین جشنواره ملی فیلم پروین اعتصامی درباره جایزه این جشنواره تصریح کرد: جوایز این دوره از جشنواره با وجود تمام مشکلات مالی و موانع کاهشی نداشته است و به تعداد جوایز تشویقی نیز افزوده شده است.

به گفته‌ی او؛ جایزه اختصاصی جشنواره مختص بهترین نامگذاری فیلم براساس تم، محتوا و ساختار فیلم به نام «شاعر عالی‌ قدر» جزو جوایز ویژه این جشنواره است.

رضاخانی درباره‌ی فیلم‌های ارسال شده به دبیرخانه جشنواره اظهار کرد: در این دوره بیش از 800 اثر از سراسر کشور در گونه‌های مختلف داستانی، مستند، پویانمایی و تجربی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است و 101 فیلم برای نمایش در بخش‌های مختلف هفتمین جشنواره پروین اعتصامی انتخاب شدند.

او هیات انتخاب این جشنواره را متشکل از فرهاد ورهرام، دکتر علیرضا گلپایگانی، شهروز توکل، پریوش نظریه و مرجان اشرفی‌زاده معرفی کرد.

رضاخانی آثار راه یافته به بخش مسابقه جشنواره را به شرح زیر اعلام کرد: در بخش نیلوفر زرین 65 فیلم شامل 22 اثر داستانی،‌13 اثر مستند، 7 اثر تجربی و 23 اثر پویانمایی به نمایش در خواهند آمد که از این تعداد 48 فیلم توسط فیلمسازان زن و 17 فیلم توسط فیلمسازان مرد ساخته شده است.

به گفته‌ی او؛ در بخش ویژه 9 فیلم حضور دارد که شامل 6 فیلم مستند و 3 فیلم داستانی است. در بخش نگاه نو با موضوع زن در تحکیم بنیاد خانواده و تاثیر مادر ایرانی اسلامی در تربیت فرزندان 5 فیلم حضور دارند که شامل 3 فیلم مستند و 2 فیلم داستانی است. در بخش بانوی قهرمان ایرانی 5 فیلم مستند ، در بخش ویژه پیامبر اعظم(ص) 12 فیلم پویانمایی ودر بخش پروین اعتصامی 5 فیلم برای مخاطبان به نمایش در می‌آید.

مازیار رضاخانی ویژگی این دوره از جشنواره‌ی فیلم پروین اعتصامی را حضور 71 اثر از شهر تهران و بیش از 45 فیلمساز زن در بخش مسابقه جشنواره و نیز نمایش 25 ساعت فیلم در روزهای برگزاری جشنواره دانست.

در ادامه این نشست فرناز قیصری‌پور مدیر اجرایی جشنواره با بیان توضیحاتی درباره مسابقه بین ‌الملل جشنواره گفت: این بخش با موضوع اهمیت خانواده از منظر ادیان توحیدی در سه بخش، ویژه با موضوع «اشعار و اندیشه‌های بانو پروین اعتصامی»، جایزه بزرگ و بهترین فیلم برگزار می‌شود.

او هیات دوران بخش بین‌المللی را داریوش مهرجویی، علی اسفندیاری و علی معلم معرفی کرد.

قیصری‌پور در خصوص دستاوردهای سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم پروین اعتصامی اظهار کرد: در این دوره جشنواره بیش از 400 اثر از 22 کشور جهان شامل آمریکا، ایرلند، رومانی، هلند، فنلاند، اسپانیا، استرالیا، انگلستان،‌دانمارک، جمهوری چک، ژاپن، لبنان، هند، یمن و کشورهای همسایه از جمله ترکیه، ارمنستان، تاجیکستان ارسال شده است.

او در عین حال گفت: از میان کشورهای که آثارشان را به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند، عربستان از همه کشورها برایمان جالب‌تر بود و نکته قابل توجه این است که از سه فیلمی که از عربستان برای ما ارسال شد، یک فیلم توسط فیلمساز زن ساخته شده بود.

در ادامه این نشست مازیار رضاخانی با بیان اینکه در جشنواره پروین اعتصامی نظرسنجی با این سوال که کدام بازیگر زن سینمای ایران در نسل دوم و سوم در ایفای نقش‌های متفاوت حرفه‌ای تر عمل کرده است؟ توضیح داد: از بیش از 60 چهره فرهنگی و هنری این نظرسنجی صورت گرفته است که خانم‌های لیلا حاتمی، ترانه علیدوستی، نگار جواهریان در این نظرسنجی حضور دارند.

دبیر جشنواره بین‌المللی پروین اعتصامی درباره‌ی مراسم افتتاحیه این جشنواره اعلام کرد: یکشنبه 29 بهمن‌ماه این جشنواره در محل سینما تک موزه هنرهای معاصر ایران با حضور چهره‌های فرهنگی و سینمایی و اهالی رسانه راس ساعت 18 برگزار خواهد شد.

او ادامه داد: نمایش این دوره از فیلم‌های جشنواره از تاریخ 30 بهمن تا 3 اسفندماه از ساعت 9:30 الی 20 در سینما تک موزه هنرهای معاصر برپا می‌شود.

رضاخانی درباره مراسم اختتامیه هم توضیح داد: آیین اختتامیه هفتمین جشنواره پروین اعتصامی جمعه 4 اسفندماه راس ساعت 18 در سالن آفتاب تالار ایوان شمس با حضور وزیر ارشاد، مسوولان سینمایی و اهالی فرهنگ و رسانه برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha