• چهارشنبه / ۲۵ بهمن ۱۳۹۱ / ۱۱:۰۷
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 91112515285
  • منبع : نمایندگی خراسان شمالی

3950 متر مربع از اراضی مجموعه تاریخی سردار مفخم بجنورد تملک شده است

ایسنا/خراسان شمالی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌شمالی گفت: در راستای اجرای آزادسازی اراضی تاریخی، مجموعه سردار مفخم شهر بجنورد تاکنون 3950 مترمربع از اراضی آن خریداری و تملک شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌شمالی گفت: در راستای اجرای آزادسازی اراضی تاریخی، مجموعه سردار مفخم شهر بجنورد تاکنون 3950 مترمربع از اراضی آن خریداری و تملک شده است.

علی اکبر وحدتی در گفت وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان‌شمالی، اظهار کرد: در دوره قاجاریه باغی به نام دلگشا شامل بناهای آیینه خانه، عمارت، حوض‌خانه، عالی قاپو، شربت خانه و قصر سه طبقه به سردار مفخم متعلق بوده است که در حال حاضر از این باغ که به عنوان مجموعه سردار مفخم شهر بجنورد یاد می‌شود، تنها آیینه خانه و عمارت آن باقی مانده است.

به گفته وی با استان شدن خراسان‌شمالی، این اداره کل تملک اراضی این مجموعه تاریخی را از مالکین بخش خصوصی که در این حریم اقدام به ساختمان سازی کرده بودند را در دستور کار قرار داد.

وحدتی ادامه داد: تاکنون 3950 متر مربع از اراضی این مجموعه تاریخی که توسط مالکین بخش خصوصی تملک شده بود در قالب 17 پلاک با تخصیص اعتبار 16 میلیارد ریال خریداری شده و هنوز تملک 11 هزار و 573 متر مربع دیگر از اراضی که در اختیار سایر مالکین بخش خصوصی در محدوده این حریم هستند، باقی مانده است.

وی توضیح داد: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، احتمال داده می‌شود که از تمامی بناهای قدیمی باغ دلگشای سردار مفخم، بناهای شربت خانه و عالی قاپو در زیر ساختمان‌هایی که باید تملک شوند کاملا از بین رفته باشد، همچنین احتمال داده می‌شود که هنوز اثری از بقایای دو بنای حوض‌خانه و قصر سه طبقه این باغ در زیر ساختمان‌هایی که باید تملک شوند باقی مانده باشند.

این مقام مسوول با ذکر اینکه با تملک تمامی اراضی این حریم عملیات باستان‌شناسی آن آغاز می‌شود، بیان کرد: در صورتی که اثری از بناهای قدیمی این باغ باقی مانده باشند، مرمت آنها اجرایی می‌شوند، در غیر این صورت بر اساس طرح تهیه شده مشاور، حریم‌های آزاد شده به صورت یک باغ ایرانی آماده‌سازی می‌شوند.

وی در خاتمه به تملک اراضی ضلع شمالی عمارت مفخم که بیمارستان امام رضا(ع) در آنجا بنا شده است نیز اشاره کرد و گفت: این اداره کل توان مالی خرید این بیمارستان را ندارد و حال برای جابجایی آن به منطقه‌ای دیگر از شهر بجنورد باید تعاملات از طریق وزارتخانه‌ها صورت بگیرد، تا اراضی ضلع شمالی این عمارت نیز آزادسازی شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha