• یکشنبه / ۲۹ بهمن ۱۳۹۱ / ۱۱:۳۰
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 91112917693
  • منبع : فضای مجازی

مالیات بر خانه‌های خالی غیرقانونی است

مالیات بر خانه‌های خالی غیرقانونی است

با وجود این‌که هر ساله در فصل و انتقالات با حجم زیادی از جابه‌جایی‌ها مواجه هستیم ولی با توجه به رکود در بازار فعلی مسکن امسال بازار خرید و فروش و رهن و اجاره رونق چندانی نداشته است.

با وجود این‌که هر ساله در فصل و انتقالات با حجم زیادی از جابه‌جایی‌ها مواجه هستیم ولی با توجه به رکود در بازار فعلی مسکن امسال بازار خرید و فروش و رهن و اجاره رونق چندانی نداشته است.

به گزارش ایسنا تابناک در ادامه نوشت: به دلیل بالا بودن قیمت در بازار خرید مسکن سیل تقاضا به سمت بازار اجاره‌بها حرکت کرد و موجب شکل‌گیری تورم در آن شد. در این راستا شاهد برنامه‌ریزی و اتخاذ سیاست‌هایی برای کنترل بازارا مسکن از سوی سیاست‌گذاران نظیر طرح مالیات بر خانه‌های خالی بودیم.

بسیاری از مسئولان و سیاست‌گذاران در این عرصه معتقد هستند با اجرای این طرح قیمت مسکن کاهش یافته و واقعی می‌شود.

به گزارش یکی از روزنامه ها با تحقیقاتی که وزارت راه‌وشهرسازی از نرخ سکونت در واحدهای مسکونی موجود در شهر تهران انجام داده و مبنای این بررسی‌ را میزان مصرف گاز‌شهری و قبوض‌ ماهانه شرکت ملی گاز، قرار داده است، مشخص شده است تعداد خانه‌های خالی از 372 هزار واحدی که در جریان سرشماری نفوس‌ومسکن سال90 شناسایی شده بود، هم‌اکنون به مرز 400 هزار واحد رسیده است.

تعداد خانه‌های خالی در تهران طی نیمه‌اول امسال در شرایطی 28 هزار واحد افزایش یافته که در این شش ماه، حدود 60 هزار واحدمسکونی نوساز –ساخته‌شده در سال‌های 89 تا 90 به بازار عرضه شده است.مقایسه حجم عرضه جدید به بازار مسکن با حجم بازار خانه‌خالی نشان می‌دهد: در حال حاضر معادل نیمی از آپارتمان‌های تازه‌ساز، بعد از تکمیل، از سوی مالکان‌شان احتکار می‌شوند و به جای عرضه به بازار فروش یا اجاره، بدون استفاده نگهداری می‌شوند.

در ادبیات اقتصادمسکن، رشد حجم بازار خانه‌های خالی به «احتکار مسکن» تعبیر می‌شود. در این میان، آنچه به گسترش این پدیده دامن زده، ریسک صفردرصدی احتکار ملک برای مالکان است.بررسی‌ها نشان می‌دهد: در حال حاضر سودی که از فروش یک واحدمسکونی بعد از چند سال خالی‌بودن آن، نصیب مالکش می‌شود حتی جبران مبالغی که طی سال‌های خالی‌بودن آن ملک می‌توانست از محل اجاره حاصل شود را می‌کند.

دکتر موید حسینی صدر در این باره به خبر نگار تابناک گفت: این صحبت غیر علمی و غیر قانونی است و نه تنها نفعی ندارد بلکه بسیار هم مضر است زیرا زمانی که ساختمانی ساخته می‌شود در کنار آن حداقل 200 صنف به کار مشغول می‌شود در اثر مثبتی ایجاد میکند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس افزود: از طرف دیگر ساخت ساختمان از خروج ارز جلوگیری کرده و باعث کاهش نقدینگی می‌شود اگر ما محدودیت ایجاد کنیم برای ساختمان‌های خالی به دلیل آنکه راه های بسیاری برای دور زدن از جمله تنظیم اجاره‌نامه های سوری و یا عناوینی از این دست می‌توان به راحتی آن را انجام داد سپس نمی‌توان آنرا اجرائی کرد.

این نماینده افزود: این راهکار از لحاظ قانونی نیز مشکل دارد و در هیچ کجای قانون اشاره‌ای بر اخذ مالیات از خانه‌های خالی نشده است، کسی که مالک است مختار است که به هر شکلی که بخواهد از مال خود استفاده کند.

موید حسینی صدر گفت: برای آنکه قیمت مسکن در کشور کنترل شود نیاز به انجام اقدامات زیربنائی اساسی است، به طور مثال دولت می‌تواند زمین‌های ارزان قیمت را در اختیار شرکت‌های بزرگ از جمله شرکت‌های خارجی قرار دهد تا با ساخت مسکن به صورت انبوه تقاضا را کاهش دهد، ایران می‌تواند از کشورهایی که از آنها مطالباتی دارد، نظیر کشور چین در ساخت این گونه مجتمع‌ها استفاده کند.

این نماینده افزود: یکی دیگر از راهکارهای کاهش قیمت مسکن ایجاد شهرک‌های مدرن نه مانند شهرک‌هایی که برای مسکن مهر ساخته شد. برای فشار متوسط و کارمند است که آن هم می‌تواند توسط شرکت‌های خارجی ساخته شود.

حسینی صدر گفت: اشتباه‌ترین کار که هیچ نتیجه‌ای نخواهد است و علاوه بر آن نیز غیر قانونی است تعیین مالیات برای خانه های خالی از سکنه است. مسکن مهر به اقشارکم درآمد است و اگر دولت برای اقشار متوسط کاهش قیمت مسکن خواهد بود از طرف دیگر دولت باید برای ساخت مسکن وام ساخت را افزایش دهد.

این نماینده راهکار دیگر برای کاهش قیمت مسکن را استفاده از تجربه دیگر کشورها عنوان کرد و گفت: هر روز در چین هر روز یک طبقه ساختمان ساخته می‌شود شهر شانگهای با 35 میلیون جمعیت توانسته به خوبی قیمت مسکن و ترافیک را حل کند، ما نیز می‌توانیم با تصویب قوانین جدید در مجلس در اجرائی شدن چنین طرح‌هایی به دولت کمک کنیم.

وی در تشریح این گفته خود افزود : می‌توان در جاهایی که تراکم زیاد است و خانه‌ها کوچک با تصویب قوانین دولت را مجاب کرد که این خانه‌ها را از مردم خریداری کنند و با ساخت برج‌ها و خانه‌های بزرگتر و خیابان‌های عریض مردم زیادی را در آن جا داد و همچنین با این روش رشد قیمت مسکن را کنترل کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۱-۱۱-۲۹ ۲۲:۱۷

مالیات بر خانه‌های خالی راه‌حل کوتاه‌مدت است و درست می‌باشد. بقیه راه‌حلهای بیان شده برای دراز مدت مناسب است.

avatar
۱۳۹۱-۱۱-۳۰ ۰۰:۵۹

آقای نماینده! دخالت در ساعت کار بانکها هم دخالت در اجراء و غیرقانونی بود! این کار برای سلامت جامعه نیاز است. مصلحت است انجام شود!

avatar
۱۳۹۱-۱۱-۳۰ ۲۲:۴۷

کاملا مشخصه که ایشون خودشون از ...کنندگان مسکن هستند با این استدلالهای پوچ و بي‌معنی! خوب مرد حسابی قانونش رو تصویب می‌کنند توی مجلس می‌شه قانونی این. از این بعدش هم با وجود کد رهگیری دیگه نمی‌شه اجاره‌نامه سوری{صوري} درست کرد.