• یکشنبه / ۲۹ بهمن ۱۳۹۱ / ۱۲:۱۲
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 91112917764
  • منبع : مطبوعات

یک عضو هیأت داوران جشنواره موسیقی فجر:

داوران مجموعه کاملی از توانایی گروه‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند

داوران مجموعه کاملی از توانایی گروه‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند

شهلا میلانی گفت: هیأت داوران آثار زیادی در بخش آواز جمعی را مورد بررسی قرار داده‌اند که بعضا آثار سنگین و سطح بالایی بوده‌اند.

شهلا میلانی گفت: هیأت داوران آثار زیادی در بخش آواز جمعی را مورد بررسی قرار داده‌اند که بعضا آثار سنگین و سطح بالایی بوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، شهلا میلانی عضو هیات داوری و انتخاب آواز جمعی بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر با اعلام این خبر گفت: برای گزینش بین قطعات مختلف جدا از تکنیک‌های موسیقی کیفیت اجرای قطعات هم از اهمیت بالایی برخوردار است و به طور کلی مجموعه کاملی از توانایی‌های گروه‌ها مورد بررسی هیأت داوران قرار خواهد گرفت.

***

سرپرست گروه راه سوم: نسل دیگر سبک های جدیدی از موسیقی ایرانی را به مخاطبان می‌شناساند

آرمان عامری سرپرست گروه «راه سوم» است که در بخش نسل دیگر و در آخرین روز از بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در فرهنگسرای ارسباران به روی صحنه می‌رود.

به گزارش ایسنا و به نقل از ستاد خبری جشنواره، عامری در رابطه با تاثیر بخش نسل دیگر بر روی هنرمندان گفت :‌ این بخش با هدف معرفی جوان‌های هنرمند تاسیس شده که حرفی تازه در موسیقی ایرانی و کلام آن دارند. آهنگسازی، تنظیم، کلام و اجرای متفاوت از جمله ویژگی‌های گروه‌های شرکت کننده در بخش نسل دیگر است. این بخش سبک‌های جدیدی از موسیقی ایرانی را به مخاطبان می‌شناساند.

وی اضافه کرد :‌بخش نسل دیگر شور و انگیزه‌ای را در میان هنرمندان نسل جوان ایجاد می‌کند ، زیرا آنها متوجه می‌شوند که به نگاه و احساس نوگرانه آنها اهمیت داده شده و آنها هم برای ارتقای سطح هنری و اجرایشان تلاش بیشتری می‌کنند.

سرپرست گروه «راه سوم» اضافه کردن بخش‌های متفاوتی جدا از بخش رقابتی فکر هوشمندانه ای خواند و تصریح کرد: حضور این بخش به پیشرفت جشنواره کمک زیادی می‌کند ، چون بحث رقابت کنار گذاشته شده و همه بیشتر به خلاقیت و نوگرایی کار فکر می‌کنند.

عامری درباره اجرای گروه «راه سوم» در جشنواره گفت : د‌برنامه گروه ما در دو قسمت اجرا می شود . بخش اول آن که آهنگسازی آن را حمید حاصلی به عهده داشته در دستگاه نوا اجرا خواهد شد که شامل چند قطعه ضربی با کلام مولانا است و بخش دوم اجرا در آواز دشتی و با آهنگسازی پیمان عاشقان اجرا خواهد شد.

گروه «راه سوم» که امسال برای اولین بار در بخش نسل دیگر جشنواره موسیقی فجر شرکت می‌کند در سال 92 منتظر انتشار دو آلبوم در دستگاه های شور و چهارگاه است که قطعاتی از این آلبوم ها را در اجرای خود در بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر اجرا خواهند کرد.

***

سرپرست همنوازان «نی‌داوود»: تاکید ویژه‌ای برای اجرای موسیقی بی‌کلام ایرانی داشته‌ام

تاکید ویژه‌ای برای اجرای موسیقی بی کلام ایرانی در جشنواره موسیقی فجر داشته‌ام تا در ارتقاء سطح شنیدار مخاطب ایرانی تاثیر داشته باشد.

به گزارش ایسنا، پویان بیگلر گفت: تاکید ویژه‌ای برای اجرای موسیقی بی‌کلام ایرانی داشته‌ام تا در ارتقاء سطح شنیداری مخاطب ایرانی تاثیر داشته باشد. با توجه به گستردگی ملودی‌ها و کثرت ریتم‌هایی که در هر یک از این قطعات گنجانده شده است به گمانم برای مخاطب می تواند جذاب باشد.

سرپرست گروه«نی داوود» در ادامه افزود: بخش اول اجرای گروه ما در جشنواره موسیقی فجر به بداهه نوازی اختصاص دارد که طی آن من با ساز سه تار و سینا خشک بیجاری با ساز تنبک و سازهای کوبه ای به روی صحنه خواهیم رفت. این بخش به طور کامل به شکل بداهه اجرا خواهد شد.

وی همچنین تصریح کرد: بخش دوم برنامه در آواز ابوعطا طراحی شده که در این بخش بهناز بهنام نیا(عود)، المیرا مردانی(کمانچه)، زمان خیری(نی)، سینا خشک بیجاری(تنبک و سازهای کوبه ای) و خود من با ساز تار به اجرا خواهیم پرداخت.

پویان بیگلر ادامه داد: قطعات این بخش نیز شامل«پیش درآمد»، تصنیف نگار»، «چهار مضراب»، «ضربی حجاز» و «تصنیف دیدم نگار خود را» می شود که اشعار این بخش از سروده های مولانا انتخاب شده است.

سرپرست گروه«نی داوود» ادامه داد: قطعاتی که من پیشتر به صورت بداهه در آلبوم های قبلی ام به آنها رسیده ام را در فرایندی آگاهانه تدوین کرده ام و آهنگسازی بر این اساس انجام شده است.

گروه همنوازان نی داوود دوشنبه 30بهمن ماه ساعت 21 در فرهنگسرای ارسباران در بخش نسلی دیگر روی صحنه می‌رود.

***

صدیقی: فیلم مستند موسیقی جنس جدیدی از هنر را عرضه می‌کند

جشنواره بین المللی موسیقی فجر تلاش می کند تمام زوایای هنری کشور را در نظر بگیرد.

به گزارش ایسنا، رامین صدیقی، مسئول بخش بین الملل بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فجر، با بیان این مطلب،‌ درباره علت تغییر بخش پژوهشی جشنواره موسیقی فجر به پخش فیلم‌های مستند موسیقی گفت:‌ با توجه به اینکه بخش پژوهشی در سال‌های گذشته با حمایت کمتری روبه رو شده بود ، تصمیم گرفتیم حمایت از این بخش را به عهده کانون پژوهشگران خانه موسیقی بگذاریم و بخش دیگری را جایگزین این بخش کنیم . علت انتخاب پخش فیلم های مستند، مطرح کردن این فیلم ها و آشنا کردن مخاطب با مستندها به خصوص مستندهای ساخته شده در رابطه با موسیقی است.

او در ادامه گفت :‌ ‌فیلم های مستند در واقع تلفیقی از دو هنر فیلم سازی و موسیقی است . هنرمندان بسیاری در کشور و یا خارج از کشور هنر مستند سازی را دنبال می کنند، اما به علت ناشناخته بودن مخاطب کمی دارند، در صورتی که آشنایی با این اثرات ، تاثیر مثبت و مستقیمی بر مخاطب و درک بیشتر آنها از هنر فیلم و موسیقی و تلفیق این دو هنر دارد . در واقع این بخش جنس جدیدی از هنر را عرضه می‌کند.

صدیقی بیان داشت : ‌در این بخش سعی شده هم از فیلم‌های ایرانی و هم فیلم‌های بین‌المللی بهره ببریم،‌ این فیلم‌ها در حوزه موسیقی بسیار حائز اهمیت هستند، بسیاری از این فیلم‌ها در سطح بین‌المللی نمایش داده شده و تحسین شده‌اند . مثلا فیلم «صدا و سکوت» به کارگردانی پیتر گویر و نوربرت ویدمر در جشنواره فیلم سوئیس و جشنواره‌های دیگر جایزه‌های بسیاری دریافت کرده و یا «موسیقی مذهبی آروو پرت» به کارگردانی سایمون براتون که ساخته شده توسط یک کارگردان انگلیسی است، جذابیت‌های موسیقی کلاسیک را برای علاقه مندان به تصویر می کشد .

در بخش فیلم‌های ایرانی هم می‌توانیم به فیلم «اهمیت عارف بودن» به کارگردانی مهدی باقری اشاره کنیم که تحلیلی است بر زندگی عارف قزوینی و یا فیمل «مرغ سحر» که همیشه و در هر نسلی برای مردم ما جذابیت دارد و درباره ملک الشعرای بهار صحبت می‌کند.

پخش فیلم‌های مستند موسیقی برای اولین بار در بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر برگزار می‌شود.

در این دوره خانه هنرمندان میزبان 4 فیلم از مستند های بین الملل و 6 فیلم ایرانی در ساعت 10:30 است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha