• سه‌شنبه / ۱ اسفند ۱۳۹۱ / ۱۲:۲۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91120100470
  • خبرنگار : 99999

با وجود کاوش‌های مخفیانه و دستبرد به اماکن تاریخی

وزیر فرهنگ سوریه از ایمنی موزه‌های این کشور خبر داد

وزیر فرهنگ سوریه از ایمنی موزه‌های این کشور خبر داد

وزیر فرهنگ سوریه ضمن ابراز نگرانی پیرامون کاوش‌های مخفیانه و دستبرد به اماکن تاریخی این کشور‌، تاکید کرد آثار باستانی موزه‌ها در مکانی امن حفاظت و نگه‌داری می‌شوند.

وزیر فرهنگ سوریه ضمن ابراز نگرانی پیرامون کاوش‌های مخفیانه و دستبرد به اماکن تاریخی این کشور‌، تاکید کرد آثار باستانی موزه‌ها در مکانی امن حفاظت و نگه‌داری می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، بحران سیاسی در هر کشور تهدیدی جدی برای آثار باستانی و میراث تاریخی آن کشور است، همانگونه که آثار باستانی کشورهای عراق‌، مالی‌، لیبی ‌و سوریه با خطر تخریب و نابودی مواجه هستند.

«لبانه مشوح»، وزیر فرهنگ سوریه در این‌باره اعلام کرد: با وجود اینکه موزه‌ها و آثار باستانی موجود در آنها در امنیت کامل به سر می‌برند و کار آشیوبندی‌ و حفاظت از این آثار در مکان امن و در ایام تعطیلی موزه‌ها به انجام رسید‌، اما همچنان پیرامون سرقت آثار باستانی این کشور با هدف تضعیف جایگاه سوریه در جهان بزرگنمایی و مبالغه می‌شود.

به گزارش شبکه خبری عرب آنلاین، وی افزود: تحقیقات پیرامون به سرقت رفتن مجسمه معلق به دوره آرامیان از موزه شهر حمات ادامه دارد. این مجسمه برنزی با روکشی از طلا در موزه «وسط» این شهر نگهداری می‌شد، اما طی درگیری‌های اولیه سوریه در این شهر به سرقت رفت.

وی ادامه داد: در درگیری‌های شمال‌شرق سوریه نزدیک به 18 لوح طی کاوش‌هایی مخفیانه به سرقت رفته‌اند. در این الواح تصاویری از داستان حماسه «ایلیاد و اودیسه» با کاشی کاری‌هایی خاص به تصویر درآمده است.

وی در این‌باره گفت: پس از تماس با طرف‌های ذی‌نفع، دریافتیم این الواح طی روزهای آینده از مرزهای مشترک سوریه و لبنان به موزه بازگردانده خواهند شد.

وزیر فرهنگ سوریه با اشاره به سختی کار حفاظت از ده‌هزار مکان تاریخی پراکنده در نقاط مختلف این کشور گفت: اعضای مرکز حفظ و حراست از آثار باستانی و موزه‌ها به طور روزانه بر این اماکن تاریخی نظارت دارند. متاسفانه کاوش‌ها و خاکبرداری‌های غیرقانونی و مخفیانه باعث از بین رفتن ویرانه‌های باقی مانده از شهرهای قدیمی و شهرهای زیرزمینی شده است.

وی افزود: از آنجائیکه تمامی این آثار و اماکن تاریخی در سازمان یونسکو به ثبت جهانی رسیده و به مالکیت انحصاری کشور سوریه درآمده است،‌ در صورت یافتن این آثار، آنها طبق پیمان‌ها و توافقنامه‌های بین‌المللی به سوریه بازگردانده می‌شوند.

وی اظهار کرد: سوریه با وجود بحران سیاسی‌، با سازمان یونسکو در ارتباط بوده است و آمار و اسناد مربوط به این آثار را به این سازمان ارائه کرده است و در زمینه حمایت از میراث فرهنگی در زمان صلح و جنگ توافقنامه‌ای با عنوان «لاهه 1954» را امضا کرده است. طبق این توافقنامه در صورت هرگونه درگیری مسلحانه‌، امضاکنندگان این توافقنامه تمامی تلاش خود را برای حفاظت آثار باستانی در جریان جنگ مبذول خواهند داشت.

وی اظهار داشت: وزارت فرهنگ سوریه در نامه‌اش به یونسکو بیان کرده ارتش و تمامی طرف‌های ذی‌نفع تمام توان خود را برای محفاظت از آثار باستانی و فرهنگی این کشور به کارگرفته‌اند و با تماس‌های مستمر این کشور در سطح جهانی‌، این سازمان دیگر هیچ بهانه‌ای برای ثبت نکردن این آثار ندارد.

سازمان یونسکو این روزها در مالی و سوریه و چندی پیش در لیبی و عراق سعی دارد با امکانات محدود خود،‌ اماکن فرهنگی و تاریخی را از خطر غارت و قاچاق نجات دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha