• شنبه / ۵ اسفند ۱۳۹۱ / ۰۸:۴۷
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 91120502529
  • خبرنگار : 71186

چه کسانی قیمت خودرو را افزایش دادند؟

چه کسانی قیمت خودرو را افزایش دادند؟

چه کسانی موجب افزایش قیمت خودرو شده‌اند؟ آیا افزایش 100 درصدی قیمت خودرو منطقی است یا اینکه قیمت‌ها باید کاهش یابد؟

چه کسانی موجب افزایش قیمت خودرو شده‌اند؟ آیا افزایش 100 درصدی قیمت خودرو منطقی است یا اینکه قیمت‌ها باید کاهش یابد؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، قیمت خودروهای داخلی در یک سال اخیر رشد بیش از 100 درصدی را تجربه کرده است. این موضوع خوشایند مصرف‌کنندگان نیست و آنها قیمت محصولات تولیدی را با کیفیت آنها متناسب نمی‌دانند.

اما واقعا چه کسانی قیمت خودروها را تا این حد افزایش داده‌اند؟ این سوالی است که خودروسازان، کارشناسان و برخی نمایندگان مجلس پاسخ‌های کم و بیش متفاوتی برای آن دارند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران در پاسخ به این سوال می‌گوید: رشد قیمت خودرو ناشی از افزایش شدید قیمت مواد اولیه، نرخ ارز و همچنین عدم ارائه تسهیلات بانکی به خودروسازان است.

احمد نعمت‌بخش اظهار می‌کند: خودرو مگر غیر از ترکیب فولاد، مس، آلومینیوم و دیگر مواد اولیه است که با یکدیگر مونتاژ می‌شوند؟ وقتی قیمت برخی از این مواد اولیه بیش از 300 درصد رشد داشته و نرخ ارز نیز چند برابر شده است آیا راهی جز افزایش قیمت خودرو به عنوان محصول نهایی برای سرپا نگاه داشتن واحدهای خودروسازی وجود دارد؟

در برابر این اظهارات اما یک عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی نظر دیگری دارد. علی خاکساری درباره دلایل گرانی خودرو می‌گوید: خودرو گران شد چون عرضه آن از سوی خودروساز متوقف شد.

وی مشکل اصلی خودروسازان را نه افزایش قیمت مواد اولیه و دیگر هزینه‌های تولید بلکه سوءمدیریت در راس این واحدها می‌داند. وی معتقد است که خودروسازان آن قدر قدرت دارند که در نهایت حرف خود را به کرسی نشانده و توانستند مجوز آزادسازی قیمت خودرو را دریافت کنند.

در این میان از نظر برخی از نمایندگان مجلس نیز خودروسازان متهم اصلی افزایش قیمت‌ها هستند. یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس سپردن اختیار قیمت‌گذاری خودرو به خودروسازان را موجب افزایش قیمت این محصول می‌داند.

موید حسینی صدر می‌گوید: افزایش شدید قیمت خودرو رانت‌های چند هزار میلیارد تومانی نصیب شبکه‌های رانتی خودروسازان کرده است. من مطمئنم که شبکه سودجویی و رانت که به صورت غیر مستقیم در صنعت خودرو با قدرت مشغول کسب منافع خود هستند مانع از اجرایی شدن راهکارهای کاهش قیمت خودرو خواهد شد. وی البته بر کاهش قیمت‌های فعلی خودروها از طریق راهکارهایی چون کاهش تعرفه‌ تاکید می‌کند.

در این میان فارغ از منطقی یا غیرمنطقی بودن دلایل افزایش قیمت خودرو، این مصرف‌کنندگان هستند که به دلیل بالا بودن تعرفه واردات این محصول به خودروهای روز دنیا به قیمت مناسب دسترسی ندارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
avatar
۱۳۹۱-۱۲-۰۵ ۰۹:۴۳

سلام، من یکی از مهندسان سایپا می‌باشم{هستم} و نام بالا نیز جعلی است.! اما حرفهای استاد دانشگاه و نمایندگان مجلس کاملا درست می‌باشد و دبیر انجمن حرفش برای درصد ناچیزی زیر 20 درصد قطعات و مواد اولیه صدق می‌کند نه صد درصد خودرو. وجود باندهای قدرت و پول، واقعی است و در رأس هرمهای مدیریتی هم نفوذ بالایی دارند و شکی در این نیست{؟!} ای‌کاش انحصار خودرو لغو می‌شد. آن‌وقت بود که می‌دیدیم چگونه هم قیمتها می‌آمد پایین، هم کیفیتها بالا می‌رفت. شما فکر می‌کنید ما نمی‌تونیم یک پراید باکیفیت تولید کنیم؟! به خدا کار راحتی هست، همه طراحی‌هاش هم تو بایگانیها داره خاک می‌خوره، اما برخي مدیران اجازه نمی‌دهند عملی شود! فقط بزارید{بگذاريد} واردات خودرو آزاد بشه، ببینید چه‌جوری می‌آن سراغ اون طرحهایی که الان داره خاک می‌خوره. ما واقعاً می‌توانیم رقابت کنیم، این رو به جد می‌گم، ولی وقتی بازار داخلی 70 میلیون ایرانی در انحصار ماست و ماشینها هم بعد از چند سال کار کردن به درد سوار شدن نمی‌خورن و مجبور می‌شن برای رفاه خودشون ماشین صفر بگیرن، چرا ما بیایيم خودروي باکیفیت و ارزان عرضه کنیم؟{؟!}

avatar
۱۳۹۱-۱۲-۰۵ ۱۲:۵۹

بیا ما مردم عادی! حالا می‌گید حرفامون کارشناسی نیست، این مهندس خودشون که واقعیت رو گفته. اون آقایون مدیرعامل‌ها حتی نمی‌تونن یه پیچ عوض کنند و همه دولتی هستند، ولی حرف حق و واقعیت رو باید از این مهندس‌ها شنید، نه برخي آقایون مسئول!

avatar
۱۳۹۱-۱۲-۰۶ ۰۹:۲۱

سلام، بنده نیز از مهندسان سایپا هستم. همکار عزیزمون کاملا درست می‌گویند، ما هم از این وضعیت راضی نیستیم، ما مهندس‌های سایپا همگی وقتی می‌بینیم می‌توانیم خودروي باکیفیت تولید کنیم و اجازه نمی‌دهند، به خدا ناراحت می‌شیم، عذاب وجدان می‌گیریم، هیچ کدوم ما پراید سوار نمی‌شه. حتی 206 هم مدل 87 به پایین سوار می‌شیم چرا که تولیدات جدید رو قبول نداریم. بهتره کار رو به کاردان بسپارند، کاری نداره یه آمار بگیرید ببینید کدام یک از برخي مسئولین ما رشته تحصیلی و سابقه کاریشون با این امر مرتبط هست، وقتی خودشون خاک کار رو نخوردن و همین‌جوری مسئولیت می‌گیرند، معلومه که نمی‌توانند جلوی زیاده‌خواهی عده‌ای را بگیرند، چرا که همان زیاده‌خواهان وی را پشت میز مسئولیت نشانده‌اند و با کوچکترین اراده او را عوض می‌کنند!

avatar
۱۳۹۱-۱۲-۰۵ ۱۰:۳۴

انجمن خودروسازيهاست. فقط هم به پول مفت عادت دارد{؟!} جيره‌خوار ايران‌خودرو است{؟!} حرفهاش رو جدي نگيريد!

avatar
۱۳۹۱-۱۲-۰۵ ۱۰:۵۴

ایسنای عزیز! اون قسمت از سئوال خودتون رو پاسخ ندادین! آیا این افزایش قیمت باقی خواهد ماند یا(در رویا) کاهش پیدا خواهد کرد؟ تکلیف چیست؟ آیا واقعا ملت ایران سزاوار این نوع عملكرد برخي مسئولان است؟ ملت من وقتی برنج گران شد کیسه کیسه خرید و انبار کرد، بجای اینکه نخرد و اعتراض کند. ملت من وقتی یارانه را دید، قید زندگی آرام و بی‌دغدغه‌ی خود را زد{؟!}... من نه دشمن هستم نه ضدانقلابم! نه هرچه که وقتی اعتراض کنم به من لقب دهی!{؟!} من یک زن 21 ساله‌ی ایرانی هستم که از آینده‌ام ترسیده‌ام... و می‌دانم حرف من حرف توست اما خاموش! بگذاریم مفسدان پول‌پرست...

avatar
۱۳۹۱-۱۲-۰۵ ۱۱:۰۰

خوب شد گفتید که عامل گرانی چیه! اون روز تا حالا همه دنبال پرتقال‌فروش بودن! حالا باید دنبال اتومبیل‌فروش بگردن. جون اون عزیزتون! حداقل عمل کنید نه اینکه دم دقه{دقيقه} سمینار و گزارش بگیرید، چه کاریه آخه!؟

avatar
۱۳۹۱-۱۲-۰۵ ۱۱:۰۳

در خصوص وضعیت پیش‌خرید کنندگان رانا و ال‌نود ایران‌خودرو، واقعا جا داره که مسئولین دادستانی به‌عنوان مدعی‌العموم به قضیه ورود پیدا کنند و حق مردم رو از این غول اقتصادی که این‌قدر قدرت داره که به هیچ‌کس پاسخگو نباشه، بگیرن. واقعا ایران‌خودرو با بی‌رحمی هرچه تمام‌تر داره حق ما مردم رو بالا می‌کشه{؟!} بارها هم من و خیلی‌های دیگه شرح دقیق و مستدل قضیه رو بیان کردیم.

avatar
۱۳۹۱-۱۲-۰۵ ۱۱:۴۳

مصرف‌کننده: من خودروی باکیفیت با قیمت مناسب می‌خوام. خودروساز: آش کشک خاله‌اته، بخوری پاته نخوری پاته{؟!} این سناریوی غمناک مردم هست!

avatar
۱۳۹۱-۱۲-۰۵ ۱۱:۴۷

چه فایده که مقصر کیه. هر کاری برای افزایش خودرو یا هر کالای دیگر در کشور انجام شود این مردم هستند که زیر بار این گرانیها کمرشان شکسته و برخی به آنها ذره‌ای اهمیت نمی‌ده! مگر زمان ... و شعارهای... که ما خدمت گذار{خدكتگزار} ملتیم و ...{؟!}

avatar
۱۳۹۱-۱۲-۰۵ ۱۱:۵۰

چرا سازمان بازرسي يا قوه قضاييه وارد عمل نمي‌شه؟

avatar
۱۳۹۱-۱۲-۰۵ ۱۲:۳۷

سلام، همان‌گونه که اشاره شده، علت اصلی گرانی خودرو، رانتهای پرقدرت و بی‌انصاف خودروسازان و قطعه‌سازان و افراد مرتبط با آنها هستند که با فشار به مردم، سودهای کلان و البته ... را به جیب می‌زنند! ما در درجه اول به خدا امیدواریم که این افراد را ... کند. بعد هم اگر گوش شنوایی باشد و برخي مسئولین به فکر مردم و کشور باشند، باید دولت و مجلس با این گرانیها و بی‌عدالتی‌ها برخورد جدی و عملی نمایند. ایسنا لطفا" این سخنان را بارها و بارها به گوش مسئولین برسانید.

avatar
۱۳۹۱-۱۲-۰۵ ۱۲:۳۸

برخي مسئولان كه دم از عدالت‌محوری میزنند، چرا با برداشتن عوارض و حقوق گمرکی از ماشین، قیمت آن را کاهش نمی‌دهند؟ بجای عیدانه چند کار اساسی انجام دهند، قیمتها خودش پایین می‌آید: عوارض گمرکی کاهش یابد و تعرفه اقلام وارداتی نظیر پوشاک و... آزاد شود، به بازرگانان اجازه واردات دهند تا ببینند چطور قیمتها کاهش می‌يابد. به شرطی که دولت هم دنبال کاهش قیمتها باشد و گرنه تمام پیشنهادات بیهوده است!

avatar
۱۳۹۱-۱۲-۰۵ ۱۳:۳۹

... فقط این مردم هستند که باید تاوان بی‌مسوولیتی برخي‌ها رو بدهند...

avatar
۱۳۹۱-۱۲-۰۵ ۱۳:۵۹

تکلیف ما چی می‌شه که دی‌ماه 15 ميلیون تومان به ایران‌خودرو پرداخت کردیم تا اسفند تندر تحویل بگیریم. آخه تندر90، 36 ملیون تومان می‌ارزه. هموطن نخرید بابا! تا ایران‌خودرو بیاد التماس ما بکنه که بیایید از دم قسط بخرید.

avatar
۱۳۹۱-۱۲-۰۵ ۱۶:۲۵

با حقوق 400000 تومانی، قیمت خونه، خودرو و بقیه لوازم ابتدایی زندگی خیلی گرون نیست که! بگید گرونترش کنن!

avatar
۱۳۹۱-۱۲-۰۵ ۲۰:۲۴

جانا سخن از زبان ما می‌گویی. با سختی هزار تومان هزار تومان پول جمع کردم اما خودرو میلیون تومان میلیون تومان بالا رفت! حالا پایین آمدن صد هزار تومان صد هزار تومان فایده‌ای ندارد. به داد قشر ضعیف برسید! با آرزوی پراید یازده میلیونی! یا علی(ع)

avatar
۱۳۹۱-۱۲-۰۵ ۲۱:۴۲

اون مدیر مثلا باسوادمون رو ببینین. می‌گه چه جوری سر پا نگه داریم کارخانه‌ها رو. آقای عزیز! هر کسی قدرت خرید این ماشینا رو با این قیمتها نداره. اگه کارخانه داره ورشکست می‌شه، مردم چه گناهی کردن که ماشین رو گرون می‌کنین که سرپا باشه. مثلا 70 میلون پای 5 میلیون بسوزن. درش رو گل بگیرین، بذارین ماشین بدون تعرفه وارد بشه تا مردم ماشین خوب و باکیفیت رو با قیمت مناسب سوار شن. از سود این یکی حالا بگذرین.

avatar
۱۳۹۱-۱۲-۰۵ ۲۳:۰۹

تنها راه نجات مردم ما، واردات آزاد خودرو با تعرفه خیلی پایین هست. ازتون خواهش می‌کنم به مسئولین فشار بیارید{؟!} مجبور شن این انحصار تولید محصولات بی‌مصرف رو تموم کنند و مردم هر ماشینی که دوست دارند رو، با پولشون بخرند نه هر ماشینی که برخي آقایون می‌خواهند.