• سه‌شنبه / ۸ اسفند ۱۳۹۱ / ۱۰:۴۳
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 91120805175

دیدگاه فاضل نظری درباره‌ی انتخاب «شاعر مردمی 10 سال اخیر»

دیدگاه فاضل نظری درباره‌ی انتخاب «شاعر مردمی 10 سال اخیر»

فاضل نظری درباره‌ی معرفی علیرضا قزوه و حمیدرضا برقعی‌ به عنوان «شاعران مردمی 10 سال اخیر» در جشنواره شعر فجر گفت: شاید این انتخاب برای این بوده که دو شاعر از دو نسل مختلف انتخاب شوند.

فاضل نظری درباره‌ی معرفی علیرضا قزوه و حمیدرضا برقعی‌ به عنوان «شاعران مردمی 10 سال اخیر» در جشنواره شعر فجر گفت: شاید این انتخاب برای این بوده که دو شاعر از دو نسل مختلف انتخاب شوند.

این شاعر و عضو شورای علمی هفتمین جشنواره شعر فجر در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره انتخاب «شاعر مردمی 10 سال اخیر» بیان کرد: برای انتخاب شاعر مردمی 10 سال اخیر، پرسشنامه‌ای علمی طراحی شده و روایی و پایایی آن مشخص شده بود. به نظر من، آن‌چه بیش از همه در این انتخاب اهمیت دارد، توجه جشنواره شعر فجر به رأی مردم است و این‌که سعی شده برای مشخص شدن شاعر مردمی از روش‌های علمی و قطعی استفاده شود.

او در ادامه متذکر شد: اما به هر حال همیشه این آرا دقیق نیست و نمی‌توان گزاره‌ای یقینی مشخص کرد. به همین خاطر در علوم انسانی فرضیه‌ها تأیید می‌شوند و اثبات نمی‌شوند. اگر هم نمونه‌ای که از آن‌ها نظرسنجی شده، عوض شود، شاید این آرا تغییر کند.

دبیر یک دوره جشنواره شعر فجر همچنین گفت: اما به نظر من، صرف نظر از این‌که چه کسی انتخاب می‌شود، باید این فرهنگ را در خودمان ایجاد کنیم که آرای مردم و داوران را بپذیریم و این فضا را تقویت کنیم، چون هدف دریافت جایزه نیست، زیرا برخی جوایزِ خود را به دیگری تقدیم می‌کنند و اگر این اتفاق‌ها تکرار شود، مشخص می‌شود که هدف از جشنواره‌ها جایزه نیست، بلکه ایجاد فضایی برای احترام به شعر و فرهنگ است.

فاضل نظری که خود به عنوان برگزیده بخش «بهترین کتاب از نگاه مردم» در هفتمین جشنواره شعر فجر معرفی شده است، در پاسخ به این‌که آیا حمیدرضا برقعی جوان‌تر از آن نیست که به عنوان شاعر مردمی 10 سال اخیر انتخاب شود، گفت: شاید این انتخاب از این روی بوده که خواسته‌اند دو شاعر از دو نسل مختلف انتخاب شوند، اما از سوی دیگر، من دیده‌ام که در نمایشگاه کتاب، کتاب‌های ایشان فروش بالایی دارد. او علاقه‌مندان زیادی دارد. از سوی دیگر، شاید شاعری که یک سال است شعر می‌گوید، بتواند شهرت و محبوبیت شاعری با 30 سال سابقه شعری را کسب کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha