• سه‌شنبه / ۸ اسفند ۱۳۹۱ / ۱۱:۳۷
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 91120805276
  • خبرنگار : 71365

در مراسم پایانی جشنواره‌ی شعر فجر چه گذشت؟

در مراسم پایانی جشنواره‌ی شعر فجر چه گذشت؟

آیین پایانی هفتمین جشنواره‌ی شعر فجر علاوه بر معرفی برگزیدگان و سخنرانی‌ها، با حاشیه‌هایی هم همراه بود.

آیین پایانی هفتمین جشنواره‌ی شعر فجر علاوه بر معرفی برگزیدگان و سخنرانی‌ها، با حاشیه‌هایی هم همراه بود.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آیین پایانی جشنواره‌ی شعر فجر در حالی برگزار شد که بیانیه‌ی هیأت داوران خوانده نشد. پس از شعرخوانی برگزیدگان، فردی از حاضران به داوری‌ها اعتراض کرد. خواندن شعر طنز ناصر فیض در حضور محمدرضا رحیمی - معاون اول رییس‌جمهور - مورد تشویق مکرر واقع شد و اجرای سرود «ای ایران» توسط علیرضا قربانی شور خاصی به حاضران در مراسم داد و باعث شد به صورت ایستاده با قربانی همراهی کنند.

***

شامگاه دوشنبه (هفتم اسفند) در مراسم پایانی هفتمین جشنواره شعر فجر که با یک ساعت تأخیر در تالار وحدت برگزار شد و سه ساعت طول کشید، شاعران برگزیده این جشنواره، کتاب‌های برگزیده، شاعرانی با عنوان «شاعران مردمی 10 سال اخیر» و افرادی به عنوان «حامیان شعر» معرفی و تجلیل شدند.

اختتامیه هفتمین جشنواره شعر فجر

***

«علیرضا قزوه» و «حمیدرضا برقعی» به عنوان «شاعران مردمی 10 سال اخیر» در مراسم پایانی هفتمین جشنواره شعر فجر معرفی و تقدیر شدند و جایزه‌ی خود و تندیس‌های سرو خود را از محمدرضا رحیمی؛ معاون اول رییس‌جمهور و سیدمحمد حسینی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفتند.

به گفته مسؤولان جشنواره شعر فجر، «شاعران مردمی 10 سال اخیر» بر اساس فرم نظرسنجی انتخاب شده‌اند.

همچنین در مراسم پایانی جشنواره اعلام شد، در این نظرسنجی محمدرضا شفیعی کدکنی، علی معلم دامغانی، محمدعلی بهمنی و فاضل نظری نیز آرای بالایی داشته‌اند.

علیرضا قزوه هنگام دریافت جایزه‌اش گفت، این جایزه‌ را به محمدرضا شفیعی کدکنی اهدا می‌کند.

***

اختتامیه هفتمین جشنواره شعر فجر

در این مراسم همچنین احمدرضا احمدی برای مجموعه اشعارش به عنوان برگزیده بخش کتاب از سوی جشنواره معرفی شد که خودش در مراسم حضور نداشت و اعلام شد، به خاطر کسالت نتوانسته به این مراسم بیاید.

از سوی دیگر اعلام شد، جایزه بخش کتاب برگزیده از نگاه مردم به کتاب‌های شعر فاضل نظری اهدا می‌شود.

***

برگزیدگان این دوره از جشنواره شعر فجر (شعرهای ارسالی) نیز به شرح زیر معرفی شدند:

در بخش پیامبر اعظم (ص)، محمدحسن مهدویانی / رتبه اول از استان اصفهان، محمدرضا طهماسبی / رتبه دوم از تهران و حسنا محمدزاده / تقدیری از اصفهان به عنوان برگزیده معرفی شدند.

در بخش شعر نو (نیمایی و سپید)، مهرداد احمدی / رتبه اول از استان کردستان، الهه تاجیک‌زاده / نفر دوم از تهران و محمدمهدی سیار / رتبه سوم از تهران به عنوان برگزیده انتخاب شدند.

در بخش سنتی، ساجده جبارپور ماسوله / نفر دوم از استان گیلان، حامد ابراهیم‌پور / رتبه سوم از تهران و امید مهدی‌نژاد / تقدیری از تهران برگزیده شدند.

در بخش سرود و ترانه، احمد امیرخلیلی / رتبه دوم از تهران، حامد عسگری / رتبه سوم از تهران و عالیه محرابی مریم‌آبادی / رتبه سوم از یزد به عنوان نفرات برگزیده معرفی شدند.

در بخش کودک و نوجوان، طیبه شامانی / رتبه دوم از تهران، محمد صارمی شهاب / رتبه سوم از همدان، منیره هاشمی / رتبه سوم از خراسان رضوی و مریم اسلامی / تقدیری از تهران برگزیده شدند.

در بخش نقد و پژوهش نیز احسان شورابی مقدم / رتبه دوم از تهران، مهرداد نصرتی / رتبه سوم از کرمان و غلامرضا کافی / تقدیری از استان فارس برگزیده معرفی شدند.

***

همچنین در بخش تجلیل از حامیان شعر، از محمدعلی مجاهدی، مسؤول دبیرخانه دائمی شعر آیینی، تجلیل شد.

در بخش معرفی ناشر حامی شعر از پرویز بیگی حبیب‌آبادی، مدیر انتشارات فصل پنجم، به خاطر انتشار 235 عنوان مجموعه شعر در طول چهار سال تجلیل شد.

در بخش تجلیل از سایت حامی ادبیات فاخر فارسی نیز عبدالرحیم سعیدی‌راد به خاطر راه‌اندازی سایت شاعران پارسی‌زبان مورد تجلیل قرار گرفت.

همچنین در بخش تجلیل از بهترین برنامه صداوسیما در زمینه شعر از مرتضی صداقت‌پور، تهیه‌کننده برنامه رادیویی ققنوس، تجلیل شد.

تجلیل از این برگزیدگان با حضور سیدمحمد حسینی؛ وزیر ارشاد، محمدعلی بهمنی؛ رییس شورای علمی جشنواره، یحیی طالبیان؛ قائم‌مقام وزیر ارشاد در امور شعر و ادب، رضا حمیدی؛ دبیر جشنواره و مشفق کاشانی و حمید سبزواری همراه بود.

در این مراسم همچنین کتاب شعرها و چهره‌ها و سالنامه شاعران با حضور محمدرضا رحیمی رونمایی شد

اختتامیه هفتمین جشنواره شعر فجر

***

به گزارش ایسنا، محمدرضا رحیمی - معاون اول رییس‌جمهور – در سخنانی در این مراسم به جایگاه شعر در ادبیات فارسی اشاره کرد و گفت: گاهی می‌توان با یک بیت شعر، سخنرانی‌های متعدد را در همان دو مصرع خلاصه کرد.

او با بیان این‌که در مجلسی که به وجود بهترین اندیشمندان، شاعران و بزرگان علم و ادب آراسته، سخن گفتن شاید دلچسب حاضران نباشد، گفت: امشب فقط برای ادای احترام به شاعران و سخنرانان به این مجلس آمده‌ام؛ آمده‌ام تا از سوی رییس‌جمهور محترم آقای احمدی‌نژاد و هیأت دولت ادای احترام کنم.

معاون اول رییس‌جمهور در ادامه با بیان این‌که شعر در ادبیات فارسی، روح و جان ادبیات ماست،‌ اظهار کرد: گاهی با یک بیت شعر می‌شود سخنرانی‌های متعدد و گفتار بزرگان را در دو مصرع خلاصه کرد و بیان مطلب و تفهیم آن‌چه که در دل گوینده می‌گذرد، گاه با یک بیت قابل بیان است.

رحیمی همچنین گفت: ادبیات، زبان دلنشین و دلگشای ما آراسته به اشعار شاعران و بزرگان است که هر آیینه روح را لطافت می‌بخشد و جان را طراوت دیگر. هرچه از شعر شاعران و جوششی که از جان آدمیان به وجود می‌آورند، بگوییم، نمی‌توانیم حق مطلب را ادا کنیم، بنابراین می‌گویم که من امشب به این مجلس آمده‌ام تا تنها ادای احترام کنم.

***

در بخش دیگری از این مراسم، سیدمحمد حسینی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - متنی به شرح زیر خواند:

«بنام آن‌که شاعران را عاشق خلق کرد»

شعر تنویر حرمت روح است

آسمان برخیال مفتوح است

خال رخساره ادب شعر است

هرچه در خوان شعر مملوح است

حرف، دریای موج‌خیز کلام

شاعری ناخدائی نوح است

گوهر شعر نیست مروارید

ذوق شاعر چو لعل ممسوح است

هرچه نابخردی در آن مذموم

و آن‌چه معقول و سفته ممدوح است

تیغ را دست هر کسی ندهید

که تن از ناطبیب مجروح است

دوستان، میهمانان، شاعران و سخن‌سرایان

شرح دلدادگی ذهن به زیبایی‌ها، شکوه از غربت محتوم بشر، این‌همه تنهایی‌ها، داعیه‌داری در دیر مغان، بیرق شیدایی‌ها، خرقه و دفتر خود را گرو بگذاشتن و بر دل آیینه شاهی، انتظار صحبت روشن‌رایی داشتن، و همه و همه نشان از خاطره پنهان در ضمیر فطرت است که چون دور ماند از اصل خویش بازجوید روزگار وصل خویش!

شاعر رسالتش بیش‌تر بازتعریف رؤیاهایی است از جنس اتصال نفس به نفوس فلکی و ملکی که به میزان طهارت روح و تطهیر نفس، بدو تفویض شود که قرآن در مورد انبیاء و اخص حضرت ابراهیم خلیل‌الله علی نبینا و آله و علیه‌السلام فرمود: «قَد صَدَّقتَ الُرّؤیا» و یا در وادی مکاشفه تحفه‌ای به دستش دهند.

شاعری موهبتی است و ودیعه‌ای، که هر چه در سلامتش کوشیده شود، هم خُبث پوشیده شود و هم طیبت جوشیده شود؛ دوام یابد، ماندگار شود که در غیر آن‌صورت، مضمحل و زار و نزار شود.

من غلام قمرم غیر قمر هیچ مگو

پیش من جز سخن شمع و شکر هیچ مگو

سخن رنج مگو جز سخن گنج مگو

ور از این بی‌خبری رنج مبر هیچ مگو

من به گوش تو سخن‌های نهان خواهم گفت

سر بجنبان که بلی جز که به سر هیچ مگو

بگذریم؛

هفتمین جشنواره شعر فجر به منزل آخر رسید و کار هم به قدردانی از دست‌اندرکاران کشید و هم تقدیر از برگزیدگان.

مشارکت تمامی استان‌ها با محوریت و میزبانی هفت استان از شاخصه‌های بارز این دوره بود.

احترام به ادیبان و شاعران و در خدمت ایشان بودن به مدت 20 روز و گشت و گذاری از جنس تعلقات ملی، پدیده‌ای نو در این مراسم عاصم بود که الحق مدیریت هم به سلامت، قاسم بود.

فراهم آوردن فرصتی برای شنیدن 2300 سروده از شاعران برجسته و نامدار و تمهیداتی به منظور تعمیم این هنر یگانة تاریخ در جمع نمازگزاران جمعه همزمان ‌با هفته وحدت در نعت‌ رسول ‌اله صلی‌الله علیه و آله و سلم، از تلاش‌های ویژه این دوره بود.

حضور بیش از 2000 شاعر با بیش از 46 هزار اثر بیانگر میزان تلاش دبیرخانه و استقبال و لطف شاعران خصوصاً جوانان است؛ نقش حضوری با 60 درصد پررنگی نسبت به سال قبل!

گزارشات کامل تقدیم شما عزیزان شده است.

مرا اطاله به جز حظّ و فرصت دیدار

نبوده است که خوشوقت گشته‌ام بسیار

امید آن‌که از این جمع، دفتر اشعار

برای جامعه باشد، تنبّه و زنهار»

***

رضا حمیدی - دبیر هفتمین جشنواره شعر فجر – نیز در این مراسم از رشد 60 درصدی تقاضای شرکت شاعران در این جشنواره سخن به میان آورد.

او همچنین شعر را نشانه حیات معنوی ما ایرانیان دانست و افزود: ما با شعر زیسته‌ایم و با آن نفس کشیده‌ایم و قلم و دفتر دیوان برگ‌های شناسنامه‌های ماست.

حمیدی سپس با اشاره به حضور 2037 شاعر در این دوره از جشنواره شعر فجر، گفت: از این تعداد 40 درصد آن‌ها زن بودند.

او همچنین گفت: در جشنواره شعر فجر شاعران 46 هزار و 851 اثر به جشنواره فرستاده‌اند که نسبت به دوره‌های قبلی 60 درصد رشد داشته است.

دبیر جشنواره شعر فجر همچنین به برنامه‌های مختلف این دوره از جشنواره از جمله حضور شاعران در نماز جمعه، اضافه کردن بخش فعالان و حامیان شعر‌، انتخاب شاعر مردمی‌، برگزاری نمایشگاه شعر و عکس‌، رونمایی از دو کتاب شاعران، نکوداشت مرحوم خلیل عمرانی و شاهرخ اورامی اشاره کرد و در بخش دیگری از سخنانش گفت: پس از بررسِ‌های اولیه آثار در این دوره آثار 1409 اثر برای ارزیابی به داوران فرستاده شد که در پایان آثار 430 شاعر به مرحله نهایی رفت.

حمیدی در پایان نیز گفت: تا نام فردوسی در میان تک تک ما ایرانیات است، به گذشته خود افتخار می‌کنیم. تا دیوان حافظ در خانه‌های ماست، به آینده امیدواریم و تا شعر مولانا را داریم، چشم به دست این و آن نداریم.

***

همچنین محمدعلی بهمنی - دبیر شورای علمی جشنواره شعر فجر - در این آیین در سخنانی گفت: از همه داوران این جشنواره شاگردتر هستم. گرچه 60 سال است که شاگردی شعر را می‌کنم، همیشه شاگرد خواهم ماند و این خودش افتخار بالایی است.

بهمنی همچنین گفت: جشنواره امسال شعر با بهره‌مندی از تجربیات شاعران شاخص و صاحب‌نام و چهره‌های ماندگار ‌و استادان دانشگاه تلاش کرد تا از میان آثار رسیده به جشنواره، آثار شاخصی را برگزیند.

او در ادامه خلاصه‌ای از بیانیه هیأت داوران را خواند و گفت‌: هیأت داوران هفتمین جشنواره شعر فجر از همه شاعران و اصحاب رسانه برای کمک به برگزاری این جشنواره قدردانی می‌کند. بیانیه ما برای این است که ضمن تشویق شاعران گوشزدی هم به آنان باشد و به نوعی بگوید ما وقتی تشویق می‌شویم، نباید فکر کنیم به هدف رسیده‌ایم. این تازه راهی است که باید ادامه دهیم.

این شاعر در پایان گفت: یک یک شما هنرشناسانی هستید که به سکویی رسیده‌اید که افتخار ماست.

***

به گزارش ایسنا، سیدمحمود دعایی‌ (مدیر مؤسسه اطلاعات)، قادر طراوت‌پور‌ (مدیر دفتر شعر و ادب وزارت ارشاد)، یحیی طالبیان (قائم‌مقام وزیر ارشاد در امور شعر و ادب) و افرادی همچون‌ عباسعلی براتی‌پور‌، حسین اسرافیلی و اسماعیل آذر، از جمله حاضران در این مراسم بودند.

***

حاشیه‌های مراسم پایانی جشنواره شعر فجر:

اجرای این برنامه برعهده ژاله صادقیان بود.

حامد عسگری؛ برگزیده بخش سرود و ترانه و مهرداد احمدی؛ برگزیده بخش شعر نو از استان کردستان در این مراسم شعر خواندند.

همچنین یکی از حاضران در بالکن طبقه دوم تالار با عصبانیت فریاد زد: «این چه داوری‌ای ا‌ست؟!» که همین موضوع باعث شد سر حاضران در تالار اصلی به سمت او بچرخد.

ساجده جبارپور ماسوله که اثرش در بخش سنتی برگزیده شده، از دیگر برگزیدگانی بود که در این مراسم شعر خواند.

در بخشی از مراسم امیرحسین سمیعی به اجرای موسیقی با ساز پیانو پرداخت و شعر یکی از برگزیدگان را خواند.

دکتر لوبینیتسو اسپانو از رومانی نیز دو قطعه شعر از سعدی خواند و گفت: من از رومانی می‌آیم؛ کشوری که شرق و غرب را به هم متصل می‌کند. من شعر نمی‌گویم، اما شعر و ادب فارسی را خیلی دوست دارم.

پرویز بیگی حبیب‌آبادی هم که به عنوان ناشر در بخش حامیان شعر از او تقدیر شد، در سخنان کوتاهی پس از دریافت هدیه‌اش گفت: اگر هدیه‌ای که به فصل پنجم تعلق گرفت، ضمیمه‌ای داشته باشد، حتما صرف چاپ شاعران جوانانی خواهد شد که در دورافتاده ترین نقاط کشور فرصت چاپ مجموعه شعر را ندارند و هنر ملی ما را پاس می‌دارند.

سعید بیابانکی‌، طالب کریم آذرخش از تاجیکستان‌، محمدجواد محبت، ناصر کشاورز و ناصر فیض از دیگر کسانی بودند که در این مراسم به شعرخوانی پرداختند که در زمان شعرخوانی ناصر فیض، این شاعر طنزپرداز که شعر طنزی را برای خواندن انتخاب کرده بود، چندین‌بار مورد تشویق حاضران قرار گرفت.

در بخش دیگری از مراسم، علیرضا قربانی به همراه گروهش به صحنه رفت و چند قطعه موسیقی از جمله موسیقی سریال‌های «مدار صفردرجه‌«، «کیف انگلیسی‌« و «شب دهم‌« و همچنین موسیقی «تو ای پری کجایی»‌، «سنگ خارا» و «ای ایران» مرحوم روح‌الله خالقی را اجرا کرد که در زمان اجرای موسیقی «ای ایران»، حاضران به صورت ایستاده با قربانی همراهی کردند.

قربانی نیز در سخنان کوتاهی در زمان اجرای قطعه‌ای از همایون خرم، با تسلیت درگذشت این هنرمند گفت: روزگار نه در گذشته و نه در آینده نمی‌تواند مانند او تربیت کند.

اختتامیه هفتمین جشنواره شعر فجر

اختتامیه هفتمین جشنواره شعر فجر

اختتامیه هفتمین جشنواره شعر فجر

اختتامیه هفتمین جشنواره شعر فجر

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۱-۱۲-۰۸ ۱۲:۰۷

سلام، به نظر بنده دهها سال است که این‌گونه مراسم کاملا" تشریفاتی و محلّ تجلّي انحصار شعر و شاعری توسط گروهی نسبتا" محدود و انحصارگر است.