• یکشنبه / ۱۳ اسفند ۱۳۹۱ / ۱۹:۱۷
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 91121308810
  • منبع : نمایندگی آذربایجان غربی

مدیرکل انتخابات وزارت کشور:اعتماد مردم به انتخابات در ایران بسیار بالا است

مدیرکل انتخابات وزارت کشور گفت: تمامی انتخابات صورت گرفته در 34 سال گذشته آزاد و بدون شبهه برگزار شده است.

مدیرکل انتخابات وزارت کشور گفت: تمامی انتخابات صورت گرفته در 34 سال گذشته آزاد و بدون شبهه برگزار شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه آذربایجان غربی حسن علی نوری در جمع خبرنگاران در ارومیه با اعلام این مطلب افزود: در هیچ دوره ای عدول از حق مردم وجود نداشته و اعتماد مردم به انتخابات در ایران بسیار بالا می باشد.

مدیرکل انتخابات وزارت کشور تاکید کرد: در انتخابات هیچ مطلب محرمانه ای نداشته و نداریم و مردم حق دارند در جریان تمامی امور قرار گیرند و به همین دلیل نیز همیشه شاهد رشد مشارکت مردمی به ویژه در دولت های نهم و دهم بوده و هستیم.

وی با بیان این‌که تشکیل هیات اجرایی مرکزی نخستین گام در برگزاری انتخابات به شمار می رود، گفت: این هیات نیمه دوم اسفند ماه جاری با انتخاب تمامی اعضا، تشکیل می شود.

نوری افزود: این هیات با حضور چهار عضو حقوقی شامل وزیر کشور، وزیر اطلاعات، دادستان کل کشور و یکی از اعضای هیات رئیسه مجلس و هفت نفر از معتمدان به انتخاب وزیر کشور و تایید شورای نگهبان در نیمه دوم اسفند ماه امسال تشکیل می شود.

وی در خصوص انتخاب معتمدین اظهار کرد: 30 نفر توسط وزیر کشور به شورای نگهبان معرفی می شود و این شورا هفت نفر را از این بین انتخاب کرده و به عضویت هیات اجرایی مرکزی در می آورد.

وی با اشاره به این‌که علاوه بر ترکیب هیات اجرایی مرکزی، تغییرات دیگری نیز در اجرای انتخابات توسط مجلس شورای اسلامی انجام شده، اضافه کرد: عضویت نمایندگان دادگستری در تمام حوزه های انتخابیه و هیات های اجرایی و الزام به همراه داشتن کارت ملی به همراه شناسنامه توسط رای دهندگان از جمله این تغییرات است.

مدیرکل انتخابات وزارت کشور به همزمانی انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز اشاره کرد و گفت: قانون انتخاب اعضای شورا نیز دستخوش تغییر شده و علاوه بر سطح تحصیلات کاندیداها در شوراهای اسلامی، تعداد منتخبان در حوزه های مختلف نیز تغییر کرده است.

نوری افزود: طبق قانون جدید، سواد خواندن و نوشتن برای منتخبان شوراهای روستایی تا 200 خانوار و دیپلم برای منتخبان روستاهای بالای 200 خانوار، فوق دیپلم برای منتخبان شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت و لیسانس برای منتخبان شهرهای بالای 20 هزار نفر جمعیت تحصیلات مورد نیز برای کاندیداهای شوراهای اسلامی است.

وی از افزایش تعداد منتخبان به ویژه در شهرهای بزرگ نیز خبر داد و اضافه کرد: در روستاهای تا 1500 نفر جمعیت سه عضو اصلی و دو عضو علی البدل، در روستاهای بیش از 1500 نفر جمعیت، پنج عضو اصلی و سه عضور علی البدل، در شهرهای تا 20 هزار نفر جمعیت، پنج عضو اصلی و دو عضو علی البدل، در شهرهای تا 50 هزار نفر جمعیت، هفت عضو اصلی و سه عضو علی البدل و در شهرهای تا 100 هزار نفر جمعیت، 9 عضو اصلی و چهار عضو علی البدل از سوی مردم انتخاب می شوند.

وی اظهار کرد: در شهرهای تا 200 هزار نفر جمعیت، 11 عضو اصلی و 5 عضو علی البدل، در شهرهای تا 500 هزار نفر جمعیت 13 عضو اصلی و 6 عضو علی البدل، در شهرهای تا یک میلیون نفر جمعیت، 15 عضو اصلی و 7 عضو علی البدل، در شهرهای تا دو میلون نفر جمعیت، 21 عضو اصلی و هشت عضو علی البدل و در شهرهای بیش از دو میلیون نفر جمعیت نیز 25 عضو اصلی و 10 عضو علی البدل انتخاب می شوند.

مدیرکل انتخابات وزارت کشور در خصوص شهر تهران نیز گفت: در این شهر به صورت خاص 31 عضو اصلی و 12 عضو علی البدل توسط مردم انتخاب شده و عضو شورای اسلامی شهر تهران می شوند.

نوری با اشاره به اجرای سه انتخابات همزمان در دو استان کشور، ادامه داد: دو استان کهگیلویه و بویراحمد و آذربایجان غربی علاوه بر انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا، انتخابات میان دوره ای مجلس خبرگان را نیز برگزار می کنند.

وی افزود: در حوزه های انتخابیه معدودی در سطح کشور نیز انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی برگزار می شود.

وی در خصوص زمان بندی ثبت نام کاندیداها در چهار بخش ریاست جمهوری، شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و میان دوره ای مجلس خبرگان رهبری گفت: پانزدهم و هفدهم فروردین سال آینده به ترتیب ثبت نام میان دوره ای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی، 26 فروردین ثبت نام میان شوراهای اسلامی شهر و روستا و 17 اردیبهشت ماه نیز ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری آغاز می شود.

وی اضافه کرد: بر خلاف انتخابات شوراها، تغییری در خصوص سطح تحصیلات کاندیداهای ریاست جمهوری وجود نداشته و این امر همچون گذشته خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha