• دوشنبه / ۱۴ اسفند ۱۳۹۱ / ۱۰:۵۹
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 91121409084
  • خبرنگار : 71473

حمیدرضا شکارسری:

جشنواره‌ی شعر فجر نتوانسته همه‌ی جریان‌ها را جذب کند

جشنواره‌ی شعر فجر نتوانسته همه‌ی جریان‌ها را جذب کند

حمیدرضا شکارسری با بیان این‌که جشنواره‌ی شعر فجر نتوانسته همه‌ی جریان‌ها را جذب کند، گفت: جشنواره‌ی شعر فجر باید خارج از فراخوان جشنواره، به شاعران شناخته‌شده و جریان‌ساز توجه کند.

حمیدرضا شکارسری با بیان این‌که جشنواره‌ی شعر فجر نتوانسته همه‌ی جریان‌ها را جذب کند، گفت: جشنواره‌ی شعر فجر باید خارج از فراخوان جشنواره، به شاعران شناخته‌شده و جریان‌ساز توجه کند.

این شاعر در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره ارزیابی خود از جشنواره شعر فجر اظهار کرد: توجه به شاعران شناخته‌شده و رصد کردن آثار آن‌ها می‌تواند نقطه افتراق جشنواره شعر فجر با سایر جشنواره‌های ادبی کشور باشد. ما اگر می‌خواهیم جامعه ادبی‌مان را تکان دهیم، باید به نام‌ها و چهره‌های شناخته‌شده مراجعه کنیم و باید خارج از بحث فراخوان، آثار شاعرانی که شناخته‌شده و برجسته هستند، شناسایی و نقد و بررسی شوند.

او افزود: تا الآن خروجی جشنواره شعر فجر شناسایی و برجسته کردن شاعران شناخته شده نبوده است و تنها شاعرانی آثاری فرستادند و بعد دیگر نامی از آن‌ها نیامده و حمایتی هم از آن‌ها نشده است.

این شاعر همچنین با بیان انتقادهای دیگری نسبت به جشنواره شعر فجر گفت: جشنواره شعر فجر نه به لحاظ شکلی، نه به لحاظ آیتم‌های جشنواره و نه به لحاظ میزان جوایز امتیاز خاصی نسبت به سایر جشنواره‌های ادبی ندارد و نتوانسته است از آن‌ها فراتر برود.

او ادامه داد: انتظاراتی که معمولا برای جشنواره شعر فجر مطرح می‌شود، به نظر من فراتر از توان جشنواره است و مثلا اگر جشنواره شعر فجر نتواند در میزان جوایز خود در حد جایزه جلال آل احمد باشد، طبعا نمی‌تواند از جشنواره‌های دیگر فراتر برود. به عقیده من، جشنواره شعر فجر با شکل فعلی ظرفیت تکان دادن جامعه شعری ما را ندارد.

شکارسری همچنین تصریح کرد: یکی از اهداف جشنواره شعر فجر، جذب امواج و جریان‌های مختلف شعری بوده است که با یکدیگر تضاد و تقابل دارند؛ اما در رسیدن به این هدف موفق نبوده و به جشنواه شعر انقلاب تبدیل شده است. البته از دو سال گذشته تحرکات خوبی برای جذب نحله‌های مختلف شعری صورت گرفت که البته به طور کامل به نتیجه نرسید.

او همچنین درباره داوری‌ها و انتخاب آثار برگزیده در هفتمین دوره جشنواره شعر فجر گفت: در این دوره آثاری که به عنوان برگزیده هفتمین دوره جشنواره شعر فجر ارائه و دیده شدند، فاجعه بودند و به عقیده من، یکی از بدترین انتخاب‌های آثار برگزیده در همین جشنواره امسال بود که برخی از شرکت‌کنندگان هم مراتب اعتراض‌شان را اعلام کردند.

این شاعر درباره گروه داوری هفتمین جشنواره شعر فجر گفت: گروه داوری در این دوره از افراد سرشناسی بودند؛ اما لزوما هر شاعر و یا منتقد شعری نمی‌تواند داوری خوبی باشد. برای داوری در چنین جشنواره‌ای باید ملاک‌هایی مثل دنبال کردن شعر روز و آشنایی با جریان‌های شعر امروز را در نظر گرفت. من با تمام احترامی که برای گروه‌ داوری امسال قائل‌ام، شاید گروه علمی خوبی بود؛ اما گروه داوری خوبی نبود.

شکارسری همچنین درباره انتخاب «شاعر مردمی 10 سال اخیر» در جشنواره شعر فجر اظهار کرد: انتخاب شاعر مردمی 10 سال اخیر افتضاح‌ترین کاری بود که جشنواره می‌توانست انجام دهد. انتخاب شاعر مردمی، انتخاب هنرپیشه مردمی و ستاره سینما نیست. در سینما مخاطب رنگ چشم، مدل مو، لباس و ... بازیگران را درنظر می‌گیرند، اما در شعر تنها متن مطرح است.

او ادامه داد: در انتخاب شاعر مردمی لفظ «مردم» نامشخص است. آیا شاعر مردمی شاعری است که برای مردم شعر می‌گوید و یا درباره مردم شعر می‌گوید؟ به نظر من، اساسا انتخاب شاعر مردمی می‌تواند یک فاجعه باشد، همچنین می‌تواند شاعران جوان را گول بزند.

شکارسری اضافه کرد: باید این را پرسید که یعنی مردم مخاطبان متخصص شعر هستند؟ شاعران اساسا مخاطبان خود را به صورت ناخودآگاه انتخاب می‌کنند و نه این‌که تصمیم بگیرند برای چه سطح مخاطبی شعر بگویند.

این شاعر در پایان گفت: انتخاب شاعر مردمی می‌تواند در حد نظرسنجی در یک سایت مفید باشد، اما به شکل عام اصلا کار مفیدی نیست و در این جشنواره شگرد خوبی برای سروصدای بیش‌تر نبود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha