• دوشنبه / ۲۱ اسفند ۱۳۹۱ / ۱۰:۵۷
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 91122113760
  • منبع : نمایندگی همدان

ارگ باستانی نوشیجان، قدیمی‌ترین بنای خشتی ایران

ارگ باستانی نوشیجان، قدیمی‌ترین بنای خشتی ایران

ایسنا/همدان دژ معبد نوشیجان یا ارگ باستانی نوشیجان به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی شهرستان ملایر هم اکنون مهیای بازدید علاقمندان به تاریخ و معماری اصیل نخستین اقوام آریایی است.

دژ معبد نوشیجان یا ارگ باستانی نوشیجان به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی شهرستان ملایر هم اکنون مهیای بازدید علاقمندان به تاریخ و معماری اصیل نخستین اقوام آریایی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه همدان، این بنای تاریخی که هر ساله مسافران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند، در 16 کیلومتری شهر ملایر و بر بلندای تپه‌ای قرار گرفته و از دور توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

در سال‌های گذشته با تصویب منطقه ویژه گردشگری نوشیجان، اقداماتی همچون ساماندهی حریم مجموعه و ایجاد کمپینگ و تجهیزات گردشگری انجام شده و هم اکنون پایگاهی دایمی برای پاسخگویی به سوالات بازدیدکنندگان این اثر تاریخی ایجاد شده است.

یکی از ویژگی های مثبت و بارز دژ معبد نوشیجان، نیاز نداشتن به بازسازی بوده که موجب دست نخوردن این اثر بزرگ تاریخی از دوره مادهاست.

شناسایی سه دوره تاریخی مادها، هخامنشیان و اشکانیان در این بنا

کارشناس میراث فرهنگی شهرستان ملایر در گفت و گو با ایسنا- منطقه همدان، درباره این بنای تاریخی گفت: این بنا یکی از آثار با ارزش دوره تاریخی شهرستان است که در دشت شوشاب و با ارتفاع تقریبی 40 متر بر روی تپه ای واقع شده است.

"علی خاکسار"، تصریح کرد: کاوش های مربوط به این دژ از سال 1346 توسط هیات مشترک ایران و انگلستان آغاز شد که در طول شش فصل کاوش باستان شناسی، سه دوره معماری مربوط به مادها، هخامنشیان و اشکانیان در این تپه شناسایی شد.

وی افزود: کاوشگران پس از برداشت اطلاعات مورد نیاز، لایه های مربوط به دوره های هخامنشی و اشکانی را برداشته و لایه‌های مربوط به دوره ماد که بر روی سطح دژ قرار دارد، حفظ شده است.

خاکسار مجموعه مربوط به دوره ماد در این بنای تاریخی را شامل؛ اتاق ها، انبارها، آتشکده غربی، آتشکده مرکزی، تالار ستون دار، حصار دژ و تونل عنوان و اظهار کرد: تمامی این بناها از خشت خام و به ابعاد استاندارد 40*22 سانتیمتر با ضخامت 12 سانتیمتر ساخته شده است.

بکارگیری نخستین الگوی معماری ایرانی

وی با بیان اینکه معماری دژ معبد نوشیجان به عنوان نخستین الگوهای معماری ایرانی بسیار مهم است، ابراز کرد: جزئیات معماری این بنا از جمله وجود تالار ستون دار و پنجره های کور واقع در معبد مرکزی از جمله الگوهای معماری است که بعدها تالارهای باشکوه آپادانا را در دوره هخامنشی و مقرنس را در دوره اسلامی شکل داده است.

عملکرد نظامی، سیاسی و مذهبی ارگ در دوره مادها

خاکسار درباره عملکرد این ارگ در زمان ساخت، گفت: با توجه به حصار دژ، وجود دو معبد به عنوان آتشکده و وجود تالار ستون دار، این مجموعه در زمان مادها دارای عملکردهای نظامی، مذهبی و سیاسی بوده است.

وی یادآور شد: خوشبختانه به دلیل اهمیت و ارزش این مجموعه و جنبه های تقدس در این بنا، اقوام ماد به هنگام ترک این محل اقدام به پر کردن فضاهای داخلی مجموعه کرده اند و همین امر موجب حفظ بنا شده است.

این کارشناس میراث فرهنگی ادامه داد: در دوره های بعد که معماری هخامنشی و پارسی شکل گرفته، از بستر موجود به عنوان سکو استفاده کرده و بنای خود را روی آن ایجاد کردند به گونه ای که بنای مادی حتی تا ارتفاع هشت متر باقیمانده و نیاز به بازسازی خاصی نداشته و ندارد و تنها اقداماتی برای مرمت آن صورت گرفته است.

ارگ نوشیجان، از اماکن گردشگری پر بازدید در استان همدان

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر نیز در گفت‌و‌گو با ایسنا- منطقه همدان، اظهار کرد: ارگ باستانی نوشیجان به دلیل قرار گرفتن در مسیر نهاوند و در محدوده رفت و آمد و نیز اهمیت تاریخی بنا از جمله آثار مهم گردشگری شهرستان است.

"محمدرضا بشری"، افزود: این بنا یکی از اماکن پر بازدید گردشگری و از رتبه‌های برتر در زمینه تعداد بازدید کننده در استان همدان محسوب می شود.

وی معرفی ارگ نوشیجان از طریق جراید، مطبوعات و خبرگزاریها، نصب بنر در سطح شهرستان و ایجاد بیلبورد تبلیغاتی برای معرفی بنا در جاده را از جمله اقدامات میراث فرهنگی ملایر برای شناساندن این بنای تاریخی عنوان کرد.

بشری از پاکسازی و زیباسازی محیط اطراف این اثر تاریخی، استقرار راهنمای گردشگری برای نخستین بار، ایجاد کمپینگ و آلاچیق برای اقامت و نصب چادر مسافران نوروزی و اصلاح سیستم روشنایی در آستانه نوروز خبر داد.

برگزاری جشن پرواز بادبادک‌ها در محوطه این بنا

وی همچنین برگزاری جشن پرواز بادبادک ها در روز 12 فروردین ماه و نیز مسابقات محلی در ایام نوروز در محوطه این اثر تاریخی را از برنامه های میراث فرهنگی شهرستان برای جذب گردشگر اعلام کرد.

بشری با بیان اینکه ارگ باستانی نوشیجان از ساعت 8 صبح تا 20 شب مهیای بازدید علاقمندان به آثار تاریخی است، هزینه بلیط این مجموعه را 1500 تومان اعلام کرد.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که از طریق تور گردشگری اقدام به بازدید از این اثر تاریخی می‌کنند از تخفیف 50 درصدی در پرداخت بهای بلیط برخوردار خواهند شد.

گزارش از: زهرا صفدری، خبرنگار ایسنا، منطقه همدان

ارگ باستانی نوشیجان

ارگ باستانی نوشیجان

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha