• پنجشنبه / ۸ فروردین ۱۳۹۲ / ۱۶:۵۴
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 92010801321
  • منبع : نمایندگی فارس

انجیرستان‌های استهبان فارس جهانی شد

انجیرستان‌های استهبان فارس جهانی شد

ایسنا/فارس مدیر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: مرحله اول ثبت جهانی انجیرستان‌های شهرستان استهبان نهائی شده که این مهم باعث رشد همه جانبه در تولید محصول انجیر در استان فارس خواهد شد.

مدیر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: مرحله اول ثبت جهانی انجیرستان‌های شهرستان استهبان نهائی شده که این مهم باعث رشد همه جانبه در تولید محصول انجیر در استان فارس خواهد شد.

به گزارش گروه دریافت خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه فارس، سیدمحمدجواد رجایی با اعلام این خبر افزود: با ثبت باغ‏‌های انجیر استهبان به عنوان یک میراث ملی، توجه بیشتری به آن معطوف شده و چتر اقدامات حمایتی و حفاظتی از آن گسترده می‏‌شود.

وی با بیان اینکه باغ‌های دیم استهبان بخشی از ارزش‏‌های فرهنگی، معنوی و اقتصادی کشور و یک میراث ملی است، این باغ‌ها را شایسته حمایت گسترده‌تری دانست و گفت: سال گذشته نماینده سازمان کشاورزی ملل متحد(فائو) از این باغ‌ها بازدید کرد و در همان زمان قرار شد مقدمات ثبت جهانی این انجیرستان‌ها را فراهم کنیم.

این مقام مسئول خشکسالی چند سال اخیر را در کاهش تولید انجیر در استهبان موثر دانست و با یادآوری اینکه شهرستان استهبان همچنان قطب تولید انجیر در کشور قلمداد می‌شود، اضافه کرد: خوشبختانه تلاش مضاعفی جهت رفع مشکلات انجیر کاران انجام شده است.

رجایی میزان تولید سالانه انجیر در استهبان را هم‌اینک بیش از 20 هزار تن دانست و با اشاره به اینکه انجیر تولیدی در این شهرستان ارگانیک (بدون استفاده از کود و سم) و با کیفیت بی‌نظیر است، خاطرنشان کرد: بیش از 80 درصد انجیر خشک استهبان به هنگ کنگ، چین، مالزی، سنگاپور، کره جنوبی، ژاپن، فرانسه، آلمان و لیبی صادر می‌شود.

مدیر ارزیابی عملکرد استان فارس با اشاره به اینکه ثبت جهانی انجیر استهبان افتخاری بزرگ محسوب می‌شود، گفت: هم‌اینک بیش از 2 میلیون و 500 هزار اصله درخت انجیر دیم در سطحی بیش از 20 هزار هکتار انجیرستان در استهبان وجود دارد که این شهرستان را به بزرگترین انجیرستان جهان بدل کرده است.

مدیر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان جهاد کشاورزی فارس از تلاش برای ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی انجیر در استهبان درآینده نزدیک خبر داد و افزود: هم‌اکنون صنایع تبدیلی و تکمیلی در برخی نقاط کشور توسعه پیدا کرده اما در استان فارس و استهبان بیش از پیش به این صنایع نیاز است.

به گزارش ایسنا، انجیر میوه‌‏ای منحصر به‌فرد با خواص تغذی‌ه‏ای و دارویی بسیار طرفداران فراوانی در دنیا دارد و ادیان مختلف از جمله یهودیت، مسیحیت و اسلام تأکیدات گسترده‏‌ای برای تولید و مصرف آن کرده‌اند و در عین حال میوه‏‌ای مقدس در جوامع مختلف به‌شمار می‏‌رود.

شهرستان استهبان در شرق فارس و حدود 150 کیلومتری شیراز قرار دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha