• جمعه / ۳۰ فروردین ۱۳۹۲ / ۰۰:۴۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92013011701
  • خبرنگار : 71021

دزدیدن شناسنامه‌ی آثار تاریخی در هرمز!

دزدیدن شناسنامه‌ی آثار تاریخی در هرمز!

سرپرست اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری استان هرمزگان احتمال داد که شناسنامه‌های فلزی آثار تاریخی در جزیره‌ی هرمز، دزدیده شده باشند.

سرپرست اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری استان هرمزگان احتمال داد که شناسنامه‌های فلزی آثار تاریخی در جزیره‌ی هرمز، دزدیده شده باشند.

عباس نوروزی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره‌ی دلیل نبودن تابلو در کنار آثار تاریخی ثبت ملی‌شده‌ی جزیره‌ی هرمز که سبب بی‌هویت شدن و در معرض خطر قرار گرفتن آن‌ها شده است، توضیح داد:‌ فکر می‌کنم همه‌ی آثار تاریخی ثبت‌شده در فهرست آثار ملی، در گذشته تابلوهایی داشته‌اند؛ ولی به‌دلیل آن‌که جنس آن‌ها از فلز است و ارزش دارد و نگهبان هم 24 ساعته در کنار این آثار نیست،‌ تابلوها را می‌دزدند.

وی اظهار کرد: این موضوع سابقه داشته است و شاید فقط قلعه‌ی پرتغالی‌ها در جزیره‌ی هرمز از دزدی تابلو در امان مانده باشد،‌ چون نگهبان‌ها 24 ساعته در این قلعه حضور دارند. البته نصب تابلو در کنار آثار تاریخی ثبت‌شده در فهرست آثار ملی، در برنامه‌ی امسال ما قرار دارد.

نوروزی در ادامه درباره‌ی وضعیت آثار تاریخی جزیره‌ی هرمز با توجه به این‌که امور مربوط به میراث فرهنگی و گردشگری در این جزیره صرفا توسط سرپرست نگهبانان قلعه‌ی پرتغالی‌ها پیگیری می‌شود و این اداره در هرمز هیچ دفتر یا مسوول مستقیمی ندارد‌، بیان کرد: ما اقدامات لازم را درباره‌ی آثار تاریخی و همچنین گردشگری جزیره‌ی هرمز براساس گزارش‌هایی که نماینده‌ی این اداره از جزیره می‌فرستد، انجام می‌دهیم‌. ضمن آن‌که مسائل مربوط به بعضی آثار توسط مرکز (سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور) پیگیری و رسیدگی می‌شود.

آغاز اقداماتی برای رفع خطر در قلعه‌ی پرتغالی‌ها

وی اظهار کرد: ما برای قلعه‌ی پرتغالی‌های هرمز، اعتبارات ملی در نظر گرفته‌ایم و امور مربوط به این اثر را از طریق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در تهران پیگیری می‌کنیم. اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری هرمزگان از سال 1387 اقداماتی را برای رفع خطر در این قلعه آغاز کرده است.

به گفته‌ی او، فاز نخست عملیات جلوگیری از آسیب‌ و رفع خطر، با برداشت سنگ‌های خطرآفرین در این قلعه از هفتم بهمن‌ماه 1391 آغاز شد که تا هفتم اسفند‌ماه همان سال ادامه داشت. فاز دوم آن هم با آمدن کارشناسان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، اردیبهشت‌ماه امسال آغاز می‌شود.

سوله‌ی ساخته‌شده در کنار قلعه‌ی پرتغالی‌ها

سرپرست اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری هرمزگان در ادامه به سامان‌دهی زندان،‌ مرمت آب‌انبار و به‌سازی راه دسترسی به داخل این قلعه اشاره کرد و افزود: قلعه‌ی پرتغالی‌ها به مطالعه‌ی مرمتی و مستندنگاری نیاز دارد که فاز نخست آن با تهیه‌ی نقشه‌ی قلعه با 55میلیون تومان اعتبار در سال 1388 انجام شد.

نوروزی بیان کرد: اگر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعتباری برای تهیه‌ی طرح مرمت بدهد که ما 500میلیون تومان برای آن پیش‌بینی کرده‌ایم، فاز بعدی اجرا می‌شود و در ادامه‌ می‌توان مرمت کلی را در قلعه‌ی پرتغالی‌ها انجام داد.

او همچنین درباره‌ی انتقال سوله‌ی خاک سرخ که در حریم قلعه‌ی پرتغالی‌ها قرار دارد،‌ اظهار کرد:‌ مکاتباتی را با مالک سوله انجام داده‌ایم و درصورتی که نخواهند آن را جابه‌جا کنند،‌ از طریق حقوقی این موضوع را پیگیری می‌کنیم. شخصا پیگیر جابه‌جایی سوله‌ی خاک سرخ از داخل حریم قلعه‌ی پرتغالی‌ها هستم، چون معضل بزرگی برای این قلعه به‌شمار می‌آید و قرار شده است بخشدار هرمز، جلسه‌ای را با مالک سوله بگذارد تا مسأله حل شود.

وی در ادامه‌ی سخنانش درباره‌ی پیگیری وضعیت سازه‌هایی با عنوان مکتب‌خانه در این جزیره‌، گفت: مکتب‌خانه‌ها تعیین حریم و گمانه‌زنی شده‌اند و قرار است طرح مرمت آن‌ها تهیه شود.

مکتب‌خانه‌های هرمز اصولی‌تر مرمت می‌شوند

او با اعتقاد به این‌که دلیلی ندارد بناهای تاریخی مانند مکتب‌خانه‌ها که سازه‌ی آن‌ها ناقص است به‌شکل کاملا مرمت شوند، افزود: متأسفانه قبلا اقدامات نامناسبی با عنوان مرمت اضطراری در این مکتب‌خانه‌ها با هدف حفظ و نگهداری‌ انجام شده بود که فکر می‌کنم به سال‌های 1386 و 1385 مربوط باشد؛ ولی حالا قرار است مرمت را اصولی‌تر انجام دهیم.

نوروزی همچنین درباره‌ی قصر «بی‌بی گل» که گفته می‌شود بخش‌های کمی از آن در جزیره‌ی هرمز باقی مانده است، گفت: اثر زیادی از این قصر باقی نمانده است؛ ولی در برنامه‌های مربوط به جزیره‌ی هرمز آن را در نظر داریم. با این حال، ما اولویت‌های دیگری هم داریم که باید بر مبنای آن‌ها کار کنیم.

شهرداری آب‌انبار تاریخی «بی‌بی صورت» را تخریب نکرده است

وی در ادامه درباره‌ی آب‌انبارهای جزیره‌ی هرمز که در حال حاضر هیچ تابلویی مبنی بر ثبت ملی بودن آن‌ها وجود ندارد یا مانند آب‌انبار «بی‌بی صورت» که با توجه به ساخت و سازهای شهرداری در نزدیکی آن، در معرض خطر است، توضیح داد: ان‌شاءالله تابلوهای آب‌انبارهای ثبت‌شده را هم نصب می‌کنیم؛ اما آب‌انبار «بی‌بی صورت» سالم است و آسیبی ندیده است.

نوروزی اظهار کرد: شهرداری از تاریخی بودن این آب‌انبار اطلاع دارد و حواسش هست کجا کار عمرانی انجام می‌دهد، ضمن این‌که مراقبان ما هم به آن سرکشی می‌کنند.

او درباره‌ی حفظ خانه‌ی تاریخی زعفرانیه نیز گفت: متأسفانه این خانه قبل از این‌که ثبت ملی شود، تخریب شد و ما فقط می‌توانیم وضعیت موجود آن را حفظ کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha