• یکشنبه / ۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ / ۱۰:۱۸
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 92020100193

کارشناسان محیط زیست هشدار دادند:

ته سیگارها، زباله های کوچک اما خطرناک

ته سیگارها، زباله های کوچک اما خطرناک

«سازمان حفاظت از دریاها و اقیانوس‌ها» در گزارش جدیدی اعلام کرد که در سال 2010 میلادی بالغ بر یک میلیون نخ سیگار یا فیلتر سیگار از

«سازمان حفاظت از دریاها و اقیانوس‌ها» در گزارش جدیدی اعلام کرد که در سال 2010 میلادی بالغ بر یک میلیون نخ سیگار یا فیلتر سیگار از

سواحل و سایر آبراه‌های سرتاسر آمریکا جمع آوری شده است.

به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آدامس و ته سیگار بیشترین حجم زباله ها را در پیاده روهای آمریکا تشکیل

می دهند. ته سیگارها، فیلترهای سیگار از جنس پلاستیکی موسوم به «استات سلولز» هستند که این ماده پلاستیکی توسط عوامل زیست محیطی قابل تجزیه است اما با این حال فیلترهای سیگار تنها در شرایط خاصی قابل تجزیه هستند که متخصصان از این شرایط با عنوان «شرایط سخت زیست محیطی» یاد می‌کنند. بعنوان مثال وقتی یک ته سیگار داخل فاضلاب انداخته می‌شود حتی در مساعدترین و خوشبینانه ترین حالت نیز دست کم 9 ماه طول می‌کشد تا تجزیه شود.

با وجود این که این ته سیگارها تنها 2.5 سانتی متر طول دارند، اما با توجه به 360 میلیارد قطعه ته سیگاری که در سال 2007 میلادی در آمریکا جمع آوری شده، پسماندهای سیگار به تهدیدی جدی برای محیط زیست طبیعی و فضای عمومی زندگی تبدیل شده‌اند.

به گزارش ایسنا به نقل ازلایوساینس، سازمان Legacy که یک سازمان مطالعاتی دولتی در زمینه محصولات مشتق از تنباکو است در این بررسی به ارزیابی رفتارهای مردم آمریکا در رابطه با دفع زباله‌های حاصل از سیگار پرداخت تا ببیند افراد حاضر در این نظرسنجی تا چه حد نسبت به ارتباط ته سیگارها با مشکلات محیط زیستی اطلاع دارند.

نتایج حاصل از این مطالعات شامل چند نکته مهم می‌باشد که به شرح زیر است:

- 88 درصد از افراد حاضر در این نظرسنجی نسبت به این که ته سیگارها یکی از معضلات زیست محیطی هستند، آگاهی داشتند اما با این حال بیش از 44 درصد آنها اظهار داشتند که ته سیگارهای خود را روی زمین می‌اندازند و 32 درصد نیز گفتند ته سیگارهایشان را از پنجره خودرو بیرون

می اندازند.

- افراد حاضر در این مطالعه در یک دوره‌ 30 روزه مشاهدات خود از وجود ته سیگارها در پیاده روها را 80.1 درصد، در پارکها 32.1 درصد، در زمین‌های بازی 16.6 درصد و در سواحل 15.7 درصد عنوان کردند.

این گزارش می افزاید: ته سیگارها در واقع زباله‌هایی سمی هستند که نه تنها با وجود اندازه کوچک، منظره‌ای زشت در شهرها و طبیعت ایجاد می‌کنند بلکه باعث تولید مواد سمی و سرطان زا در محیط زیست شده و سبب مسمومیت حیات وحش و بویژه آلودگی آب ها می‌شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۲-۰۱ ۲۲:۴۷

متاسفانه کارتلها و مافیای اقتصاد سیگار این چیزها حالیشون نیست فقط می‌خواهند جیبشان را پر کنند. مردم باید بفهمند سیگار نکشند البته اینها به‌قدری حرفه‌ای عمل می‌کنند که مشتریان زیادی جلب می کنند.