• سه‌شنبه / ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ / ۱۱:۱۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92021006703
  • خبرنگار : 71191

حمیده چوبک:

حوزه‌ی تمدنی جیرفت به 500 سال کاوش نیاز دارد

حوزه‌ی تمدنی جیرفت به 500 سال کاوش نیاز دارد

دبیر علمی همایش بین‌المللی جیرفت گفت: در این همایش بر لزوم انجام کاوش در حوزه‌ی تمدنی - فرهنگی جیرفت توسط گروه‌های مختلف باستان‌شناس منطقه‌یی و فرامنطقه‌یی با تخصص‌های میان‌رشته‌یی تأکید شد.

دبیر علمی همایش بین‌المللی جیرفت گفت: در این همایش بر لزوم انجام کاوش در حوزه‌ی تمدنی - فرهنگی جیرفت توسط گروه‌های مختلف باستان‌شناس منطقه‌یی و فرامنطقه‌یی با تخصص‌های میان‌رشته‌یی تأکید شد.

حمید چوبک در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره‌ی تصمیم‌های گرفته‌شده در همایش جیرفت که به مدت دو روز در کرمان برگزار شد اظهار کرد: پس از بررسی مقالات ارائه‌شده در این سمینار، اهداف این نشست در بیانیه‌ای اعلام و قرار شد پژوهش‌های گسترده و مداوم در این محوطه‌ی تاریخی انجام شود. همچنین بحث حفاظت‌، مرمت‌ و سامان‌دهی سایت - موزه‌های محوطه‌های شاخص این منطقه مورد تأکید قرار گرفت.

او درباره‌ی پیش‌بینی تعداد فصل‌های کاوش در این محوطه‌ی تاریخی بیان کرد: دکتر ملک در روز نخست سمینار به چشم‌انداز این محوطه‌ی تاریخی اشاره کرد. با توجه به آن صحبت‌ها و گستردگی محوطه‌ی جیرفت، احتمال دارد که این حوزه‌ی تمدنی به بیش از 400 تا 500 سال کاوش نیاز داشته باشد.

وی با اشاره به این‌که در بیانیه‌ی صادرشده در روز پایانی این همایش، مستندسازی محوطه و تهیه‌ی نقشه‌های باستان‌شناسی ماهواره‌یی به‌صورت سه‌بعدی از کل محوطه‌ی تاریخی جیرفت مورد تأکید قرار گرفت، ادامه داد: در این بیانیه مطرح شد که گستره‌ی جیرفت و حوزه‌ی تمدنی و فرهنگی آن نباید فقط محدود به محوطه‌های شناخته‌شده باشد و باید در کاوش‌های آینده‌ی این محوطه، گستره‌ی جغرافیایی و دوره‌های تاریخی دیگر در این حوزه‌ی تمدنی نیز مورد توجه قرار گیرند.

این باستان‌شناس با اشاره به این‌که در همایش بین‌المللی جیرفت تأکید شد که این محوطه‌ی تاریخی باید به‌عنوان یک حوزه‌ی مستقل فرهنگی شناخته شود، افزود: براساس پیشنهاد هیأت علمی همایش باید پرونده‌ی ثبت جهانی جیرفت و حوزه‌ی تمدنی - فرهنگی آن با هدف ثبت در فهرست میراث جهانی تهیه شود.

به گفته‌ی او، کار تهیه‌ی پرونده‌ی ثبت جهانی محوطه‌ی جیرفت توسط هیأت علمی این همایش بین‌المللی شامل صادق ملک شهمیرزادی،‌ میرعابدین کابلی‌، یوسف مجیدزاده‌، شهریار عدل‌، هایده لاله‌، سیامک سرلک‌، معصومه مصلی،‌ حمید چوبک‌، عباس مقدم‌ و محمدرحیم صراف انجام می‌شود.

چوبک همچنین درباره‌ی تصمیم‌ها و چشم‌اندازی که برای آینده‌ی مطالعات و کاوش در این محوطه‌ی تاریخی در این همایش دیده شد نیز اظهار کرد: با توجه به این‌که حوزه‌ی فرهنگی - تمدنی جیرفت، اشتراک‌های زیادی با حوزه‌های فرهنگی دیگر دارد، بر کاوش‌های فرامنطقه‌یی مشترک و لزوم برگزاری سمینارهای متعدد با توجه به مطالعات پیش‌بینی‌شده تأکید شد. همچنین امضاکنندگان این بیانیه درخواست کردند که سریع‌تر اعتبارات مورد نظر برای انجام برنامه‌های مورد تأیید در این محوطه تأمین شود. آن‌ها همچنین بر ضرورت ایجاد موزه‌ای درخور و شایسته‌ی حوزه‌ی تمدنی جیرفت تأکید داشتند.

او درباره‌ی حضور تیم‌های مختلفی که باید در این محوطه‌ی تاریخی کاوش کنند توضیح داد: تا کنون تیم‌های بین‌المللی از کشورهایی مانند فرانسه و ایتالیا در محوطه‌ی تاریخی جیرفت کاوش کرده‌اند؛ ولی معتقدیم این کار نباید فقط به چند کشور محدود سپرده شود. با توجه به این‌که کشورها و دانشگاه‌های علمی از نقاط مختلف دنیا درخواست کار در این حوزه‌ی تمدنی را داده‌اند‌، باید طرحی تهیه و مطالعه شود تا در راستای اهداف سازمان، پژوهشگاه و پژوهشکده‌ی باستان‌شناسی، تیم‌های دیگر نیز برای کاوش در این محوطه دعوت به کار شوند.

دبیر علمی همایش بین‌المللی جیرفت درباره‌ی حضور دکتر یوسف مجیدزاده برای کاوش در این محوطه نیز گفت: متأسفانه او به‌دلیل بیماری همسرش موفق نشد در این همایش بین‌المللی شرکت کند؛ ولی کاوش‌های او در محوطه‌ی تاریخی جیرفت ناتمام مانده است‌. پرسش‌ها‌ و فرضیه‌هایی درباره‌ی چگونگی، چرایی و گاه‌نگاری‌ در این محوطه از سوی دکتر مجید‌زاده در زمان کار در این محوطه مطرح شد که قطعا باید توسط او به پاسخ درست این پرسش‌ها رسید.

او تأکید کرد: امیدواریم زمینه و شرایط مساعد و همچنین اعتبار خوبی برای کار در این محوطه فراهم شود تا دکتر مجیدزاده بتواند کاوش‌های خود را در این محوطه انجام دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha