• دوشنبه / ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ / ۰۶:۴۸
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 92021610421

/کلام روز/

دنیا به شکل پیرزنی کبودروی در روز قیامت!

دنیا به شکل پیرزنی کبودروی در روز قیامت!

امیرمومنان علی(ع) فرمودند: دنیا سرایی است پر از بلا و رنج که به بی‌وفایی معروف است. احوال آن استمرار ندارد و ساکنان آن به سلامت نمی‌رسند و حالاتش دائما در حال تغییر و نوبت‌هایش متفاوت و متغیر است1.

امیرمومنان علی(ع) فرمودند: دنیا سرایی است پر از بلا و رنج که به بی‌وفایی معروف است. احوال آن استمرار ندارد و ساکنان آن به سلامت نمی‌رسند و حالاتش دائما در حال تغییر و نوبت‌هایش متفاوت و متغیر است1.

به گزارش سرویس دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، توجه به برخی تمثیل‌هایی که درباره مسائل مختلف در احادیث و روایات ازسوی معصومین(ع) بیان شده ما را به یک حقیقت مهم رهنمون می‌شود که عمل به آنها و یادآوری همواره این حقیقت ما را به سعادت می‌رساند.

یکی از این تماثیل قابل توجه و آموزنده در کتاب معراج‌السعادة درباره دنیا نقل شده است که: در روز قیامت دنیا را به شکل پیرزنی کبود روی، ارزق چشم، گراز دندان، کریه منظر و قبیح رخسار برای مردم مجسم می‌کنند و می‌پرسند: آیا این پیرزن را می‌شناسید؟ می‌گویند: نعوذباالله که ما او را بشناسیم! خطاب می‌رسد: این همان دنیایی است که به آن تفاخر می‌کردید، به واسطه آن با یکدیگر حسادت می‌ورزیدید، دشمنی می‌کردید، قطع صله‌رحم می‌کردید و بسیاری از گناهان دیگر را مرتکب می‌شدید.

پس دنیا را به جهنم می‌افکنند در حالی که فریاد می‌زند: خداوندا! پس کجایند پیروان و دوستان من؟ (کسانی که فریب مرا خوردند حال بی‌وفایی مرا هم ببینند).

خداوند بلندمرتبه می‌فرمایند: دوستان او را هم به خودش ملحق سازید.

نتیجه می‌گیریم دنیاداران مست نباید به خود مغرور شده و ببالند چرا که این دنیا قبلا در دست دیگران بوده است و به زودی هم از دست ما خارج می‌شود و به دیگران می‌رسد.

منابع:

1- نهج‌البلاغه، خطبه 226

2- معراج‌السعادة، ص 339

3- محجة‌البیضاء، ج 6، ص 10

4- در محضر امیرالمومنین(ع)، ج 5، ص 450

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۲-۱۶ ۰۹:۵۸

وای بر برخي از ما مردم گران‌فروش و پول‌دوست و ...

avatar
۱۳۹۲-۰۲-۱۶ ۱۱:۲۷

حالا چرا به پيرمرد زشت تشبیه نشه؟

avatar
۱۳۹۲-۰۲-۱۶ ۱۱:۵۲

ما که دیدیم نوشته پیرزن دوست عزیز شما پیرمردش کردی!

avatar
۱۳۹۲-۰۲-۱۶ ۱۷:۴۱

چرا زن؟ درست در تورات هم زن را دلیل اشتباهات می‌دانند. در روایات امامان هم همینطور! جالب اینجاست زمانی که می‌میریم و ما را تلقین میدهند به اسم مادر تلقین میدهند چرا؟ چون میگویند فقط اوست که می‌داند پدرت کیست. ولی جالبتر اینجاست که می‌فرمایند بهشت زیر پای مادران است. مگر می‌شود کسی که این همه عامل گناه است و حتی تصویر دنیا در قیامت از وی خواهد بود و ... بهشت هم زیر پای وی باشد!

avatar
۱۳۹۲-۰۲-۱۷ ۱۱:۵۶

کلام روز چیزهای زیادی برای آموختن دارد لطفا به همین منوال ادامه دهید. با تشکر