• جمعه / ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ / ۰۷:۲۲
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 92022013157
  • منبع : مطبوعات

چرا امام هشتم را «رضا» نامیدند؟

چرا امام هشتم را «رضا» نامیدند؟

میان همه‌ی نام‌ها و القاب هشتمین امام شیعیان، حضرت علی‌بن موسی(ع)، لقب «رضا» به معنای خشنود و خرسند از همه مشهورتر است. اما آن حضرت از چه چیزی خرسند بودند که به این نام شهره شدند؟

میان همه‌ی نام‌ها و القاب هشتمین امام شیعیان، حضرت علی‌بن موسی(ع)، لقب «رضا» به معنای خشنود و خرسند از همه مشهورتر است. اما آن حضرت از چه چیزی خرسند بودند که به این نام شهره شدند؟

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نام اصلی امام هشتم «علی» است و لقب یا نام معروفش رضاست، به طوری که از روایات فهمیده می‌شود، ‌علت نام‌گذاری رضا بر آن حضرت از چند جهت است: 1. آن حضرت مورد رضا و پسند خداوند در آسمان، و رسول خدا(ص) و امامان در زمین بود. (بحار الانوار، ج49، ص4) 2. مخالف و موافق شیعه و سنی او را پسندیدند و آن حضرت مورد رضا و پسند همه بود. 3. آن حضرت راضی به رضای پروردگار بود و این خصلت ارزشمند را که مقامی بالاتر از مقام صبر نیست، به طور کامل داشت. (انوار البهیّه، ص 14)

جالب اینکه به دلیل رابطه میان مأمون و امام رضا(ع) و قبول ولایت‌عهدی از سوی ایشان، این سؤال در زمان حیات حضرت و چندی پس از آن نیز مطرح شده است و برخی دلیل آن را رضایتمندی امام از پذیرش ولایت‌عهدی عنوان می‌کردند!

در روایات آمده شخصی از فرزند امام رضا (امام جواد) علت این نامگذاری پدر را جویا می‌شود. حضرت جواد(ع) ضمن رد هرگونه رضایت پدر بزرگوارش از پذیرش ولایت‌عهدی، به صراحت می‌فرماید: دروغ گفتند و به گناه اندر افتادند! چنین نیست، بلکه خداوند تبارک و تعالی او را «رضا» نام داده است؛ زیرا او در آسمان خدا از او راضی بود و در زمین خدا از پیامبر و امامان پس از او رضایت داشت.

آن شخص از امام می‌پرسد: مگر همه‌ نیاکان چنین نبودند که خدای عزوجل و پیامبرش از او راضی باشند، پس چرا در این میان، تنها پدر شما را رضا نامیدند؟

امام جواد(ع) در پاسخ فرمود: چون همان گونه که همسویان و دوستانش از او خرسند بودند، دشمنان و مخالفانش هم از وی رضایت داشتند؛ و این وضعیت برای هیچ یک از نیاکان ایشان رخ نداده بود؛ از همین رو تنها او را «رضا» نامیده‌اند.

به گزارش ایسنا به نقل از بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) www.shamstoos.ir در روایت دیگری هم آمده است که حضرت موسی‌بن جعفر(ع) هر گاه فرزندش علی‌بن موسی را خطاب می‌کرد، او را با کنیه «ابوالحسن» فرا می‌خواند، و هنگامی که می‌خواست فرزندش را نزد او آورند یا درباره‌ او سخن می‌گفت، وی را با لقب «رضا» نام می‌برد. این در حالی است که آن زمان، هنوز نه از حکومت مأمون خبری بود و نه از ولی‌عهد شدن امام رضا(ع).

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۲-۲۰ ۱۴:۱۱

السلام علیک یا امام رضا(ع). سلام و درود بر معصومین(ع). امام حسن(ع) مظهر آشتی و صلح، امام حسین(ع) مظهر شهادت و ایثار، امام زین العابدین(ع) مظهر عبادت و بندگی خدا، امام باقر(ع) حلم و دانش، امام صادق(ع) الگوی فقهاي شیعه، امام موسی کاظم(ع) فرو برنده خشم، امام رضا(ع) خشنودی خدا و مردم، امام جواد(ع) جود و سخاوت، امام هادی(ع) مظهر هدایت، امام عسکری(ع) مظهر بازدارندگی و دفاع از دیانت، امام مهدی(عج) مظهر عدالت. و امام علی(ع) همه این صفات یکجا در امام اول شیعیان امیرالمومنین. ایسنا جان در صورت درج ، محبت کنید تلخیص و تصرف در محتوای مطلب فوق صورت پذیرد.

avatar
۱۳۹۲-۰۲-۲۰ ۱۵:۰۵

ایسنا جان این حقیر درگاه حضرت دوست عمیقا و خالصانه به اهل بیت(ع) پیامبر اعظم(ص) اعتقاد غیرقابل وصف داشته و همواره دلم میخواست این مطلب را درجایی منعکس کنم و امروز خیلی خوشحالم که شما آرزوی مرا برآورده کردید. شاید باورتان نشود با شنیدن نامهای باعظمت و شریف امام رضا(ع) و حضرت فاطمه(س) گریه‌ام میگیرد. این بزرگواران مرا نجات دادند. درود حضرت دوست بر این عزیزان. در صورتی که صلاح می‌دانید درج کنید. پاداشتان نزد حق محفوظ.

avatar
۱۳۹۲-۰۲-۲۰ ۱۶:۰۱

سلام دوست عزیز، خیلی خوشحالم که افراد باخدا و مذهبی هنوز هم وجود دارند و بر سر اعتقاداتشون استوارن. نوشتت حرف نداشت ولی خواستم یه چیزی بهش اضافه کنم: السلام علیک یا مولانا یا رسول الله(ص). سلام و درود خدا بر پیامبر مهر و محبت، بر سید اولین و آخرین بر اون کسی که بر همه پیامبران نسبت به خدا نزدیکتر بود، بر اون کسی که اهل‌بیت(ع) پاک و مطهرش امید ما شیعیان هستند... السلام علیک ایتها الصدیقه الشهیده(س)، سلام بر بانویی که جهان و هستی به خاطر این بانو بنا شده، بانویی که برترین بانوی این جهان و بهشت برین است، بانویی که در پیروی از امام وقت خویش هیچ کم نگذاشت. قصد جسارت نداشتم. با تشکر، اللهم عجل لولیک الفرج.

avatar
۱۳۹۲-۰۲-۲۰ ۲۱:۲۰

با تشکر وافر از دوست گرامی، فرمایش حضرتعالی متین ولی من به جای ائمه معصومین"ع" نوشتم سلام و درود بر معصومین که شامل چهارده معصوم "ع" میشود (پیامبر اعظم"ص" و کوثر جاریه آن حضرت حضرت فاطمه"س").

avatar
۱۳۹۲-۰۲-۲۰ ۱۹:۳۸

السلام علیک یا امام رضا(ع).

avatar
۱۳۹۲-۰۲-۲۰ ۲۰:۱۱

السلام علیک یا امام رضا(ع).

avatar
۱۳۹۲-۰۲-۲۰ ۲۱:۵۱

السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا المرتضی(ع).

avatar
۱۳۹۲-۰۲-۲۱ ۰۸:۳۹

سلام و درود خدا به روان پاک معصومین اطهر(ع) که حقیقتا چراغ هدایت و کشتی نجاتند.