• جمعه / ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ / ۱۵:۴۵
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 92022013552

مدیرعامل آب‌نیرو مطرح کرد:

با کمک اعتبار خارجی پروژه چم‌شیر مشکل مالی ندارد

با کمک اعتبار خارجی پروژه چم‌شیر مشکل مالی ندارد

روز گذشته احداث سد و نیروگاه چم شیر با انجام انحراف آب رودخانه زهره آغاز شد؛ این سد و نیروگاه از نظر شکل اجرای کار و تامین منابع مالی تنوع داشته و برای انجام آن از خط اعتباری خارجی در حدود 230 میلیون یورو استفاده می‌شود.

روز گذشته احداث سد و نیروگاه چم شیر با انجام انحراف آب رودخانه زهره آغاز شد؛ این سد و نیروگاه از نظر شکل اجرای کار و تامین منابع مالی تنوع داشته و برای انجام آن از خط اعتباری خارجی در حدود 230 میلیون یورو استفاده می‌شود.

به گزارش خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به دلیل استفاده از اعتبار خارجی و اطمینان نبود مسائل مالی این سد به روش RCC (بتن غلتکی) احداث می‌شود و انتظار می رود در 48 ماه کار آن پایان پذیرد.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با تاکید بر مطالب فوق و اشاره به کلنگ زنی بلندترین سد بتنی دو قوسی جهان در ایران، بهره برداری از بلندترین سد خاکی کشور و کلنگ زنی سد و نیروگاه چم‌شیر اشاره کرد، و گفت: در مدت کوتاهی که از آغاز سال گذشته، در سال حماسه سیاسی حماسه اقتصادی وزارت نیرو قبل از پایان اردیبهشت چندین حماسه بزرگ اقتصادی را از جمله موارد مذکور خلق کرده است.

سیدرضا رضازاده روز گذشته در مراسم کلنگ‌زنی سد و نیروگاه چم شیر و آغاز اجرای شبکه آبیاری و زهکشی چم شیر با تاکید بر مطلب فوق گفت: واحد اول نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای سیاه بیشه سنکرون شده و آماده افتتاح است تا مقامات عالی رتبه وقتی را برای این کار در نظر بگیرند.

وی افزود: پنجشنبه انحراف آب پروژه‌ای که در سه استان مهم کشور تاثیرگذار است انجام شد.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با اشاره به این‌که حماسه‌های بزرگی که در یک و نیم ماه اول سال جاری شکل گرفته و آغاز شده، فقط تاثیرات اقتصادی ندارند اظهار کرد: این حماسه‌ها تاثیرات سیاسی بزرگی خواهند داشت و موجب همبستگی در کشور می‌شوند، از سوی دیگر امید و نشاط را در مردم بالا برده و ناامیدی را در دشمنان افزایش می‌دهد.

رضازاده با اشاره به حمایت‌های نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد و سایر استان‌ها که شامل حال وزارت نیرو بوده است گفت: به امید خدا این حمایت‌ها از این به بعد خواهد بود.

وی با اشاره به منحصر به فرد بودن سد و نیروگاه چم‌شیر گفت: شکل اجرای کار و شکل تامین منابع در پروژه سد و نیروگاه چم شیر از جمله تجربیات خوب است که برای متنوع کردن پروژه‌ها و استفاده از خط اعتبار خارجی می‌تواند انجام شود.

مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران تصریح کرد: در این پروژه از سرمایه خارجی استفاده می کنیم و این موضوع باعث شده که اطمینان داشته باشیم به دلیل رکود مالی طرح متوقف نمی‌شود.

رضازاده اظهار کرد: سد چم‌شیر از نوع RCC خواهد بود که در این شکل اجرا وقتی کار شروع می شود بتن ریزی بدنه سد باید بدون انقطاع صورت گیرد بنابراین مشکل مالی مسائل فنی پیچیده‌ای را ایجاد می‌کند.اما به خاطر اطمینانی که از تامین منابع مالی داریم برای احداث از بتن غلتکی استفاده می کنیم.

وی با تاکید بر این‌که اکنون دنیا توصیه می کند سراغ نیروگاه‌ها با تعداد بیشتر و ظرفیت کمتر رفته شود گفت: نیروگاه‌های ساخت این شرکت عمدتا 250 مگاواتی هستند اما در نیروگاه چم شیر از سه واحد 55 مگاواتی که در مجموع 165 مگاوات می‌شوند.

مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران همچنین تاکید کرد:‌ دو واحد نیروگاهی 5.5 مگاواتی نیز در دو بخش رهاسازی آب نصب شده تا از ظرفیت آن استفاده شود.

وی افزود:اکنون که تونل انتقال آب پروژه چم شیر وارد مدار شده، عملیات خاک‌برداری به جد شروع شده و این نوید را می‌دهد که پروژه در برنامه زمان‌بندی خودش تقدیم شود.

آغاز طرح شبکه آبیاری و زهکشی چم شیر

رضازاده با تاکید بر این‌که سد دورود زن قبل از انقلاب ساخته شده گفت: بیش از 30 سال است که برای احداث شبکه آبیاری و زهکشی ردیف بودجه داریم اما هنوز کار شبکه تمام نشده است. احداث شبکه آبیاری و زهکشی چم شیر به شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران داده شده و خوشبختانه هم زمان کار احداث شبکه با اجرای سد و نیروگاه چم شیر پنجشنبه آغاز شد.

مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در مورد اقدامات صورت گرفته در طرح چم شیر گفت: در طرح‌های سدسازی، انحراف آب رودخانه یکی از مراحل مهم اجرایی است که با تغییر مسیر رودخانه امکان شروع عملیات اجرایی بدنه اصلی سد فراهم می‌شود.

رضازاده با بیان این‌که تونل انحراف آب طرح چم شیر به قطر 12 متر، طول 715 متر و با مقطع دایره‌ای شکل در ساحل چپ بدنه سد است، گفت: پیشرفت فیزیکی این طرح تا پایان سال گذشته 11 درصد بوده است.

وی با بیان این‌که سد و نیروگاه چم شیر یکی از طرح‌های فوق العاده منطقه به شمار می رود بر نقش آن در توسعه چهار استان کهگیلویه و بویراحمد، فارس، بوشهر و خوزستان تاکید کرد و گفت: روش اجرای عملیات ساخت و تامین مالی طرح چم شیر به روش EPCF (قرارداد تامین مالی و طراحی و ساخت) است و قرارداد این طرح به مبلغ 229 میلیون یورو است.

اتمام عملیات بتن ریزی تونل انحراف سد و نیروگاه چم شیر

مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با تاکید بر این‌که اخیرا عملیات بتن ریزی تونل انحراف سد چم شیر نیز به حجم کلی 44 هزار متر مکعب به اتمام رسیده است گفت: این حجم بتن شامل 18 هزار متر مکعب در بخش سازه‌های ورودی، خروجی و ترانزیشن و 26 هزار متر مکعب در بخش کف ، دیواره و سقف است که در مدت هشت ماه اجرا شد.

اجرای طرح شبکه آبیاری زهکشی با اعتبار 4500 میلیارد ریال

رضازاده با اشاره به امضای قرارداد اصلی طرح شبکه آبیاری و زهکشی چم شیر خبر داد: این پروژه عظیم ملی با مبلغی در حدود 4500 میلیارد ریال اجرا می‌شود و با اجرای آن به عنوان اولین شبکه آبیاری و زهکشی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران بیش از 36 هزار هکتار از اراضی استان بوشهر از نعمت آب‌رسانی بهره مند خواهند شد.

وی با اشاره به این که انحراف رودخانه زهره یکی از اجزای طرح شبکه آبیاری و زهکشی چم شیر است، گفت: این سد بتنی 216 متر طول داشته و با ایجاد مخزنی در حدود 4 میلیون متر مکعب، سالیانه 514 میلیون متر مکعب آب را از طریق سامانه انتقال شامل تونل و لوله، به دشت لیراوی استان بوشهر انتقال خواهد داد.

مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران افزود: در قدم نخست لازم است به منظور امکان آغاز عملیات حفاری دو طرف سد و احداث پل آب نمای عبور تجهیزات از جمله دستگاه حفاری، مسیر رودخانه منحرف شده و بستر مناسب ایجاد شود؛ در این راستا کانالی ذوزنقه‌ای شکل به طول 565 متر و عرض کف 20 متر در ساحل چپ رودخانه زهره احداث و در ورودی آن هفت حلقه لوله فلزی به قطر 1.6 متر کار گذاشته شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha