• چهارشنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ / ۰۶:۵۷
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 92022516890

/کلام روز/

انواع اجل و مرگ

انواع اجل و مرگ

"اگر اجل آدمی مشخص است پس چگونه یک نفر امکان دارد قبل از مرگ طبیعی بمیرد؟" این پرسشی است که شاید در ذهن بسیاری وجود داشته باشد.

"اگر اجل آدمی مشخص است پس چگونه یک نفر امکان دارد قبل از مرگ طبیعی بمیرد؟" این پرسشی است که شاید در ذهن بسیاری وجود داشته باشد.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، آیه 2 از سوره «انعام» در این زمینه سخن می‌گوید که در ادامه به متن، ترجمه و مفاهیمی در این زمینه پرداخته می‌شود:

متن آیه:

«هُوَ الَّذِی خَلَقَکُمْ مِنْ طِینٍ ثُمَّ قَضَیٰ أَجَلًا وَ أَجَلٌ مُسَمًّی عِنْدَهُ ثُمَّ أَنْتُمْ تَمْتَرُونَ»

ترجمه آیه:

"او کسی است که شما را از گل آفرید، پس از آن اجلی را (برای زندگی شما در دنیا) قرار دارد و اجلی معین (که مربوط به آخرت یا غیرقابل تغییر در دنیاست) نزد اوست. پس (با وجود این) شما شک و شبهه می‌کنید؟"

مفاهیم مرتبط با این آیه:

خداوند برای عمر انسان دو نوع زمان‌بندی قرار داده؛ یکی حتمی که اگر همه مراقبت‌ها هم به عمل آید، عمر (مانند نفت چراغ) تمام می‌شود و دیگری غیر حتمی که مربوط به کردار خودمان است، ‌مثل چراغی که نفت دارد، ولی آن را در معرض طوفان قرار دهیم.

امام باقر(ع) در مورد «أجلاً و أجلُ» فرمودند:

‌آنها دو اجل هستند: یکی محتوم و قطعی و دیگری موقوف (یعنی مشروط و معلق). (کافی، ج1،ص147)

به نقل ابن عباس، خداوند برای انسان دو اجل قرار داده؛ یکی از تولد تا مرگ، دیگری از مرگ تا قیامت، انسان با اعمال خود، گاهی از یکی می‌کاهد و به دیگری می‌افزاید. پس پایان اجل هیچ‌کس قابل تغییر نیست.

منابع:

کتاب دقایقی با قرآن تالیف حجت‌الاسلام و المسلمین محسن قرائتی، ناشر مرکز فرهنگی درس‌هایی از قرآن، نوبت چاپ: پانزدهم، زمستان 1390

پایگاه تخصصی ترجمه قرآن کریم www.maarefquran.net

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha