• چهارشنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ / ۱۰:۳۰
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 92022517050
  • خبرنگار : 71431

آخرین وضعیت معافیت دوبرادری و امریه‌ها

آخرین وضعیت معافیت دوبرادری و امریه‌ها

رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا از بررسی طرحی خبرداد که به موجب آن نحوه اعزام مشمولان برای انجام خدمت سربازی به پیشنهاد خودشان انجام شود.

رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا از بررسی طرحی خبرداد که به موجب آن نحوه اعزام مشمولان برای انجام خدمت سربازی به پیشنهاد خودشان انجام شود.

به گزارش خبرنگار «انتظامی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سردار سیدحمید صدرالسادات در این باره گفت: دنبال اجرای طرحی هستیم که مشمولان در صورت تمایل به صورت انفرادی به خدمت اعزام شوند.

به گفته رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا در حال حاضر 35 درصد از اعزام‌ها انفرادی است.

صدرالسادات درباره حادثه ماه گذشته واژگونی اتوبوس حامل سربازان و تدابیر اتخاذ شده برای پیشگیری از حوادث مشابه به ایسنا، گفت: مشغول بررسی طرحی هستیم که بر اساس آن در آینده از مشمولان پرسیده شود که آیا خودشان مایلند به شکل انفرادی به سربازی اعزام شوند یا از طریق سازمان؟

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 35 درصد از مشمولان به شکل انفرادی به سربازی اعزام می‌شوند، گفت: در صورتی که این افراد انفرادی به یگان‌های آموزشی مراجعه کنند، هزینه‌های آنان به آنان داده می‌شود.

رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا همچنین در مورد اقدامات انجام گرفته برای راه‌های جلوگیری از حوادث مشابه، اظهارکرد: بیشتر از این برای اعزام‌ها کاری نمی‌توان انجام داد و البته به این موضوع هم باید توجه کرد که این تصادف خیلی محدود بوده و مامور بدرقه ما نیز همراه این اتوبوس بود. بنابراین پیش‌بینی تدابیر خاصی نمی‌توانیم بکنیم.

صدرالسادات درباره فرد آسیب‌دیده در این حادثه به ایسنا گفت: در پی وقوع این اتفاق ناگوار طی چندین نوبت نمایندگانی از سازمان وظیفه عمومی به فرد حادثه دیده مراجعه کرده و تمام هزینه‌های درمان به آنان پرداخت شد.

آیا معافیت دوبرادری اجرا می‌شود؟

وی درباره احتمال اجرای معافیت دوبرادری در آینده، گفت: بر اساس قانون دوبرادری، چنانچه که دو برادر خدمت کرده باشند، برادر سوم از انجام خدمت سربازی معاف می‌شود که اجرای این موضوع نیازمند این است که موالید ذکور کشور افزایش یابد و ستاد کل باید در این زمینه تصمیم بگیرد.

به گفته رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا، در حال حاضر زمینه اجرای این بند از قانون فراهم نشده است.

صدرالسادات همچنین درباره اینکه آیا امکان انتخاب یگان‌های محل انتخاب برای سربازان به شکل دلخواه نیز وجود دارد؟ گفت: فعلا چنین امری وجود ندارد، اما در تلاشیم تا با انجام هماهنگی‌های لازم، این موضوع نیز اجرایی شود.

صحبت برخی کاندیداها غیرواقع است

به گزارش ایسنا، رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا درباره اظهارنظرهایی که از سوی برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری پیرامون خدمت سربازی انجام می‌شود، گفت: متاسفانه اظهارنظر برخی از کاندیداها در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری و همچنین مجلس در خصوص سربازی غیرطبیعی است و این افراد صحبت‌هایی می‌کنند که شاید خیلی واقعی نباشد.

صدرالسادات با اشاره به روند تصویب قانون جدید سربازی و طول عمر 1.5 ساله آن، اظهارکرد: در حال حاضر تغییر قانون نه امکان دارد و نه به مصلحت است.

به گفته وی، مطالبی هم که درباره تغییر قانون سربازی مطرح شده، نیاز به بحث کارشناسی دارد و تا زمانی که بحث کارشناسی انجام نشود، تغییری در مسیر و رویکرد فعلی قانون ایجاد نخواهد شد.

ملاک عمل، قانون فعلی سربازی است

رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا با بیان اینکه ملاک عمل، قانون فعلی سربازی است، از خانواده‌ها خواست این قانون را ملاک عمل قرار دهند و به اظهارات و شایعات خلاف واقعی که خارج از موضوع قانون مطرح می‌شود، توجهی نکنند.

به گفته صدرالسادات، بعید است که در آینده تغییراتی در قانون وظیفه عمومی صورت بگیرد.

وی همچنین از کشف 350 کارت جعلی در سال 91 خبر داد و گفت: آن دسته از افرادی که در گذشته از هر نوع معافیتی استفاده کرده باشند، اگر برای تعویض کارت خود مراجعه کنند، مشکلی نخواهند داشت.

رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا درباره مقررات مربوط به سربازی ایرانیان مقیم خارج از کشور، با بیان اینکه مقررات همان مقررات سابق است، خاطرنشان کرد: اما برای رسیدگی به معافیت‌های پزشکی، از حدود 1.5 سال پیش در شهرها و کشورهای مختلف مراکزی را انتخاب کرده‌ایم که پزشکان معاین در آنها فعالیت کنند.

به گفته صدرالسادات، در حال حاضر در شهرهای مونیخ، دوبی و پکن این مراکز دایر است و افراد می‌توانند به آنجا مراجعه کنند.

وی پیرامون وضعیت مشمولان مقیم کانادا نیز گفت: در این زمینه هماهنگی با وزارت خارجه انجام شده و به احتمال زیاد کشور کوبا به منظور ارائه خدمات به این افراد انتخاب شود.

صدرالسادات همچنین با بیان اینکه در بحث آمایش سرزمینی سربازان، سازمان وظیفه عمومی ناجا خیلی دخیل نیست، گفت: البته تلاشمان بر این است که اکثر مشمولان را در استان محل سکونتشان بکار بگیریم که البته در این مورد بر اساس قانون اولویت‌های اولیه با سربازان متاهل و خانواده‌های شهدا است.

صدور معافیت تحصیلی برای طلاب از طریق مراکز پلیس 10+

به گفته رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا، صدور معافیت تحصیلی برای طلاب از طریق مراکز پلیس 10+ نیز آغاز شده است.

وی همچنین در مورد وضعیت ایرانیان مقیم خارج از کشور و فرزندان ماموران جمهوری اسلامی در کشورهای خارجی، گفت: این افراد چنانچه در حین تحصیل در مدارس ایرانی یا مستقر در خارج از کشور یا مدارس خارجی مورد تایید آموزش و پرورش تحصیل کنند، از معافیت برخوردار می‌شوند.

صدرالسادات ادامه داد: این افراد فرصت دارند تا یکسال در دانشگاه مورد تایید وزارت علوم ثبت‌نام کرده و از معافیت بهره‌مند شوند، به شرطی که مدرک دیپلم یا پیش دانشگاهی را از مدرسه ایرانی یا مدرسه خارجی مورد تایید وزارت آموزش و پرورش دریافت کرده باشد.

به گفته رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا، در حال حاضر مدارس آموزش از راه دور مورد تایید نیست و تحصیل در آنها برای مشمولان سبب معافیت نمی‌شود.

آخرین وضعیت امریه‌ها

وی همچنین درباره آخرین وضعیت سربازان امریه و اینکه احتمال کاهش سهمیه این افراد مطرح شده بود نیز گفت: بر اساس قانون در صورتی که به توان رزم نیروهای مسلح خللی وارد نشود، ستاد کل می‌تواند تعدادی از سربازان خود را در اختیار دستگاه‌های دولتی قرار دهد.

صدرالسادات با بیان اینکه سهمیه امسال امریه‌ها نیز همانند سال گذشته است، گفت: هنوز در مورد سال آینده تصمیمی به شکل قطعی اعلام نشده است.

به گزارش ایسنا، رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا در بخش دیگری از سخنانش درباره ملاک کسر خدمت برای سربازان نیز گفت: کسر خدمت مصادیق متفاوتی دارد که بخشی از آن تا پایان سال 90 قابلیت اجرا داشت. بنابراین افرادی که تا پایان سال 90 اعزام و کسر خدمت دریافت کرده‌اند، می‌توانند از این قانون استفاده کنند.

وی با اشاره به آن دسته از مشمولانی که در سال 91 یا 92 اعزام شده‌اند نیز گفت: مقررات مربوط به کسر خدمت برای این افراد اعتباری ندارد.

رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا افزود: کسر خدمت بسیجیان و افرادی که پروژه‌های تحقیقاتی انجام دهند، همچنان پابرجاست و کسر خدمت‌های سربازان شاغل در مناطق عملیاتی، محروم و بدآب و هوا نیز انجام شده است.

سربازی در حال حاضر 21 ماه است

وی اظهارات مربوط به افزایش طول مدت سربازی را شایعه دانست و گفت: اگرچه قانون پیش‌بینی کرده که طول مدت سربازی 24 ماه باشد، اما در حال حاضر مدت سربازی 21 ماه است، چرا که تغییر طول مدت سربازی تابع یکسری شرایط است.

خبر خوش برای کنکوری‌ها

صدرالسادات درباره شرایط ادامه تحصیل مشمولان دیپلم و دارندگان مدرک پیش‌دانشگاهی نیز گفت: متاسفانه به علت مشکلی که در قانون وجود داشت، مشمولانی که در خردادماه مدرک دیپلم یا پیش‌دانشگاهی خود را دریافت می‌کنند، تنها امکان یک بار شرکت در کنکور را داشته و این در حالی است که اگر هر یک از این افراد در درسی نمره قبولی را کسب نکرده و در شهریورماه مدرک خود را بگیرند، امکان دو بار شرکت در کنکور را به دست می‌آوردند که همین موضوع سبب شده بود عده‌ای با انداختن خود در یک درس، در شهریور ماه فارغ‌التحصیل شوند.

رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا با بیان اینکه این موضوع توسط سازمان شناسایی و رفع شد، گفت: در حال حاضر قوانین برای آن دسته از مشمولانی که بعد از اخذ مدرک دیپلم یا پیش‌دانشگاهی، در خردادماه قصد شرکت در کنکور را دارند، همانند فارغ‌التحصیلان شهریور شده و این افراد می‌توانند دو بار در کنکور شرکت کنند. البته این موضوع برای افرادی که قصد شرکت در کنکور را دارند، صدق نمی‌کند و آنان به فاصله یک سال از خردادماه فرصت دارند که وضعیت سربازی خود را مشخص کنند.

صدرالسادات همچنین با اشاره به راه‌اندازی مرکز معاینات پزشکی در شهر پکن، اظهارکرد: از اول اردیبهشت‌ماه این مرکز به مشمولان ایرانی مقیم چین خدماتی ارائه می‌کند و از اول خردادماه نیز خدمات این مرکز به حوزه جنوب شرق آسیا، خاور دور و استرالیا و اقیانوسیه نیز می‌رسد.

رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا همچنین در مورد آن دسته از ایرانیانی که با دریافت معافیت تحصیلی، به خارج از کشور مراجعه کرده‌اند نیز گفت: این افراد مقیم خارج از کشور محسوب نمی‌شوند، بنابراین قوانین مربوط به ایرانیان خارج از کشور شامل حال آنان نخواهد شد.

امکان تلفیق سابقه حضور در جبهه و مدت جانبازی

وی همچنین از امکان تلفیق سابقه حضور در جبهه و مدت جانبازی خبرداد و گفت: بر این اساس مشمولانی که پدرشان دارای مدت سابقه در جبهه و درصدی جانبازی باشند، در صورتی که عدد این دو به 30 برسد، مشمول معافیت می‌شود.

صدرالسادات همچنین از مراجعه بیش از دو میلیون و 700 هزار درخواست به سازمان وظیفه عمومی ناجا خبرداد و گفت: در گذشته روزانه 4000 مراجعه به این سازمان می‌شد، اما در حال حاضر با خدمات غیرحضوری که انجام گرفته، این مراجعات به حدود 400 تا 500 تن در روز رسیده که این موضوع سبب شده ارائه خدمات به متقاضیان از سوی ما با کیفیت بیشتری انجام شود.

انتهای پیام

نشست خبری سردار صدر السادات رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا

نشست خبری سردار صدر السادات رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا

نشست خبری سردار صدر السادات رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا

نشست خبری سردار صدر السادات رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا

نشست خبری سردار صدر السادات رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۲-۲۵ ۱۰:۵۹

تغییر مدت خدمت سربازی به 18 ماه خواسته همه سربازان وظیفه است .

avatar
۱۳۹۲-۰۲-۲۵ ۱۱:۵۸

وضعیت معیشتی و حقوق و مزایای سربازان مورد توجه بیشتر قرار گیرد

avatar
۱۳۹۲-۰۲-۲۵ ۱۲:۰۲

یه فکری واسه کسایی که می خوان ازدواج کنن بکنید. من دارم ارشد می خونم تا درسم تموم بشه باید برم سربازی، با این اوضاع اقتصادی تا بخوام حداقل امکانات واسه ازدواج رو فراهم کنم میره بالای 30 سال!!! تو رو به خدا یه فکری واسه امثال من که می خوان سالم زندگی کنن بکنید!!!!!

avatar
۱۳۹۲-۰۲-۲۵ ۱۲:۴۷

لطفا تاریخ ترخیص سربازان توسط سازمان وظیفه عمومی به یگان های نظامی اعلام شود تا سربازان بهتر برنامه ریزی کنند .

avatar
۱۳۹۲-۰۲-۲۵ ۱۹:۳۲

با سلام. آن همه سولات که پرسیده شد در طرح فراخوان چی شد؟ چرا جواب ندادند؟

avatar
۱۳۹۲-۰۲-۲۵ ۱۹:۵۶

لطفا معافیت 3برادری(3برادر خدمت کرده4رومی معاف شه) را اجرانماییدهم خانواده ها راضی اند هم عدالت زیاد رعایت میشود

avatar
۱۳۹۲-۰۲-۲۵ ۲۰:۱۵

سلام . من امسال کنکور دارم میخوام بدونم آیا سال دیگه هم میتونم شرکت کنم ؟ متولد شهریور 74 هستم ! گزارش یه خورده برام گنگ بود ممنون

avatar
۱۳۹۲-۰۲-۲۵ ۲۰:۴۸

چرا خدمت را به عنوان کار تغيير نمیدهند؟ یعنی یک راست اگر شخص دوست داشت هم خدمت سربازی کند هم کار. حالا هر کس به میزان تحصیلات خود در نظام مقدس جمهوری اسلامی شروع به انجام وظیفه الهی کند

avatar
۱۳۹۲-۰۲-۲۵ ۲۳:۳۶

خوب شد که ما 18 ماهه تمام کردیم. بیشتر از این نسوختیم ....

avatar
۱۳۹۲-۰۲-۲۶ ۰۰:۱۷

سلام در مورد حقوق چیزی نپرسیدید؟ واقعا متاسفم

avatar
۱۳۹۲-۰۲-۲۶ ۰۰:۵۹

معافیت یکی از فرزندان خانواده هایی که دو فرزندشان سربازی را انجام داده اند قانون مصوبی است که نظام وظیفه از اجرای آن شانه خالی کرد. دیگه محاله میزان موالید افزایش پیدا کند. در ضمن این قانون خودش تشویق و حمایت از خانواده‌های پرجمعیت است.

avatar
۱۳۹۲-۰۲-۲۶ ۰۵:۲۳

سلام. بعد گذشت 3 سال از تصویب قانون 2 برادری باز جناب سردار میاد میگه فعلا قابل اجرا نیست. خدا کلا به دهه 60ي‌ها رحم کنه ... جمیعا صلوات!

avatar
۱۳۹۲-۰۲-۲۶ ۰۶:۱۸

معافیت دو برادری رو اجرا کنید. برا 1 سال اجرا شه فقط. خیلیا منتظر این معافیت هستند

avatar
۱۳۹۲-۰۲-۲۶ ۰۸:۱۰

من خدمتم تمام شده ولی کارتم چند ماهه نیومده کسی هم پاسخگو نیست شهرستان هستم !

avatar
۱۳۹۲-۰۲-۲۶ ۰۹:۰۳

آيا وضعيت جبهه پدر به تنهايي كسر خدمت خواهد داشت؟

avatar
۱۳۹۲-۰۲-۲۶ ۱۱:۴۱

سلام من الان 36 سال دارم 18 ساله از خدمات اجتماعی محرومم دو فرزند دارم همسرم دانشجو هست به نظرم اگر کسی عاقل باشد میداند من خدمت خودم را به جامعه کرده‌ام. فرزند سالم و نگهداری از خانواده. یعنی ارزش بنیادی خانواده از خواهر یا مادربزرگ کمتره؟

avatar
۱۳۹۲-۰۲-۲۶ ۱۶:۰۴

دست شما درد نکنه! راجع به مدت زمان خدمت کسانی که سال 89 اعزام شدند و برای ادامه تحصیل بیرون آمدند نپرسیدید اصلا؟!

avatar
۱۳۹۲-۰۲-۲۶ ۱۸:۱۲

تمام نظراتی که دوستان میدن ظاهرا بی فایده هست. اخه یکی نیست به اینا بگه جوانای تحصیل کرده که بعد از تحصیل برن سربازی چی به سرشون میاد هر چی خوندن تو این دو سال سربازی از یادشون میره. سربازی برن ولی نه 21 ماه . بابا قرار کار نظامی رو یاد بگیرم تو همون دو ماه اموزشی یاد می گیرم یا فوقش شش ماه بریم سربازی. شما وقتی پول ندارید به نیروی کار بدید که نباید همه چی رو سر سرباز بدبخت پیاده کنید. اکثر افراد با این مدل سربازی مشکل دارن و بدانید جناب سردار با این مدل سربازی خیلی ها شما رو نمی بخشند و جناب سردار بدان که خدایی هم بالای سر هست. سرباز وقتی روحیه نداشته باشه نمی تواند از کشور محافظت کنه جناب سردار.

avatar
۱۳۹۲-۰۲-۲۷ ۱۵:۲۸

زمینه معافیت دوبرادری هیچ وقت فراهم نمیشه اگه به صحبت سردار در ابتدای تصویب این قانون نگاه کنین از اول هم با این قانون مخالف بودن. جوانان با این وضع اقتصادی نمیتونن ازدواج کنن و باعث افزایش موالید بشن و کسانی هم که ازدواج کردن توانایی تامین نیازهای بچه رو ندارن و بچه دار نمیشن. مهم تر اینکه با اجرای این معافیت تعدادی جوان بعد از معافیت نیاز به کار دارن . و با توجه به اینکه مدت زمان سربازی رو افزایش دادن حتما دلیلی داشته و اون هم اینه که اکثر افراد که به سن مشمولیت میرسن به راحتی میتونن وارد دانشگاه بشن (آزاد.پیام نور و ..)و این خود باعث کمبود نیرو برای اعزام میشه. بهترین کاری که میشه کرد در مورد این قانون اینه که اجرا میشه و یا نمیشه رو قطعی اعلام کنن و نیروی جوان رو از بلاتکلیفی در بیارن. یا کلا لغو بشه یا زمان اجرا رو قطغی اعلام کنن. قانون با حالت تعلیق ضرر زیادی به جامعه و جوانان میزنه.

avatar
۱۳۹۲-۰۲-۳۰ ۰۹:۳۰

من متولد 56هستم. زن بچه دارم بدلیل مشکلات اقتصادی درزمان فراخوانی خدمت سربازی نتونستم به خدمت سربازی برم حالا من بااین سن چه جوری خدمت کنم

avatar
۱۳۹۲-۰۷-۲۸ ۲۳:۵۲

سلام خسته نباشيد خدمت شما خواشآ تکليف معافيت دو برادري رااعلام کنيد تا جوانان برنامه‌ريزي براي زندگي کنن. اين کانون به لطف خداوند الهي شدني است. انشالا. با تشکر

avatar
۱۳۹۲-۱۰-۲۹ ۰۹:۳۶

أي كاش دو برادري اجرا مي شد

avatar
۱۳۹۲-۱۱-۰۳ ۲۰:۵۴

از خبر گزاريهاي معتبري مثل ايسنا درخواست داريم تا با پيشنها هايي ديگر طرح دو برادري رو به اجرا بگذارند 1.تمديد دو باره طرح سه برادري که شامل بعضي دوستان دو برادري ميشود 2.توجه و الويت قرار دادن نقاط محروم که از تعداد فرزند بيشتري برخوردارند 3.معافيت به صورت سالانه بر اساس شرايط و سن هر فردو.............. و پيشنهاد هاي ديگر که هرکدام نيازمند کارشناسيست اما با تدبير مي توان ضررهاي روحي مشمولان را جبران کرد............

avatar
۱۳۹۲-۱۱-۰۴ ۰۲:۱۴

سلام"باکمال ادب ورعايت احترام،تقاضادارم براى حسن ختام بازنشستگى خودتان هم که شده،قانون دوبرادرى رااجرايي بفرمايي.والسلام

avatar
۱۳۹۲-۱۱-۰۶ ۱۶:۰۴

سلام ايا اين طرح دو برادري يا سه برادري اجراميشود يا فقط مخصوص اقازاده هاست

avatar
۱۳۹۲-۱۱-۱۲ ۲۲:۲۱

سلام ما سه برادريم يکي ازبرادرهام پايان خدمت گرفته يکيشون هم معافيت پزشکي گرفته پدرمون هم فوت شده من ميتونم کفالت بگيرم يانه؟