• چهارشنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ / ۱۲:۴۷
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 92022517309
  • منبع : نمایندگی گیلان

زنگ خطر منطقه نمونه گردشگری حیران به صدا درآمد

زنگ خطر منطقه نمونه گردشگری حیران به صدا درآمد

ایسنا/گیلان تجارت سنگ و ایجاد کارگاه سنگ‌شکن توسط عده‌ای سودجو، زنگ خطری را برای طبیعت منطقه نمونه توریستی و گردشگری حیران به صدا درآورده است و اهالی روستا به صدور مجوز تخریب منطقه مهم و توریست‌پذیر «قوش داشی» (دره کتادول) به شدت معترض هستند.

تجارت سنگ و ایجاد کارگاه سنگ‌شکن توسط عده‌ای سودجو، زنگ خطری را برای طبیعت منطقه نمونه توریستی و گردشگری حیران به صدا درآورده است و اهالی روستا به صدور مجوز تخریب منطقه مهم و توریست‌پذیر «قوش داشی» (دره کتادول) به شدت معترض هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه گیلان، جهت روشن شدن اذهان عمومی موضوع را از «اکبر روغنی» دهیار روستای حیران، پیگیر شدیم که وی اظهار کرد: روستای «حیران» به عنوان یکی از مناطق نمونه توریستی و گردشگری استان گیلان در شهرستان آستارا است که در پهنه‌ای وسیع و در دل کوه‌های سر به فلک کشیده آرمیده و رودهای متعدد، دشت‌ها، مراتع، مناظر بکر و مناطق سرسبز را در خود جای داده است.

وی ادامه داد: منطقه «کتادول» و «قوش داشی» حیران، مامن انواع گیاهان دارویی و مهمتر از همه، مرکز تامین‌کننده آب شرب اهالی، معجزه‌ای از مخلوقات خداوند است که هر بیننده‌ای را واله و حیران می‌کند.

دهیار حیران در بخش دیگر سخنان خود حضور میلیونی مسافران، به خصوص جهانگردان در سال را مهمترین دستاورد این نعمت خدادادی دانست و اظهار کرد: در چند سال اخیر حضور گروه‌های متعددی از کوهنوردان حرفه‌ای و موتورسواران کوهستان سبب شد تا مجوز احداث بزرگترین واحد اقامتی، پذیرایی و تفریحی با مشارکت بخش خصوصی در این منطقه صادر شود.

وی افزود: پس از صدور مجوز مربوطه برای آغاز این طرح توریستی و تفریحی، مدتی است که صدور مجوزی دیگر جهت بهره‌برداری و ایجاد کارگاه سنگ‌شکن در منطقه مذکور نگرانی‌هایی را در میان اهالی ایجاد کرده که جای تامل و تاسف دارد.

روغنی اضافه کرد: قطعا صدور مجوز مربوطه بدون توجه به مسایل زیست محیطی و اکو توریستی صادر شده است و مسئولان باید جهت لغو آن تجدیدنظر کنند.

وی تاکید کرد: «حیران» یک منطقه توریستی و گردشگری است و نمی‌شود به هر بهانه‌ای درصدد تخریب طبیعت بکر و بی‌نظیر آن برآمد.

توفیق ساسانیان، عضو شورای اسلامی روستای حیران، هر نوع برداشت سنگ به بهانه داشتن مجوز معدن را غیرمنطقی دانست و به خبرنگار ایسنا گفت: صدور مجوز اخیر بر درد اهالی حیران افزوده است، زیرا که این مساله محیط زیست منطقه را با تهدیدی جدی روبرو می‌کند و نگرانی شدید اهالی را به دنبال دارد.

وی اظهار کرد: برای عمران و آبادانی منطقه حیران مبالغ هنگفتی از لحاظ مادی و معنوی هزینه شده است که تخریب آن علاوه بر نابودی کامل مناطق «کتادول» و «قوش داشی»، سفره‌های زیرزمینی تامین‌کننده آب روستا را به شکل کامل از بین می‌برد.

ساسانیان در پایان سخنان خود ایجاد هرگونه کارگاه سنگ شکنی و کارگاه‌هایی از این قبیل که مسبب تخریب محیط زیست و مخل آسایش گردشگران و اهالی می‌شود را مغایر با قانون ایجاد مناطق ویژه و نمونه توریستی و گردشگری عنوان کرد و گفت: این اقدام زیر پا گذاشتن قوانین و حقوق مسلم ساکنان و گردشگران محسوب می‌شود و یقینا روستای زیبا و توریستی حیران به منطقه‌ای مرده که بر چهره آن گرد و غبار می‌نشیند تبدیل و باعث فرار سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و حضور گردشگران داخلی و خارجی می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha