• یکشنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ / ۱۴:۰۸
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 92022919657
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

محمود فتوحی:

محمد قهرمان در بازشناسی سبک هندی نقش وی‍ژه‌ای داشت

محمود فتوحی گفت: مرحوم محمد قهرمان در بازشناسی سبک هندی در خراسان نقش وی‍ژه‌ای داشت.

محمود فتوحی گفت: مرحوم محمد قهرمان در بازشناسی سبک هندی در خراسان نقش وی‍ژه‌ای داشت.

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در خراسان رضوی، با ابراز تأسف از درگذشت استاد محمد قهرمان، شاعر خراسانی، اظهار کرد: او یکی از برجسته‌ترین چهره‌های ادبی در خراسان محسوب می‌شود که ویژگی‌های شاعرانه و ادیبانه برجسته‌ای داشت و تاثیر زیادی بر ادبیات استان گذاشت.

او ادامه داد: یکی از ویژگی‌های قهرمان که کم‌تر شاعری در دوران معاصر به آن متصف است، این بود که شعر محلی تربت حیدریه را به حد اعلا رساند و در این باب شاهکارهای زیادی آفرید. بسیاری از این اشعار هم با صدای مرحوم قهرمان منتشر شده است.

فتوحی تصریح کرد: ناب‌ترین لحظه‌های شاعرانه مرحوم قهرمان در اشعار محلی او پدیدار است.

عضو هیأت علمی دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد آشنایی با ادبیات دوره صفویه و سبک هندی را از دیگر ویژگی‌های شعری مرحوم قهرمان دانست و افزود: تحقیقات عمده و محفوظات زیاد او در این زمینه یکی دیگر از ویژگی‌های این شاعر بود؛ او آثار زیادی از این دوره را تصحیح و منتشر کرد که تصحیح دیوان صائب تبریزی، ناظم هروی و قدسی مشهدی از جمله این آثار است.

فتوحی مرحوم قهرمان را یکی از برجسته‌ترین شاعران سبک هندی معرفی و اضافه کرد: شخصیت هنری وی نیز مثال‌زدنی است. او غزل‌سرای قهاری بود و ادامه‌دهنده سبک شعری هندی در خراسان محسوب می‌شود؛ محمد قهرمان سبک هندی را با روحی امروزی‌تر و روان‌تر ارائه کرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که مرحوم قهرمان، کتابدار دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی نیز بود، بسیاری از تحقیقات خود را در این دانشگاه انجام داد و تعداد زیادی از نسخ خطی را تقدیم جامعه ادبی کرد.

فتوحی اضافه کرد: محمد قهرمان پس از مرحوم احمد گلچین، دومین شاعر پیشتاز سبک هندی در خراسان بود که در بازشناسی این روش شعری فعالیت‌های شایانی صورت داد.

این استاد دانشگاه افزود: کتاب "صیادان معنی" یکی از بهترین آثار اوست که بهترین شعرهای مربوط به دوره صفویه و برخی اشعار شاعران هندی را جمع‌آوری کرده است، تحقیقات محمد قهرمان تمرکز زیادی بر دوره‌های صفویه تا قاجاریه داشت.

فتوحی اظهار کرد: به برکت وجود احمد گلچین و محمد قهرمان شعر هندی و سبک شعری دوره صفویه در مشهد رونق زیادی پیدا کرده است.

او در پاسخ به این سؤال که کدام یک از ابعاد شخصیتی مرحوم قهرمان برجسته بود، گفت: شخصیت شعری وی متقدم بر شخصیت علمی اوست، همچنین در کنار شخصیت هنری و شاعرانه خلق و خوی خوبی داشت و بسیاری از شاعران جوان شیفته اخلاقیات وی می‌شدند، لطف و عاطفه شعری در وی ممزوج شده بود.

فتوحی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به دوستی مرحوم محمدقهرمان با شاعرانی چون اخوان ثالث و شفیعی کدکنی اظهار کرد: این سه شاعر، مثلث برجسته ادبیات خراسان بودند، تاثیرات سبک هندی در شعر در این سه ادیب بزرگ هویداست، اما پس از این‌که اخوان ثالث و شفیعی کدکنی به تهران مهاجرت کردند، فضای مدرن به ادبیات ایشان وارد شد، این در حالی است که بخش عمده‌ای از آثار مرحوم قهرمان غزل است و او در این بین نسبت به سبک هندی وفادار ماند.

عضو هیات علمی دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی اضافه کرد: این سه شاعر تاثیر زیادی نیز بر یکدیگر داشتند اما هر کدام بهره‌مند از فردیت خاص خود بودند، چرا که مرحوم قهرمان، اخوان ثالث و شفیعی کدکنی ظرفیت ایجاد نوعی فردیت شعری و استقلال را داشتند.

او با اشاره به برگزاری جلسات شعری در منزل مرحوم قهرمان، گفت: این جلسات به مدت 40 سال هر هفته برگزار می‌شد و مکانی برای اجتماع شاعران جوان و مشتاقان ادبیات بود که متاسفانه در چند ماه اخیر به دلیل تشدید بیماری این شاعر بزرگ تشکیل نشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha