• جمعه / ۳ خرداد ۱۳۹۲ / ۱۰:۳۷
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 92030301170
  • خبرنگار : 71442

هنرمندی که تلاش می‌کند همیشه یک پدر نباشد

گفت‌وگو با هوشنگ حریرچیان؛‌ از پدر بادیسیپلین «آشپزباشی» تا بابای طناز «ساختمان پزشکان»

گفت‌وگو با هوشنگ حریرچیان؛‌ از پدر بادیسیپلین «آشپزباشی» تا بابای طناز «ساختمان پزشکان»

هوشنگ حریرچیان همان پدری است که در سریال «آشپزباشی» نقش یک پدر بادیسیپلین و در «ساختمان پزشکان» نقش یک پدر بلغمی مزاج طناز و باری به هر جهت را بازی می‌کرد.

هوشنگ حریرچیان همان پدری است که در سریال «آشپزباشی» نقش یک پدر بادیسیپلین و در «ساختمان پزشکان» نقش یک پدر بلغمی مزاج طناز و باری به هر جهت را بازی می‌کرد.

در فیلم‌های «ورود زنده‌ها ممنوع»، «پوست موز»، «قاعده‌ی بازی»، «یک بوس کوچولو» و «کودکانه» هم همین طور

حریرچیان اولین تجربه‌ی تلویزیونی خود را با «عکاس‌باشی» شروع کرد و با بازی در فیلم «جعفرخان از فرنگ برگشته» زنده‌یاد علی حاتمی وارد سینما شد.

او با اشاره به نقش‌های متفاوت پدر در سریال‌های مختلف می‌گوید: در پروژه‌های زیادی نقش پدر را بازی کردم اما سعی کردم همیشه یک نوع پدر نباشم؛ پدرها متفاوتند.

*** پدرها همه متفاوتند اما خوب

هوشنگ حریرچیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، می‌گوید: من همانی هستم که در «آشپزباشی» نقش یک پدر بادیسیپلین را بازی کردم و در «ساختمان پزشکان» هم نقش یک پدر بلغمی مزاج، طناز و باری به هر جهت؛ این پدرها با هم متفاوتند اما باید شخصیت‌ را در فیلم و سریال پیدا کرد اینکه چه هستی و که هستی.

او با اشاره به اینکه در پروژه‌های متفاوتی نقش پدر را بازی کرده است، گفت: تلاش کرده‌ام همیشه یک پدر نباشم. پدرها متفاوتند اما همه خوب هستند.

این بازیگر طناز در ادامه با اشاره به حضورش در نقش پدرهای مختلف گفت: من همانی هستم که در «آشپزباشی»، «ساختمان پزشکان» و سریال‌های دیگر نقش‌های متفاوتی را ایفا کردم حال اینکه پدر موفقی بوده‌ام یا نه نظر کسانی است که پیچش مو را می‌بینند، اما عوام اکثرا می‌پذیرند البته نظر ما اغلب جلب خواص است.

*** بازی هنرمندان زمانی کفایت می‌کند که حمایت باشد

حریرچیان همچنان درباره‌ی لزوم حمایت تلویزیون از هنرمندان و کارگردان طناز حرفه‌یی، گفت: بازی یک بازیگر در هر نقشی که باشد لازم است اما کافی نیست. بلکه زمانی کفایت می‌کند که حمایت باشد. خوشبختانه مردم ایران به طور اخص هم هنرمند‌ هستند، هم هنرپرور و هم هنردوست و همه‌ حمایت می‌کنند. من به نمایندگی از تمام هنرمندان پدر ایران می‌گویم ما متکی به محبت مردم هستیم. نقطه‌ی اتکای ما مردم هستند. اگر مردم کنار بکشند ما زمین می‌خوریم. حمایت‌ها،‌ تشویق‌ها، تقدیرها و پشتوانه‌های مردم است که ما را سرپا و زنده نگه داشته است.

*** تلویزیون باید حامی بازیگران باشد

حریرچیان با بیان اینکه تلویزیون باید حامی بازیگران باشد تا بهتر بتواند ارائه‌ی خدمت کند، افزود: در این صورت بازیگران بهتر می‌توانند نقش‌آفرینی کنند و نقش خودشان را پیدا کنند. وقتی کسانی که در رأس هستند حمایت کنند و به طرف جلو هدایت کنند بازیگران بهتر می‌روند. در نتیجه با احتیاط قدم برمی‌دارند مبادا اینکه زمین بخورند اگر هم خوردند بدانند کسی هست که زیر بالشان را می‌گیرد و بلند می‌کند.

*** باید سارق خوبی باشیم

این بازیگر در بخش دیگری از گفت‌گوی خود با اشاره به اینکه کسانی که به صورت آکادمیک بازیگر شده‌اند، کافی نیست، گفت: باید در زمینه‌ی بازیگری تجربه‌ی کافی داشته باشی، باید سارق باشی، منظورم از سرقت،‌ سرقت مالی نیست باید دزد خوبی باشی یعنی از کسانی مثل استاد جمشید مشایخی، پرویز پرستویی، رضا کیانیان و امثال این‌ها الگو بگیریم اما تقلید نکنیم. خوشبختانه پدر موفق و ستاره در ایران زیاد داریم. مردم همیشه به دنبال چیزهای تازه می‌گردند اگر این نوگرایی‌ها نبود ما هنوز غارنشین بودیم.

*** پدر خوب یک نقش کوچک را می‌تواند بزرگ کند

او در عین حال با اشاره به ایفای نقش‌های متفاوت در سریال‌ها خاطرنشان کرد: فرقی نمی‌کند، چه تراژدی کار کنیم، چه ملودرام، چه کمیک و چه طنز بلکه باید یک پاسور خوبی داشته باشیم. بازیگر صدایش مثل موسیقی است اگر در بازی خود یکنواختی پیدا کند برای شنونده خسته‌کننده خواهد بود.

حریرچیان با اعتقاد بر اینکه یک پدر خوب یک نقش خوب را می‌تواند بزرگ کند، توضیح داد:‌ خلاقیت این است که فرد خودش را با نقش تطبیق دهد. پدرها با هم متفاوتند اما باید شخصیت‌ را در فیلم و سریال پیدا کرد که چه هستی و که هستی.

*** به کارگردانی سروش صحت ایمان دارم

این بازیگر در ادامه گفت‌وگو از همکاری‌اش با سروش صحت گفت و توضیح داد: به کارگردانی سروش صحت ایمان دارم. او چند حسن دارد به جهت اینکه خودش بازیگر بوده است و درد بازیگران را می‌داند. دوم اینکه نویسنده است و نویسنده‌ی طنازی هم هست و سوم اینکه خلق‌الساعه است از این جهت که وقتی متن به دستش می‌رسد بلافاصله صحنه‌ها را مجسم، دکوپاژ و آماده می‌کند و به بازیگر می دهد. البته نباید اسم این کار را تزریق گذاشت و نباید گفت که این کار را در سرنگ کرده و سپس به بازیگر تزریق می‌کند، به جهت اینکه اگر همان عملی که کارگردان انجام می‌دهد، انجام دهی تقلید می‌شود و بازیگر مثل یک طوطی می‌شود. بازیگر باید آنچه که خودش می‌خواهد بگیرد و خلق کند. در این راستا نمی‌دانم در نقش‌هایم پدر موفقی بوده‌ام یا نه که باید نظر مردم را شرط قرار دهیم.

*** تصور می‌کنم «ساختمان پزشکان» در آینده‌ای نزدیک تداوم پیدا کند

این بازیگر همچنین درباره‌ی اقبال شدید مردم از «ساختمان پزشکان» گفت: این مجموعه مورد اقبال شدید مردم قرار گرفت. کسانی را دیدم که اعتراف کردند برای بار چندم یک قسمت از آن را تماشا کرده‌اند و لذت برده‌اند. حال چرا آن را ادامه ندادند نمی‌دانم اما تصور می‌کنم در آینده‌ای بسیار نزدیک این سریال تداوم پیدا کند؛ به دلیل اینکه خواسته‌ی مردم شرط است و مردم باید بخواهند. این سریال به بیشتر مسائلی که در جامعه مطرح بود پرداخت. کمبودها،‌ کژی‌ها،‌ کاستی‌ها،‌ خوبی‌ها،‌ بدی‌ها، مسائل اداری،‌ خانوداگی،‌ ورزشی و همه‌ چیز در آن مطرح شده منتهی انتقاد در لفافه‌ی طنز بود.

او افزود: دارویی را به تماشاگر می‌دادیم اما برای اینکه مخاطب تلخی آن را حس نکنند یک قاشق شکر به آن اضافه کردیم.

*** علی حاتمی شعبون استخونی را ساخت

هوشنگ حریرچیان در پایان گفتگوی خود با بیان اینکه همه‌ی موفقیت‌ها را باید در پس پرده و کارگردان دید،‌ خاطرنشان کرد: به عنوان مثال وقتی که سریال «هزاردستان» را می‌بینید، محمدعلی کشاورز نقش شعبون استخونی را ایفا می‌کند، اما اگر دقت کنید آن‌وقت زنده‌یاد علی حاتمی را در ورای آن می‌بینید. علی حاتمی است که شعبون استخونی را ساخت و محمدعلی کشاورز آن را خلق کرد و به عمل آورد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha