• یکشنبه / ۵ خرداد ۱۳۹۲ / ۱۲:۲۰
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 92030502680
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

در نقد «زمستان با طعم آلبالو» عنوان شد:

نقد مدرن، نقد جزییات نیست

نقد مدرن، نقد جزییات نیست

یک نویسنده و منتقد ادبی در نشست نقد و بررسی کتاب "زمستان با طعم آلبالو" نوشته الهام فلاح گفت: نقد مدرن، نقد جزییات نیست.

یک نویسنده و منتقد ادبی در نشست نقد و بررسی کتاب "زمستان با طعم آلبالو" نوشته الهام فلاح گفت: نقد مدرن، نقد جزییات نیست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمود قلی‌پور در این نشست که در خانه فرهنگ عظیمی برگزار شد، یادآور شد: امروزه در نقدها به جزییات توجه می‌شود که عملا وظیفه یک منتقد نیست. اشتباهات نگارشی، پیشنهاد دادن به نویسنده و اشتباهات پی‌رنگی، از اساس در حوزه نقد نمی‌گنجد.

او همچنین عنوان کرد: کتاب "زمستان با طعم آلبالو" پیرو سبک خاصی نیست و ادغامی از چند شیوه به سمت سبک مدرن است.

قلی‌پور با بیان این‌که اگر نویسنده به این سؤال پاسخ دهد که چرا می‌نویسد، پاسخش علت وجودی هنرمند را مطرح می‌کند، گفت: میل به خلق ممکن است علت وجودی آثار متعددی باشد، اما این دلیل محکمی برای یک خلق نیست. اگر بدانیم نویسنده رسالت داشته، جهت‌گیری ذهنی مخاطب و موضع نویسنده مشخص می‌شود. مادامی که اثر حدیث نفس باشد، موقعیت جدید خلق نمی‌شود.

این منتقد افزود: اساسا چرا باید یک اثر هنری در قالب رمان باشد. یک نوشتار باید مدیوم خود را بشناسد، چه بسا رمان‌هایی هستند که در قالب رمان نمی‌گنجند. از این‌رو کتاب "زمستان با طعم آلبالو" مدیوم مناسبی برای ارائه ندارد، داستان کوچک‌تر از آن است که بتواند به رمان مرتبط باشد. با این حال ویژگی بارز فلاح این است که کارگاهی نمی‌نویسد و چارچوبی نمی‌شناسد

او ادامه داد: سوژه رمان باید جهان کامل داشته باشد، جهانی که کامل و دقیق باشد. با یک سوژه نمی‌شود سراغ رمان رفت، نبود نیاز به پی‌رنگ‌های فرعی یکی از بهترین وجوه رمان است.

قلی‌پور در پایان افزود: این رمان در بین زنان جایگاه بالایی دارد، اما میان دیگر رمان‌ها متوسط است و در تاریخ رمان‌نویسی جایگاهی ندارد.

در ادامه، حمید بابائی، دیگر منتقد جلسه، با بیان این‌که رمان یک گفتمان است که جهانی در آن ساخته می‌شود، یادآور شد: نوشتن رمان در این فضا کار پرریسکی است. زندگی با شخصیت‌ها بحث خاص و مشقت‌های خود را دارد که نویسنده را درگیر می‌کند.

او افزود: نوشتن زنان در جامعه امروزی سخت و به نوعی جهاد اکبر است، زنان نویسنده امروز با نوشتن در فضای سخت و پرمشغله‌ای قرار می‌گیرند که باید به هر شخصی و هر ادمی از دنیای داستان خود پاسخ دهند.

بابائی گفت: متن داستان شاعرانه است و درخدمت رمانتیک بودن قصه است. در این کتاب با یک رمان واقع‌گرای مدرن روبه‌رو هستیم که به نوعی مدرن است و داستانی رمانتیک دارد.

این منتقد کتاب "زمستان با طعم آلبالو" را متفاوت از دیگر داستان‌هایی که نویسنده زن دارد، دانست و خلق شخصیت‌ها و دیالوگ‌های آن را ستود.

سپس الهام فلاح، نویسنده اثر، با تایید انتقادها گفت: من از سبک و ژانر خاصی تابعیت نمی‌کنم. تنها مدعی هستم که یک کتاب‌خوان حرفه‌یی هستم.

او افزود : امروزه نگاه بدی به نویسنده زن وجود دارد و یک نویسنده برای چاپ اثرش به روزمرگی و زنانه‌نویسی و... متهم می‌شود.

فلاح ادامه داد: هیچ تعصبی به قلم و سبک خودم ندارم، اما قول خواهم داد آثار بعدی کامل‌تر خواهد بود و از دنیای زنانه فاصله خواهد داشت. احساس می‌کنم می‌توانم بهتر بنویسم.

این نشست با ارائه تعاریف رمان و انواع آن و نحوه شکل‌گیری و رواج این نوع نوشتار در خارج و ایران توسط ضحی کاظمی پایان یافت.

نشست نقد وبررسی کتاب در خانه فرهنگ و کتابخانه دکتر عظیمی به نشانی خیابان شریعتی، نرسیده به میدان قدس، کوی مهنا یک هر دو هفته یک بار برگزار می‌شود و به کتاب‌های نویسنده‌های کار اولی می‌پردازد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha