• دوشنبه / ۶ خرداد ۱۳۹۲ / ۱۱:۳۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92030603335
  • منبع : نمایندگی همدان

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری همدان:

موزه‌ی هگمتانه استاندارد نیست

موزه‌ی هگمتانه استاندارد نیست

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان همدان گفت: به‌دلیل استاندارد نبودن موزه‌ی هگمتانه نمی‌توانیم آثار تاریخی استان را در آن به‌نمایش بگذاریم.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان همدان گفت: به‌دلیل استاندارد نبودن موزه‌ی هگمتانه نمی‌توانیم آثار تاریخی استان را در آن به‌نمایش بگذاریم.

علیرضا ایزدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در همدان، با اشاره به رونمایی از 10 شیء متعلق به دوره‌ی هخامنشی و اشکانی در موزه‌ی هگمتانه، اظهار کرد: آثاری که در موزه‌ی هگمتانه در معرض دید موقت قرار داده شده‌اند آثاری هستند که در سال 1374 توسط نیروهای اطلاعات هنگام معامله‌ی قاچاقچیان کشف و ضبط شدند.

او با بیان این‌که مدت‌ها این آثار در گنجینه‌ها بودند؛ اما امسال تصمیم این شد تا در معرض دید عموم قرار گیرند، ادامه داد: حدود 13هزار شیء دارای ارزش در استان وجود دارد که قابلیت بازدید عموم را دارند؛ اما خیلی از این آثار در موزه‌ی ملی ایران نگهداری می‌شوند.

ایزدی درباره‌ی 10 شیء قدیمی از جمله دست‌بند زرین، دو جام نقره، پیکره‌ی بز کوهی نقره، گلدان نقره مربوط به دوره‌ی هخامنشی و دو گوشواره‌ی زرین و سه برگ زرین مربوط به دوره‌ی اشکانی که رونمایی شدند، گفت: بسیاری از آثار که بخشی از آن‌ها امروز در معرض دید قرار گرفته‌اند از نظر ریالی، تاریخی و هنری فوق‌العاده ارزشمند هستند.

وی اظهار کرد: حدود هشت‌هزار شیء در معاملات قاچاقچیان و حفاری غیرمجاز کشف و ضبط شده‌اند که همه در گنجینه نگهداری می‌شوند. از زمان کشف اشیا در سال 1374 تا سه سال پیش، آثار در اختیار اداره‌ی اطلاعات استان بود. از سه سال پیش که اشیا را تحویل گرفتیم به‌لحاظ وجود ضابطه‌ی خاص در نگهداری آثار و نبود فضای استاندارد، با مشکل روبه‌رو هستیم.

ایزدی با انتقاد از روند اجرایی موزه‌ی منطقه‌یی غرب کشور، گفت: امیدواریم موزه‌ی منطقه‌یی غرب کشور هرچه زودتر راه‌اندازی شود، چون با موزه‌ی ملی مذاکراتی شده است تا بخشی از اشیای دارای ارزش استان را برگردانیم.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان همدان با اشاره به این‌که موزه‌ی منطقه‌یی غرب کشور محلی امن برای نگهداری اشیای قیمتی است، یادآوری کرد: این، مهم‌ترین پروژه‌ی در دست اجرا است که باید با کیفیت و سرعت خوبی عملیاتی شود. فضای موزه‌ی هگمتانه، فضای بدی نیست، ولی استاندارد هم نیست. به همین دلیل بر راه‌اندازی سریع موزه‌ی منطقه‌یی که موزه‌ای استاندارد خواهد بود تأکید داریم. در صورت راه‌اندازی موزه‌ی منطقه‌یی غرب کشور، به‌لحاظ امنیت و گنجینه از موزه‌های مطرح در سطح کشور خواهد بود.

او با بیان این‌که موزه‌ی منطقه‌یی وضعیت خوبی ندارد، افزود: گنجینه‌ی آن در مرحله‌ی ایجاد سقف است، کاملا استاندارد و اصولی ساخته شده و تا کنون 80 درصد گنجینه و 15 درصد کل ساختمان پیشرفت کرده است.

ایزدی با اشاره به این‌که به‌علت شرایط جوی و سرمای شدید، زمان برای انجام عملیات عمرانی در استان همدان محدود است، بیان کرد: امسال 842میلیون تومان اعتبار برای موزه در نظر گرفته شده، اما برای تکمیل طرح، به 12میلیارد تومان نیاز است.

وی از برخی افراد که بدون تخصص درباره‌ی مسائل اظهار نظر می‌کنند، انتقاد و اظهار کرد: باید باور کنیم که باستان‌شناسی یک دانش است و هر کسی اجازه‌ی ورود به آن و اظهار نظر را ندارد.

او ادامه داد: آثاری که از هگمتانه در سایر موزه‌ها وجود دارند به همدان منتقل می‌شوند؛ اما انتقال و نگهداری این آثار، به طی کردن پروسه‌ای امنیتی نیاز دارد. در این راستا، مکاتباتی برای انتقال ریتون دوره‌ی هخامنشی به استان همدان انجام شده است که در هفته‌ی گردشگری این اتفاق می‌افتد. سه شیء تاریخی متعلق به استان همدان از جمله ریتون در هفته‌ی گردشگری و همزمان با برپایی همایش میرسیدعلی همدانی رونمایی می‌شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان همدان افزود: برای انتقال کتیبه‌ی لائودیسه نیز مذاکرات لازم انجام شده بود، اما با توجه به حساسیت این اثر تاریخی، از انتقالش منصرف شدیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha