• دوشنبه / ۶ خرداد ۱۳۹۲ / ۱۶:۰۳
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 92030603672
  • خبرنگار : 71411

اعلام نارضایتی شدید مرتضوی از روند دادگاه کهریزک

اعلام نارضایتی شدید مرتضوی از روند دادگاه کهریزک

سعید مرتضوی با بیان این‌که « در پرونده کهریزک هیچ اتهامی متوجه من نیست» گفت: معتقدم پرونده کهریزک سیاسی است و اگر دادگاه حکمی علیه من صادر کند، تمکین نکرده و اعتراض خواهم کرد، به خصوص اگر حکم با حق و عدالت همخوانی نداشته باشد.

سعید مرتضوی با بیان این‌که « در پرونده کهریزک هیچ اتهامی متوجه من نیست» گفت: معتقدم پرونده کهریزک سیاسی است و اگر دادگاه حکمی علیه من صادر کند، تمکین نکرده و اعتراض خواهم کرد، به خصوص اگر حکم با حق و عدالت همخوانی نداشته باشد.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، متهم ردیف اول پرونده کهریزک که صبح امروز برای لایحه دفاعی خود به دادگاه کیفری آمده بود، با حضور در جمع خبرنگاران گفت: در جلسه یازدهم دادگاه ما آخرین لایحه دفاعی خود را ارائه دادیم و دادگاه تا دوشنبه ششم خردادماه به ما فرصت داد تا اگر لایحه دفاعی دیگری داریم تقدیم دادگاه کنیم.

وی ادامه داد: من لایحه دفاعیه خود را در 53 صفحه و مستندات لازم را تقدیم دادگاه کردم اما مطلبی که در رابطه با آخرین دفاع و رسیدگی‌های دادگاه مطرح کردم این بود که در این 11 جلسه رییس دادگاه و هیات قضات شهودی را که له شکات بودند و نوعا در شکایت شکات از ابتدا تاکنون به عنوان دلیل بر آن استناد می‌کردند، دعوت کردند تا در چند جلسه اظهارات خود را بیان کنند. اما متاسفانه شهودی که ما ارائه کردیم به جلسات رسیدگی احضار نشدند و دادگاه هیچ‌گونه توضیحی از آن‌ها نخواست؛ این موضوع خلاف بند 193 قانون آیین‌دادرسی کیفری است.

مرتضوی مدعی شد: علی‌رغم این‌که اسامی شهود خود را به دادگاه ارائه کردیم، دادگاه موضوع را نادیده گرفت. در صورتی که حضور شهود ما می‌توانست مسائل را روشن کند؛ چراکه آن‌ها خیلی از مسائل را دیده بودند، اما در جلسه یازدهم دفاع آخر از ما اخذ شد.

وی ابراز عقیده کرد: از همان جلسه اول هم نسبت به صلاحیت دادگاه ایراد داشتیم؛ چراکه این دادگاه با حضور 5 قاضی اداره می‌شد و موضوعاتی که مطرح می‌شد در صلاحیت هیات 5 نفره دادگاه کیفری نبود و ما این را از همان ابتدا مطرح کردیم.

وی هم‌چنین تصریح کرد: موضوع جدی مورد اعتراض ما؛ برگزاری دادگاه به صورت غیرعلنی بود؛ این خلاف اصل 188 قانون آیین دادرسی کیفری است؛ چراکه اگر دادگاه علنی برگزار می‌شد، افکار عمومی و رسانه‌ها از نزدیک در جریان مسائل آن قرار می‌گرفتند و کسی نمی‌توانست مطالب ارائه شده را تحریف کند اما دادگاه به این موضوع نیز توجه نکرد و همین باعث شد که وکلای شکات نکاتی را پس از پایان جلسه اظهار کنند که خلاف واقع و کذب بود.

متهم ردیف اول پرونده رسیدگی به قضات کهریزک گفت: خوشبختانه من در جلسه دهم رسیدگی به پرونده با حضور در شعبه 76 دادگاه کیفری پرونده را به طور دقیق مطالعه و تصویری را از پرونده بالینی مرحوم کامرانی کپی کردم. مرحوم کامرانی در بیمارستان فوت شد و هیاتی از پزشکان متخصص قلب و عروق، داخلی و متخصصان پزشکی قانونی را دعوت کردم تا پرونده را به طور دقیق مطالعه کنند. آن‌چه از نظر شورای پزشکان اعلام شد، این بود که بیمارستان مرحوم کامرانی را با تب 42 درجه پذیرش می‌کند و در مدت 32 ساعتی که وی بستری بود، پرسنل هیچ توجهی از نظر درمانی به او نمی‌کنند. نه تنها قصور درمانی رخ داده، بلکه پرسنل بیمارستان چندین آمپول اشتباه از جمله دیازپام 6 میلی‌گرمی و انسلین به وی تزریق کردند و در نظریه پزشکان که امروز در شش بند که به دادگاه ارائه دادم، کامرانی بر اثر قصور پزشکی، اشتباه درمانی و تزریق آمپول اشتباه دچار تشنج شده و به کما رفته و در نهایت فوت کرده است.

وی مدعی شد: کامرانی بر اساس نظریه پزشکی قانونی در کهریزک کتک نخورده و ضرب و شتمی نیز صورت نگرفته است. وی در زمان اغتشاش و دستگیری تنها از سوی مامور سیلی محکمی می‌خورد به طوری که عینک وی به گفته دوستانش پنج تا شش متر پرتاب می‌شود که این شدیدترین ضربه‌ای بود که در گزارشات به آن اشاره شده است؛ لذا مابقی زخم‌ها خراش‌های سطحی گزارش شده است. براساس نظریه پزشکی قانونی، کالبد شکافی و معاینه بدن ضربه شدیدی به کامرانی وارد نشده و زمانی که از کهریزک به اوین اعزام می‌شد، حال مناسبی داشت و به قرنطینه شماره 16 منتقل شده است اما شب بر اثر تب به بهداری اوین مراجعه می‌کنند و بهداری دستور انتقال وی را به بیمارستان صادر می‌کند. متاسفانه بیمارستان برای کاهش تب مرحوم کامرانی هیچ‌گونه اقدامی انجام نداده و اگر در خود بهداری نیز در خصوص وی اقدام می‌شد، وضع او وخیم نمی‌شد؛ بنابراین بر اساس این دو مدارک، حکم گروهبان خمیس‌آبادی که در دادگاه نظامی محکوم به قصاص شده بود، اشتباه بود و زمانی که خانواده شاکی متوجه شدند که وی بی‌گناه بوده، رضایت خود را اعلام کردند.

وی گفت: صحبت‌هایی مبنی بر این‌که دادستان وقت نظارتی بر زندان‌ها نداشته مطرح شد که از نظر قانون ترک فعل مصداق معاونت در جرم نیست، اما اتهام من بر این اساس مطرح شده است.

مرتضوی افزود: در بحث معاونت، گزارش خلاف واقع بود. خانواده جوادی‌فر دفاعیات مرا گوش کردند و پس از این‌که اطمینان حاصل شد در کهریزک دخالتی نداشتم، رضایت کامل خود را هم کتبی در دادگاه و هم شفاهی اعلام کردند.

وی درباره مرحوم جوادی‌فر تصریح کرد: مرحوم جوادی‌فر در محل حادثه با مامورین درگیر می‌شود بطوری که بینی وی می‌شکند. مردمک چشمش پاره می‌شود و از ناحیه گردن و کتف نیز آسیب می‌بیند و سپس به بیمارستان منتقل می‌شود و پس از طی مراحل درمانی بازداشت صورت می‌گیرد؛ بنابراین ضرب و جرحی در کهریزک صورت نگرفته است.

وی گفت: اگر دادگاه حکمی علیه من صادر کند، حتما اعتراض کرده و از آن حکم تمکین نمی‌کنم. به خصوص اگر حکم با حق و عدالت همخوانی نداشته باشد.

متهم ردیف اول پرونده کهریزک خاطرنشان کرد: در آخرین جلسه دادگاه دلایل موثقی را آوردم که نشان می‌داد پرونده سیاسی است و حتی به قاضی گفتم شما که تفهیم اتهام می‌کنید، باید دلایل اتهام را ذکر کنید؛ چراکه اگر مشارکتی در بازداشت داشتم، یا باید خودم قرار بازداشت را صادر می‌کردم و یا قرار بازداشت را امضا می‌کردم.

وی تاکید کرد: تا آخرین مرحله جلو می‌روم. هرچند که به شیوه رسیدگی دادگاه از همان ابتدا اعتراض داشتم . درست است که نحوه رضایت شاکیان سیر صعودی دارد و آن هم به این دلیل است که دادگاه در اختیارشان بود و شهود آن‌ها به راحتی میدانی برای اظهارنظر داشتند اما روند رضایت ما از دادگاه سیر نزولی دارد و ما این دادگاه را عادلانه نمی‌دانیم. در کشوری که نظام جمهوری اسلامی وجود دارد، این عدالت نیست که این‌گونه قضاوت کنیم. ما شاهدانی از مسوولان قوه قضاییه، قضات امنیت اجتماعی و مسوولان نیروی انتظامی معرفی کردیم که معتبر بودند.

وی درباره دلیل رضایت پدر مرحوم جوادی‌فر گفت: پدر مرحوم جوادی‌فر در شرح رضایات خود اعلام کردند که در 7 جلسه دادگاه توضیحات ما را شنیدند و با توجه به استماع دفاعیات و اقناع وجدانی، به این نتیجه رسیدند که من در کهریزک کوچکترین نقشی نداشتم و براین اساس رضایت داد.

وی «برگزاری جلسه خصوصی با پدر مرحوم جوادی‌فر» را تکذیب کرد و افزود: تمام جلسات ما در دادگاه برگزار شد و ما جلسه خصوصی نداشتیم.

مرتضوی درباره دستگیری مرحوم کامرانی نیز اظهار کرد: من در نوزدهم تیرماه دستورالعملی را ارائه دادم مبنی بر این‌که اگر در میان دستگیرشدگان افرادی دانشجو یا محصلان دانشگاه بودند، به کهریزک منتقل نشوند و در همین رابطه آقای حیدری‌فر را مورد سرزنش قرار دادم. مرحوم جوادی‌فر هم در معرفی، خود را دیپلم و شغلش را آزاد بیان کرده بود و مرحوم روح‌الامینی نیز در معرفی خود نوشته بود که بیکار است و دیپلم دارد؛ بنابراین قاضی در این خصوص مقصر نبود، اما مرحوم محمد کامرانی در معرفی خود نوشته بود که دیپلم دارد اما دانش‌آموزی است که در مرحله شرکت در کنکور است. من و حیدری‌فر تنها به همین دلیل از خانواده کامرانی عذرخواهی کردیم؛ لذا اصل بازداشت اشتباه نبوده و حیدری‌فر گفته براساس گزارش پلیس و نتیجه تحقیقات پلیس امنیت قرار بازداشت را صادر کرده است.

وی افزود: هیچ اتهامی در این پرونده متوجه من نیست و اعتقاد دارم که پرونده کهریزک سیاسی است و شما هم می‌توانید دلیل سیاسی بودن آن را از قاضی بپرسید.

وی درباره حضور نیافتن در دادگاه مربوط به پرونده پالیزدار نیز گفت: ممکن است دعوت آن‌ها مصادف با حضور من در جلسه کیفری استان باشد؛ لذا من به یاد نمی‌آورم که مرجع قضایی از من دعوت کرده باشد و حضور پیدا نکرده باشم.

مرتضوی در پایان درباره پرونده فاضل لاریجانی گفت: درخصوص این پرونده نه تنها احضار شدم بلکه بازداشت هم صورت گرفته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha