• سه‌شنبه / ۷ خرداد ۱۳۹۲ / ۱۱:۵۴
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 92030704169
  • خبرنگار : 71121

با انقلاب نفت شیل

نشست‌های اوپک دیگر مصرف کنندگان را نگران نمی‌کند؟!

نشست‌های اوپک دیگر مصرف کنندگان را نگران نمی‌کند؟!

خبرگزاری رویترز گزارش داد: فعالان بازار نفت نباید زیاد نگران نشست هفته آینده اوپک که پیشتر اغلب غیرقابل پیش‌بینی و ستیزه‌جویانه برگزار ‌شده، باشند.

خبرگزاری رویترز گزارش داد: فعالان بازار نفت نباید زیاد نگران نشست هفته آینده اوپک که پیشتر اغلب غیرقابل پیش‌بینی و ستیزه‌جویانه برگزار ‌شده، باشند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این گروه نفتی در زمینه‌ بدون تغییر نگه ‌داشتن سیاست‌ تولید دچار اختلاف است. در حال حاضر فعالان بازار نشست وزرای نفت اوپک در 31 مه را عنوان یک عامل خطر برای بازار رصد نمی‌کنند.

یک دلیل برای این موضوع این است که قیمت‌های نفت برنت به قیمت مورد حمایت عربستان سعودی (100 دلار در هر بشکه) بسیار نزدیک است. اگرچه این قیمت براساس معیارهای تاریخی بالا است اما نسبت به قیمت 125 دلاری در سال گذشته که زنگ خطر را برای کشور‌های مصرف‌کننده به صدا درآورد کاهش قابل توجهی یافته است.

در حقیقت انقلاب نفت شیل در آمریکا که همچنان بالاتر از چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده‌ نفت جهان است، امیدهایی را در بین وارد‌کنندگان ایجاد کرده که روند افزایش بی‌ امان‌ قیمت نفت طی یک دهه گذشته به پایان خواهد رسید.

متوسط سالانه قیمت نفت در یک دهه گذشته چهار برابر شده و از بشکه ای‌ 25 دلار در سال 2002 به رقم بی‌سابقه 111 دلار رسیده است.

در سال جاری متوسط قیمت تا به امروز کاهش یافته(اگرچه این کاهش اندک بوده) و نفت برنت در حدود 102 دلار در هر بشکه معامله شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اوایل این ماه در گزارشی پیش‌بینی کرد که عرضه‌ نفت شیل آمریکا در پنج سال آینده بیشتر تقاضای نفتی جدید در جهان را تامین خواهد کرد و فضای اندکی برای اوپک به منظور افزایش تولید بدون خطر کاهش قیمت باقی خواهد‌ گذاشت.

شکیب خلیل وزیر نفت الجزایر در سالهای 1999 تا 2010 می‌گوید: اوپک در وضعیت سختی قرار گرفته است. تقاضا برای نفت اوپک رو به کاهش است و تقاضای روز‌افزون توسط دیگران تامین می‌شود.

کریستف رول اقتصاد‌دان ارشد در شرکت بریتیش پترولیوم گفت: رشد عرضه نفت آمریکای شمالی باعث کاهش تقاضای نفت اوپک تا پایان دهه جاری و افزایش ظرفیت مازاد اوپک خواهد شد.

رول افزود: اوپک در حال حاضر فعالیت خود را کاهش داده است.

درست یکسال قبل توسعه‌ نفت شیل در آمریکا از سوی مقامات اوپک به عنوان یک نگرانی ناچیز نگریسته می‌شد. هانی حسین وزیر نفت کویت گفته بود: تولید‌کنندگان منتظر تحقیقات بیشتر برای کسب ایده‌ بهتر درباره‌ تاثیرات نفت شیل بر بازار هستند و رافائل رامیرز وزیر نفت ونزوئلا گفته بود: اصلا نگران نیستم. این ها تنها یک سری پیش‌بینی هستند.

آمریکا تا پایان امسال بی‌سابقه‌ترین افزایش تولید نفت را از زمان تبدیل‌ شدن به یک تولید‌کننده در اوایل دهه 1860 تاکنون داشته است. افزایش تولید نفت آمریکا به میزان روزانه 850 هزار بشکه‌ بیشتر از مجموع تولید دو کشور قطر و اکوادور به عنوان کوچک‌ترین تولید‌کنندگان اوپک است.

بخشی از نفت شیل در میان گرانترین نفت‌های تولید‌ی جهان قرار دارد. اما عربستان به عنوان بزرگ‌ترین دارنده‌ ظرفیت مازاد نفت جهان هیچ نشانه‌ای برای افزایش تولید به منظور کاهش قیمت‌ها و غیراقتصادی کردن نفت شیل نشان نداده است.

علی النعیمی وزیر نفت عربستان ماه گذشته طی سخنانی در واشنگتن تحول آمریکا در زمینه‌ انرژی را یک خبر خوب توصیف کرد.

تاثیر نفت شیل بیشتر از سوی آن دسته از تولید‌کنندگان نفت اوپک که به صادرات نفت به آمریکا وابسته هستند حس می‌شود.

افزایش عرضه‌ داخلی نفت آمریکا باعث فشار روی نیجریه و الجزایر در بازار این کشور و باعث کاهش قیمت نفت آنها شده است.

نمایندگان اوپک می‌گویند در نشست این گروه سقف تولید 30 میلیون بشکه در روز حفظ خواهد شد.

یک نماینده اوپک از یکی از کشور‌های حاشیه‌ خلیج فارس گفت: قیمت‌ها هنوز منطقی هستند و به زیر 100 دلار نرسیده‌اند، بنابراین مطلوب بوده و اوپک به سقف تولید رسمی کنونی ادامه خواهد داد و تغییرات غیررسمی را در صورت لزوم اعمال خواهد کرد.

مدیریت کوتاه‌ مدت بازار همچنان تحت هدایت عربستان خواهد بود. عربستان سعودی تولید نفت خود را در ماه اوریل از 10 میلیون بشکه در روز در سال 2012 به 9 میلیون و 300 هزار بشکه در روز کاهش داد. این امر باعث شد تولید اوپک به 30 میلیون و 460 هزار بشکه در روز برسد که مطابق با محاسبات این سازمان برای متوسط تقاضا در نیمه‌ی دوم امسال است.

پیشتر اوپک دائما باعث نگرانی فعالان نفتی و کشور‌های مصرف‌کننده می‌شد. در اوایل دهه‌ 2000 کشور‌های عضو اوپک گاهی اوقات سالی هفت بار تشکیل جلسه می‌دادند و تصمیمات غیرمنتظره‌ای می‌گرفتند، در حالی که در سال جاری تنها دو بار تشکیل جلسه دادند.

سال آینده تقاضای نفت اوپک کاهش قابل ملاحظه‌ای خواهد یافت و اعضای این سازمان برای کاهش تولید مذاکره خواهند کرد.

یک منبع ارشد اوپک گفت: ما به سمت یک مشکل در سال 2014 پیش می‌رویم و احتمالا باید عرضه‌ی خود را کاهش دهیم. اگر اوپک فعال باشد ما باید بررسی جدی سهمیه‌ تولید تک‌تک اعضا را آغاز کنیم.

اوپک در سال‌های اخیر نتوانسته درباره‌ سهمیه تک‌تک اعضا به توافق برسد اما در صورتی که کاهش شدید سهمیه اعضا و تقسیم کاهش تولید ضروری شود، احتمالا به این توافق نیاز پیدا خواهد کرد.

اوپک همچنین نتوانسته درباره‌ انتخاب جانشین عبدالله البدری دبیر کل این سازمان به توافق برسد. ایران، عربستان و عراق نامزد‌هایی را برای این سمت معرفی کرده‌اند اما هیچ یک نتوانسته‌اند موافقت اعضا را جلب کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha