• چهارشنبه / ۸ خرداد ۱۳۹۲ / ۱۲:۳۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92030805102
  • خبرنگار : 71191

حرف‌هایی جدید درباره‌ی مقبره‌ی پدر سینمای ناطق ایران

حرف‌هایی جدید درباره‌ی مقبره‌ی پدر سینمای ناطق ایران

مدیر پایگاه تاریخی - مذهبی تخت فولاد در اصفهان گفت: وراث مرحوم عبدالحسین سپنتا - پدر سینمای ناطق ایران - در تعامل با شهرداری اصفهان می‌توانند تکیه‌ی مرحوم سپنتا را سامان‌دهی کنند.

مدیر پایگاه تاریخی - مذهبی تخت فولاد در اصفهان گفت: وراث مرحوم عبدالحسین سپنتا - پدر سینمای ناطق ایران - در تعامل با شهرداری اصفهان می‌توانند تکیه‌ی مرحوم سپنتا را سامان‌دهی کنند.

حسین حمیدی اصفهانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به این‌که فرزند مرحوم سپنتا قبر پدر خود را که در منطقه‌ای مناسب در تخت فولاد قرار داشت، به یک آرامگاه مخروبه منتقل کرد‌ه است، اظهار کرد: ساسان سپنتا آرامگاه پدر خود را تخریب کرد و قبرش را به زمینی که طول و عرضش سه در شش متر بود، منتقل کرد تا از زمین قرارگرفته در تخت فولاد استفاده کند،‌ چون این زمین از نظر مالی ارزش‌ زیادی دارد.

وی با تأکید بر این‌که زمین قبرستان‌ها در هر منطقه از دنیا به شهرداری تعلق دارد و هیچ ساخت‌وسازی بدون مجوز شهرداری نباید در آن انجام شود،‌ ادامه داد: پس از آن‌که شهرداری موظف شد تخت فولاد را احیا کند، مالکان تکیه‌های موجود در تخت فولاد نیز موظف شدند، مقبره‌های خانوادگی خود را به شهرداری تحویل دهند تا کارهای مربوط به سامان‌دهی و احیا در آن‌ها انجام شود، ولی چون وارثان مقبره‌ی سپنتا قصد داشتند با انتقال قبر مرحوم سپنتا،‌ زمین آن مقبره را به پول تبدیل کنند، موفق به انجام هیچ کاری نشدند.

او تأکید کرد: در آن وضعیت، پایگاه تاریخی - مذهبی تخت فولاد به وارثان مرحوم سپنتا نامه نوشت تا مقبره‌ی خانوادگی‌شان را به شهرداری تحویل دهند تا از این شرایط اسفناک نجات پیدا کند و هنردوستان بتوانند بر سر مقبره‌ی مرحوم سپنتا حاضر شوند؛ ولی متأسفانه آن‌ها هیچ پاسخی به ما نداده‌اند و وقتی با شهرداری تعامل نکنند، چون آنجا ملک شخصی است نمی‌توان کاری انجام داد.

حمیدی درباره‌ی تخریب دیوارهایی که وارثان مرحوم سپنتا در اطراف این مقبره کشیده بودند نیز گفت: آن‌ها خودشان این کار را انجام دادند، با مجوزی که نمی‌دانیم از کجا گرفتند، قبر پدرشان را جابه‌جا کردند و حتی مقبره‌ و دیوارهایی را که خودشان دور قبر کشیده بودند خراب کردند و حالا مشخص نیست جسد مرحوم سپنتا کجا و در کدام قبر است؟

او درباره‌ی وضعیت کنونی مقبره‌ی سپنتا که به مکانی برای شستن ماشین‌ها تبدیل شده است، اظهار کرد: با توجه به این‌که وارثان اجازه‌ی فروش زمین را ندارند، تا وقتی با شهرداری تعامل نکنند نمی‌توان آن محدوده را سامان‌دهی کرد.

آرامگاه عبدالحسین سپنتا

به گزارش ایسنا، ساسان سپنتا - فرزند عبدالحسین سپنتا - چندی پیش درباره‌ی قبر پدرش به خبرنگار ایسنا گفته بود که افرادی از طرف قبرستان تخت فولاد آمدند و گفتند که این جا باید جزو مجموعه‌ی تخت فولاد باشد، بنابراین دیوارکشی‌ها را با بلدوزر خراب کردند.

او همچنین اظهار کرده بود که از امام جمعه‌ی اصفهان مجوز نبش قبر گرفته و اجازه پیدا کرده است تا جسد پدرش و چند نفر از اعضای خانواده‌شان را که در این مقبره بودند به جای دیگر منتقل کند.

عبدالحسین سپنتا فیلم «دختر لر» را به‌عنوان «اولین فیلم ناطق ایرانی» ساخت و ایران را خیلی زود در زمره‌ی نخستین کشورهایی قرار داد که توان ساخت فیلم ناطق را کسب کرده‌اند.

آرامگاه عبدالحسین سپنتا

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha