• جمعه / ۱۰ خرداد ۱۳۹۲ / ۱۹:۵۶
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 92031006105
  • خبرنگار : 71132

نظر کاندیداها درباره عکس‌هایی که صداوسیما در مناظره نشان داد

در ادامه بخش دوم از اولین دور مناظره نامزدهای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری، عکس‌هایی با مضامین مختلف نمایش داده شد و هشت کاندیدای حاضر، نظر خود را درباره آنها بیان کردند.

در ادامه بخش دوم از اولین دور مناظره نامزدهای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری، عکس‌هایی با مضامین مختلف نمایش داده شد و هشت کاندیدای حاضر، نظر خود را درباره آنها بیان کردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مضمون این عکس‌ها و پاسخ نامزدهای انتخابات بدین شرح است:

عکس 1: تصویری از یک زمین کشاورزی با ماشین‌آلاتی که در آن مشغول به کار هستند.

غرضی: این عکس مربوط کشاورزی و تراکتور و این چیزهاست. بیچاره آن کشاورزی که کشت کرده و دولت گندم او را 750 تومان می‌خرد در حالی که عراقی آن را 1200 تومان می‌خرد.

قالیباف: این عکس نشان‌دهنده سرمایه گذاری در کشاورزی با وجود تکنولوژی و امکانات لازم است. همچنین اولویت استفاده از سیستم مکانیزه در کشاورزی را نشان می‌دهد.

ولایتی: مکانیزه کردن کشاورزی از ضرورت‌هاست.

جلیلی: از ظرفیت بخشی از کشور استفاده می‌شود و این می‌تواند به سایر مناطق تامین یابد.

حداد عادل: مزرعه‌ای زیبا و سرزنده را نشان می‌دهد که امیدوارم همیشه خرم و شاداب بماند این عکس به ما یادآوری می‌کند که می‌توانیم زمین‌های کوچک کشاورزان را از طریق تعاونی‌ها قابل کشت کنیم.

عارف: با این سبک کار مخالفم اما به احترام مردم پاسخ می‌دهم. مکانیزه کردن کشاورزی برای افزایش بهره‌وری و تجمیع زمین از مسائلی است که باید به آن توجه شود.

رضایی: برداشت گندم در هر هکتار گاهی زیر یک تن است. باید کشاورزی را پیشرفته‌تر کرد تا بتوانیم درآمد هر هکتار را به معنای واقعی افزایش دهیم.

روحانی: برای توان رقابت و بهره‌وری بییشتر باید به سمت مکانیزه کردن کشاورزی برویم.

عکس 2: انبوهی از آپارتمان‌ها و تصویر امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بر روی یکی از این آپارتمان‌ها.

قالیباف: این تصویر به موضوع مسکن مربوط است و بحث‌هایی مثل تکنولوژی، زیرساخت‌ها، جلوگیری از تراکم و گرانی مسکن را نشان می‌دهد. معماری اسلامی نیز در طراحی شهری به چشم نمی‌خورد که اکنون زمان توضیح آن نیست.

ولایتی: نوسازی بی‌هویتی است که معلوم نیست کجاست. متاسفانه شهرهای ما برای رعایت صرفه‌جویی و افزایش مسکن هویت خود را از دست داده‌اند.

جلیلی: تامین مسکن متناسب با فرهنگ و معماری اسلامی و نیاز بومی باید باشد که در این تصویر نیست.

حدادعادل: من در این تصویر دو جنبه را می‌بینم یکی اینکه در این خانه‌ها افرادی صاحب مسکن شدند که از این بابت خوشحالم اما از اینکه اگر عکس رهبری و امام روی این ساختمان نبود معلو نمی‌شد که به کدام کشور تعلق دارد متاسفم.

عارف: در این مجموعه هویت ایرانی و اسلامی را نمی‌بینم.

رضایی: شورای عالی انقلاب فرهنگی متولی بحث‌های هویت دینی و ملی ما است. شورای عالی انقلاب فرهنگی نباید اجازه دهد که به این شکل درآید یعنی جناب آقای حدادعادل و دوستانش در این شورا. معماری باید اسلامی باشد، این تصویر با مسکن مهر سازگاری دارد. شورای عالی انقلاب فرهنگی باید ضوابطش را در آورد. انتقاد کردن از دیگران کافی نیست.

حدادعادل در پاسخ به رضایی گفت: مجمع تشخیص هم بی‌تقصیر نیست.

رضایی: مجمع ضوابطش را ابلاغ کرده است.

روحانی: تولید مسکن انبوه و ارزان قیمت ضرورت است اما نباید خوابگاه درست کنیم، باید شهرک درست کنیم که امکانات رفاهی هم داشته باشد.

غرضی: تبلیغات مسکن مهر به این صورت است، دو پدیده شوم در این تصویر می‌بینم پولی که از بانک آمده و بخشی از تورم را حمل کرده است، دوم اینکه این ساختمان باید 100 سال عمر کند اما می‌بینم که 20 سال هم عمر نمی‌کند.

عکس 3: تعداد زیادی خودرو در یک معبر ترافیکی.

ولایتی: این یک تراکم ترافیک است که بلای جان شهرهای بزرگ ماست. اگر درست آسیب‌شناسی شود، مسائل حمل و نقل عمومی بخصوص مترو باید افزایش پیدا کند.

جلیلی: الگویی از توسعه غیرمتراکم.

حداد: تا وقتی که تولید خودرو به همین میزان باشد، رفت و آمد در شهر به همین شکل خواهد بود.

عارف: مشکل ترافیکی تهران که دستگاه‌های ذی‌ربط برای آن کاری انجام ندادند، فقط پاسکاری شده و کاری برای تولید آلودگی انجام نشده است.

رضایی: محیط زیست در ایران به شدت در حال تخریب است. این فقط مختص به تهران هم نیست. گرد و غبار در 11 استان جنوبی کشور به شدت وجود دارد. ما فکر می‌کنیم تهران فقط ایران است اما غبار از این هم وحشتناک‌تر است. دریاچه ارومیه و خیلی از مسائل دیگر هم هستند که باید به آنها رسیدگی شود.

روحانی: اتلاف وقت و انرژی. آلودگی محیط زیست زمینه آلودگی هوا را به وجود آورده و راه‌حل آن توسعه وسایل حمل و نقل عمومی است.

غرضی: شهر غیرقابل سکونت، نگرانی از بین رفتن پول مردم، بنزین و...؛ خدا به ما رحم کند.

قالیباف: آلودگی هوا، آلودگی صوتی، از بین جان و روان مردم. آقای عارف صحبتی در این مساله کردند که گفتند مسئولان کارشان را انجام ندادند، اما ما در زمان دوره اصلاحات که خودشان ایشان معاون اول بودند، 18 ماه پشت در جلسات دولت با مدیریت ایشان معطل ماندیم تا معلوم شود صاحب آلودگی هوا کیست. در اینجا کارها یا بی‌صاحب هستند یا چند صاحب. آلودگی محیط زیست یکی از چیزهای بی‌صاحب است که هیچ‌کس هم مسئولیتش را برعهده نمی‌گیرد نه دولت و نه سایر سازمان‌ها.

عارف نیز گفت: در آن زمان ایشان (قالیباف) مسئول نیروی انتظامی بودند و احمدی‌نژاد هم شهردار بود. هیچ‌کدام هم مسئولیت را قبول نمی‌کردند. بعد هم قالیباف شهردار شد و احمدی‌نژاد رییس دولت اما باز هم هیچ اتفاقی نیفتاد.

قالیباف پاسخ داد: رییس دولت باید در این مورد تصمیم بگیرد. وقتی دولت صاحب نداشته باشد، همین می‌شود. چون سایر بخش‌ها نمی‌توانند در مورد آلودگی هوا تصمیم بگیرند.

عکس 4: یک کشتی با حمل بار در دریا

جلیلی: ظرفیت بزرگی برای شکوفایی کشور در زمینه فعالیت دریاها است که باید بتوانیم از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.

حدادعادل: اگر کالایی که بار کشتی است صادرات باشد خوشحال هستم اگر واردات باشد نگرانم.

عارف: ظرفیت کشتیرانی کشور را نشان می‌دهد و من هم آرزوی آقای حدادعادل را دارم که اگر واردات باشد جای نگرانی وجود دارد و اگر صادرات باشد بسیار خوب است.

رضایی: ما 150 هزار دریانورد و بیش از سه هزار شناور در کشور داریم که متاسفانه از اکثر اینها استفاده نمی‌شود و بسیاری از کشتی‌ها نیز در تنگه هرمز قرار دارند و در بخش بیمه نیز کشتی‌ها با مشکل مواجه هستند اما این تصویر نمادی از آینده است که وضعیت اسف‌بار امروز را نشان می‌دهد.

روحانی: این تصویر نشان می‌دهد که حمل بار با کشتی بهترین و ارزان‌ترین مسیر حمل و نقل است اما چرا این همه مشکل درست شده باید دولت آینده برای این مساله فکری بکند.

غرضی: ساحل و دریای زیادی در کشور داریم و بنده 30 سال پیش هم دلم می‌خواستم اشتغال دریا ایجاد شود و از این موهبت الهی استفاده شود اما متاسفانه ما از این موضوع غفلت می‌کنیم. خیلی دلم می‌خواهد که این اتفاق به وجود آید. از کشورهای دیگر در اقیانوس هند برای ماهیگیری آمده و ماهیانه 500 تا سه هزار تن ماهی می‌گیرند اما ما عقب افتادیم.

قالیباف: حمل و نقل با کشتی مطمئن‌ترین و آسان‌ترین راه است و توجه به سیاست‌ها در زمینه حمل و نقل دریایی در شمال و جنوب می‌تواند بهترین راه باشد به شرطی که منطبق بر سیاست‌های رشد اقتصادی عمل شود. فرقی نمی‌کند که واردات باشد یا صادرات. مهم این است که قاچاق نباشد.

ولایتی: این تصویر یک وسیله حمل و نقل راحت را نشان می‌دهد که برای صادرات و واردات از این کشتی‌ها استفاده می‌شود اما ما باید در بنادر خودمان نیز شرایط لازم را فراهم کنیم اما آنطور که باید اسکلت‌سازی انجام نشده است در حالیکه ما می‌توانیم از خوزستان تا چابهار از این وسیله استفاده کنیم.

عکس 5: بیمارستان

حدادعادل: امیدوارم روزی برسد که همه مردم ما به بهترین تجهیزات درمانی و آزموده‌ترین پزشکان دسترسی داشته باشند.

عارف: عکس بیانگر بیماری است که جراحی شده و در حال انتقال او به اتاق عمل هستند. ما باید به سلامت مردم فکر کنیم تا ان‌شاءالله سهم مردم از پرداخت هزینه‌های درمان کاهش پیدا کند و به همان سقف 30 درصد برسد.

رضایی: باید به سلامت مردم توجه کرد و ان‌شاءالله کاری کنیم تا بیماران ما در هنگام بیماری جز دغدغه بیماری خود، به چیز دیگری فکر نکنند. من به توریسم سلامت اهمیت می‌دهم. سه شهر سلامت ایجاد می‌کنم. ما در زمینه پزشکی مزیت‌های نسبی خوبی داریم و می‌توانیم برای درآمدزایی استفاده کنیم.

روحانی: با احترام و تواضع به تمام پزشکان، متخصصان و پرستاران. به نظرم باید تلاش کنیم تا مردم در هنگام بیماری سهم کمتری از هزینه‌های درمانی را بپردازند و بیشتر آن را بیمه بپردازد و سهم بیمه افزایش پیدا کند.

غرضی: باید به حال بیمار، گریست. از آن طرف پزشکان عزیز نیز باید تمام زندگی خود را صرف کنند برای معالجه بیماری‌های جدیدی که ناشی از تغذیه نادرست است. در حال حاضر می‌گویند 12 میلیون نفر در کشور ما اضافه وزن دارند و پزشکان ما باید زحمت بکشند تا این بیماری‌ها را معالجه کنند. ما باید به سمت پیشگیری از بیماری‌ها برویم و بر این مقوله تاکید کنیم.

قالیباف: ما باید به موضوع بهداشت، سلامت، درمان و بیمه بیمار توجه کنیم به نحوی که 70 درصد از هزینه‌های درمان را بیمه بپردازد و 30 درصد را مردم بپردازند. از طرف دیگر باید به علم، تخصص و تکنولوژی توجه کنیم و به مسائل عاطفی و انسانی در برخورد به بیماران توجه شود.

ولایتی: ما در زمینه پزشکی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به پیشرفت‌های خوبی دست پیدا کردیم و این تصویر پیشرفت‌های ما را در زمینه درمان نسبت به قبل نشان می‌دهد و اوایل انقلاب برای بیماری‌های ساده، بیماران به خارج اعزام می‌شدند ولی اکنون بسیاری از بیماری‌ها در داخل معالجه می‌شود. این بیمارستانی که نشان داده شده، بازسازی شده و دارای تجهیزات است. ان‌شاءالله همه بیمارستان‌های ما اینگونه باشد. ما باید به سمت معالجه رایگان حرکت کنیم. در برنامه پنجم پیش‌بینی شده که سهم بیمار از پرداخت هزینه‌های درمان 30 درصد باشد و ان‌شاءالله ما باید در برنامه‌های بعدی به سمتی برویم که این رایگان شود.

جلیلی: وظیفه دولت این است که کاری کند که بیمار در هنگام بیماری به چیزی جز مشکلات بیماری نیندیشد و نگرانی بابت هزینه‌های درمانی نداشته باشد و اینگونه نباشد که کسانی به دلیل مالی،‌ جغرافیایی و دوری از مراکز درمانی نتوانند از امکانات سلامت برخوردار باشند.

عکس 6: زمینی که بصورت لایه لایه حفاری شده بود

عارف: این بیانگر دره‌ای است که شبیه آن در کشور ما فراوان است و جزو آثار بسیار زیبا و جاذب برای جذب توریست در صنعت گردشگری است. از اولویت‌های ما برای ارتقای معادلات فرهنگی، افزایش ثروت و ایجاد اشتغال است.

رضایی: این معدن سنگ آهن یا مس است که اتفاقا نزدیک یزد و سمت کرمان است و خاکبرداری هم شده است. ما باید خام‌فروشی را تمام کنیم. متاسفانه خاک به این مهمی را برمی‌دارند و خام می‌فروشند که این آسیب جدی وارد می‌کند.

روحانی: این یک معدن است و آن هم معدن ارزان. بسیاری معادن در دنیا هستند که در عمق زیاد برای استخراج تلاش می‌کنند اما این شبیه معدن مس است که من چند جا از آن بازدید کردم.

غرضی: معدن متروکه‌ای است که صاحبش حتما فراری شده،‌ معدن رها شده، تورم پوست آن آدم را کنده و حتما صاحبش در زندان است.

قالیباف: فکر می‌کنم یک نمونه از تخریب محیط زیست است. حتما ممکن است باطله‌برداری از یک معدن بوده که کارشناسی غیرمنطقی انجام شده است؛ چراکه معلوم است رها شده و بعد هم در آینده حتما اگر نزدیک شهر باشد مرکز انبوه زباله و معضلات بعدی می‌شود که نتیجه یک اقدام غیرکارشناسی و تخریب محیط و اقتصاد کشور و تلف کردن ماشین‌آلات و تجهیزات است.

ولایتی: کار عمرانی رها شده و غیرفنی است که غیرمنصفانه بهره‌برداری شده است. بسیار آموزنده است. ممکن است بخشی از عللی که موجب شده رها شود این است که تعداد زیادی از پروژه‌ها به خاطر فقدان بودجه عمرانی نیمه کاره مانده است.

جلیلی: بخشی از ظرفیت کشور است که احتیاج به مدیریت صحیح برای استفاده حداکثری از آن دارد.

حدادعادل: یادآور ثروت عظیم کشور ماست، از حیث منابع زیرزمینی و معدن و به ما ایرانی‌ها یادآوری می‌کند که اگر در شمال جنگل داریم در کویر معدن داریم و همه‌جای ایران صاحب ثروت‌های خدادادی است و منتظر عزم و اراده ملت با دولت خوب است که ان‌شاءالله این ثروت‌ها بالقوه به فعلیت برسد.

عکس 7: تصویری حاکی از وجود جمعیتی انبوه از مردم در یک بازار

رضایی: این بازار، مردم را نشان می‌دهد. پول در جیبشان نیست یا اگر پولی داشته باشند، اجناس گران شده و مردم قدرت خرید ندارند. ما باید قدرت خرید را به مردم بازگردانیم. همچنین جمعیتی که نشان می‌دهد ما فضای مناسبی برای اینکه مردم در اعیاد و جشن‌ها از آنها استفاده کنند نداریم.

روحانی: این بازار نشانگر مشتریانی است که باید در شرایطی باشند که قدرت خرید داشته باشند.

غرضی: با متاع‌هایی که وجود دارد و بازار چنین شلوغ است، خیلی تلاش کردند که مردم را به بازار بکشانند.

قالیباف: تصویر نشانگر شور و نشاط به مناسبت یک عید یا جشن در یکی از شهرهای پرجمعیت کشور نیز است. کنار این شادی و نشاط، نجابت و صبر و حوصله مردم ما را نشان می‌دهد که با وجود همه مشکلات با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارند.

ولایتی: بازار پر رونقی است که مردم آمده‌اند اجناس بگیرند. بازاری که باید شکل سنتی خود را حفظ می‌کرد، مثل بازار تبریز و اصفهان و علاوه بر محل خرید و فروش بودن میراث فرهنگی ما بود.

جلیلی: برشی از جمعیت کشور ماست که نشانگر وجود فرصت جمعیت جوان است که با یک مدیریت مناسب برآیند آن می‌تواند پیشرفت کشور باشد.

حدادعادل: معماری و شهرسازی اسلامی را در این بازار می‌بینیم. امیدوارم بازارهای ما همواره پررونق باشد. انبوه جمعیت نیز یادآوری می‌کند که در دولت آینده سیاست‌های جمعیتی را مراقبت کنیم که جمعیت کشور منفی نشود.

عارف: این تصویر یکی از بازارهای تهران است که زمانی یکی از مراکز اصلی تجاری بود اما امروز رونق خود را از دست داده است. امیدواریم با بهبود فضای کسب و کار، شرایط تجاری و اقتصادی مردم بهبود پیدا کند. نگاه مردم هم که به سمت مغازه‌ها نیست نشانگر شرایط اقتصادی نامناسب است و مردم تنها در جایگاه تماشاچی‌اند.

عکس 8: تصویر یک ساعت دیواری که روی 7:15 متوقف شده بود

روحانی: باید خیلی وقت‌شناس باشیم و حواسمان به این باشد که از فرصت‌ها به خوبی استفاده کنیم. همه این فرصت‌ها زود از بین می‌رود.

غرضی: عمر در گذر است و آدم کارهایی که انجام داده یا نداده‌اند، به حسابشان نوشته می‌شود. هر روز آدم باید آماده باشد که این اتفاق بیفتد.

قالیباف: سرعت غیرقابل برگشت چه جهت امور مادی و چه معنوی، انضباط و مدیریت در کار، پاسخگو بودن به خدا، مردم و وجدان خودمان.

ولایتی: این سوره قرآن، وَالْعَصْرِ، إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِی خُسْرٍ... انسان که عمری خودش را از دست می‌دهد، در حال زیان‌کاری است، مگر آنچه را که قرآن گفته انجام دهد.

جلیلی: باید فرصت‌ها را غنیمت شمرد و مدیریت کرد و از دست نداد.

حدادعادل: شعری در کتب قدیمی داشتیم که می‌گفت تیک تیک ساعت چه گوید، گوش‌دار، یادآور این کلام حکیمانه معصوم است که قدر وقت را بدانید. من امیدوارم ملت ایران، قدر حکومت ایران اسلامی را بدانند و به آبادانی و شکوفایی برسند.

عارف: این عکس نشان‌دهنده این است که وقت کشر را باید غنیمت بشماریم که امروز متاسفانه صداوسیما رعایت وقت مردم را نکرد.

رضایی: مهم‌ترین مشکل ما عدم مدیریت زمان است. وقت همه مردم و دولتمردها همین‌طور مصرف می‌شود و نتیجه و گذران آن چندان مهم نیست. اعتراض من به تست و عکس نبود، بلکه به کل مناظره اعتراض داشتم.

مرتضی حیدری مجری مناظره‌ها نیز به این انتقاد رضایی پاسخ داد: دوستان نسبت به برخی از سوالات موضع داشتند اما اینها تصمیماتی است که طی 20 - 30 سال گذشته گرفته شده و در برخی دولت‌ها انجام شده. ما می‌خواستیم مشخص کنیم که اولویت شما کدام است؛ چراکه نمی‌شود به همه‌چیز پرداخت و همه را در اولویت قرار داد وقتی محدودیت بودجه دارید، باید به سمتی بروید که نمی‌شود همه چیزها در آن باشد. این سوالات تست نیست بلکه خواستیم بگوییم رویکرد دولت شما نسبت به مسائل کلان چیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۳-۱۰ ۲۰:۲۵

تست هوش خوبی بود، سطح هوش و بردباری آنها را نشان داد.

avatar
۱۳۹۲-۰۳-۱۰ ۲۰:۲۹

نمی دونم چی بگم کسی که معدن رو با دره‌ جاذبه گردشگی اشتباه می گیره اگر رائیس جمهور بشه ما مردم رو با چی اشتباه میگیره

avatar
۱۳۹۲-۰۳-۱۰ ۲۱:۱۰

نامفهوم ترین عکس رو به آقای عارف انداختن وبعدش آقای روحانی... ابنهاهم از آخرین کرمهای آقا عزت...!

avatar
۱۳۹۲-۰۳-۱۱ ۰۱:۰۳

دیگه عکس معدن کاملا مشخصه که معدنه!مفهومی و غیر مفهومی نداره که!تازه تاکید هم میکنن که از این دره ها تو کشور زیاد داریم! یعنی تو هشت سال اصلاحات یا معدن ندیده یا که با دره اشتباه گرفته؟؟؟؟

avatar
۱۳۹۲-۰۳-۱۰ ۲۱:۰۵

غرضی هی کلمه تورم رو توهمه جواباش تکرار میکرد

avatar
۱۳۹۲-۰۳-۱۰ ۲۱:۱۵

فعلا از هوش حداقل دونفر معلوم شد که به درد ریاست جمهوری نمیخورند و فقط بلدند سیاسی کاری کنند و کشور رو به چالش و دعواهای سیاسی سوق بدن .

avatar
۱۳۹۲-۰۳-۱۰ ۲۱:۱۷

کی به غرضی گفته می تونی رییس جمهور بشی . واقعا اون شخص خیرخواهش نبوده

avatar
۱۳۹۲-۰۳-۱۱ ۰۱:۲۵

ای کاش بجای تست هوش عکس منازل این 8 نفر نشان داده میشد

avatar
۱۳۹۲-۰۳-۱۱ ۰۲:۳۳

وقتی عکس معدن مس آمریکا را نشان میدهند و پاسخهای بی‌ربط کاندیدا ها را پخش میکنند در واقع هم کاندیدا و هم مردم را دست انداخته‌اند که جای تعجب دارد و مشارکت‌زا نخواهد بود!!!

avatar
۱۳۹۲-۰۳-۱۱ ۰۷:۳۸

به عارف ظلم شد

avatar
۱۳۹۲-۰۳-۱۱ ۰۸:۴۴

این معدن متروکه که در آمریکا قرار داره الان جزو آثار گردشگری محسوب میشود. جهت اطلاع

avatar
۱۳۹۲-۰۳-۱۱ ۱۵:۲۲

سخنان آقای روحانی مورد پسند تر بود .