• یکشنبه / ۱۲ خرداد ۱۳۹۲ / ۰۶:۵۰
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 92031206826
  • منبع : مطبوعات

/کلام روز/

عاقبت و سرانجام ریاست‌طلبی چیست؟

عاقبت و سرانجام ریاست‌طلبی چیست؟

آیا ریاست‌طلبی و جاه‌طلبی مذموم است؟ چرا باید از خطرات ریاست‌طلبی برحذر بود و اساسا ریاست‌طلبی چه عواقبی دارد؟ معصومین و پیشوایان دینی پاسخ می‌دهند.

آیا ریاست‌طلبی و جاه‌طلبی مذموم است؟ چرا باید از خطرات ریاست‌طلبی برحذر بود و اساسا ریاست‌طلبی چه عواقبی دارد؟ معصومین و پیشوایان دینی پاسخ می‌دهند.

به گزارش سرویس دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، بطور کلی هر آن چه از دنیا و مظاهر آن که انسان به آن، به عنوان هدف بنگرد، در روایات اهل بیت علیهم السلام نکوهش شده است.

حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) در این باره می‌فرمایند: "ضرری که از ناحیه ریاست‌طلبی متوجه دین انسان می‌شود از ضرری که دو گرگ درنده به گلّه گوسفند بدون چوپان می‌زنند، بیشتر است1".

حضرت امام صادق(ع) نیز به نقل از پیامبر اکرم(ص)، می‌فرمایند: "اولین چیزهایی که خداوند، به وسیله آن معصیت شد؛ شش خصلت است که از جمله آنها دنیادوستی، راحت‌طلبی و ریاست‌طلبی می‌باشد.

همچنین در حدیث بسیار زیبا و قابل تامل معراج آمده است: که " اگر بنده نماز و روزه اهل آسمان‌ها و زمین را بجای آورد و همچون ملائکه از طعام روی گرداند، و به کمترین حد لباس قناعت کند، ولی در دلش ذره‌ای از محبت دنیا و یا نام آوری و ریاست آن و مشهور شدن، و یا زینت‌های آن باشد، در سرای من همسایه من نخواهد بود، و محبت خود را از قلب او بر گیرم و قلبش را تاریک گردانم، بگونه‌ای که مرا فراموش گرداند و حلاوت معرفتم را به او نچشانم3".

امام رضا(ع) نیز در پاسخ به این پرسش که خطر ریاست‌طلبی بر دین مسلمان تا چه اندازه است؟ پس از آن از مردی نام برد و گفت: او ریاست‏‌طلب است، فرمودند: اگر دو گرگ درنده، به یک رمه بی‏‌شبان حمله کنند، خسارتی که می‏‌زنند کمتر است از خسارتی که جاه‏‌طلبی، به دین مسلمان وارد می‏‌کند4".

امام صادق(ع) درباره این‌که چرا باید از سران ریاست‌طلب دوری گزید؟ فرمودند: " از این سرانِ ریاست پیشه دوری گزینید؛ زیرا به خدا سوگند که کفش‌ها در پی کسی به صدا در نیاید، مگر آن که او هلاک شود و به هلاکت اندازد5".

در ارتباط با عواقب و سرانجام ریاست‌طلبی نیز سخنان گهرباری از معصومین به ما رسیده است، از آن جمله امام باقر(ع) می‌فرمایند: " در پی سرآمد شدن مباش، که دنباله‏‌رو می‏‌شوی6".

امام صادق(ع) همچنین هلاکت را سرانجام ریاست طلبی می‌دانند و می‌فرمایند: " کسی که به دنبال ریاست‌طلبی باشد هلاک می‌شود7".

ایشان در جای دیگر فرمودند: " از این رؤسائی که ریاست‌طلبند، بپرهیزید؛ به خدا قسم هر کس دیگران پشت سرش ‍حرکت کردند، هلاک شد و دیگران را هلاک کرد8".

منابع:

1- بحارالانوار، ج70، ص154

2- بحارالانوار، ج70، ص153

3- مستدرک، ج12، ص36

4- الکافی: 2 / 297 / 1 منتخب میزان‌الحکمة: 224

5- الکافی: 2 / 297 / 3 منتخب میزان‌الحکمة: 224

6- الکافی: 2 / 338 / 1 منتخب میزان‌الحکمة: 224

7- بحارالانوار، ج10، ص246

8- بحارالانوار، ج70، ص150

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha