• دوشنبه / ۲۷ خرداد ۱۳۹۲ / ۱۲:۰۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92032716411
  • خبرنگار : 71191

ماشین‌ها جای خانه‌های تاریخی یزد پارک می‌کنند؟

ماشین‌ها جای خانه‌های تاریخی یزد پارک می‌کنند؟

برخی دوست‌داران میراث فرهنگی هشدار داده‌اند که شهر خشتی یزد در آستانه‌ی از دست دادن چهار هکتار از بافت تاریخی‌اش است تا به جای آن، پارکینگ ساخته شود.

برخی دوست‌داران میراث فرهنگی هشدار داده‌اند که شهر خشتی یزد در آستانه‌ی از دست دادن چهار هکتار از بافت تاریخی‌اش است تا به جای آن، پارکینگ ساخته شود.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به‌دنبال اتفاق‌هایی که در سال‌های گذشته در بخش‌های مختلف بافت تاریخی شهر یزد و دیگر شهرستان‌های این استان رخ داده است، از سال پیش، خبرهایی درباره‌ی توسعه‌ی فضای سبز و پارکینگ در محوطه‌ی مجاور مجموعه‌ی امامزاده جعفر در یزد به گوش رسید.

یک فعال حوزه‌ی میراث فرهنگی استان یزد با اشاره به موقعیت قرارگیری امامزاده جعفر در قلب بافت تاریخی یزد، اظهار کرد: با فشارهایی که نهادهای عمومی بر اداره‌ی میراث فرهنگی وارد کردند، تصویب شد که محدوده‌ی کناری بافت تاریخی این امامزاده که حدود چهار هکتار وسعت دارد، به نام بافت فرسوده تخریب و به جای آن، پارکینگ و فضای سبز ایجاد شود.

طرح توسعه‌ی امامزاده جعفر در بافت تاریخی یزد

امیر ترقی‌نژاد گفت: برخی معتقدند خانه‌های قدیمی به‌جز تنگ‌ کردن فضا، چیز دیگری ندارند و چون زائران امامزاده بسیار زیاد هستند، فضا برای پارکینگ ماشین آن‌ها، کم است. هرچند برخی از اعضای هیأت‌ امنای امامزاده با تخریب این بافت مخالف‌اند، ولی با تصویب شورای شهر و شهرداری، قرار است این محدوده که حدود 40 خانه‌ی تاریخی متعلق به دوره‌ی قاجار را دربرمی‌گیرد، تخریب شود. با وجود این‌که برخی آثار در این محدوده نیز در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند.

وی با اشاره به تصویب طرح تبدیل این فضا به پارکینگ از حدود یک سال پیش توسط اعضای شورای شهر و شهرداری یزد، ادامه داد: از اوایل امسال با ابلاغ این طرح، پروژه آغاز شد.

او بیان کرد:‌ بیشتر دوست‌داران میراث فرهنگی اعتقاد دارند شهرداری، بخصوص اعضای شورای شهر نه‌تنها در طول این سال‌ها کاری برای میراث فرهنگی انجام نداده‌اند، بلکه عملا بارها در راستای تخریب هویت شهر یزد قدم برداشته‌اند، مانند تهیه‌ی طرح تفصیلی بافت تاریخی شهر یزد که باعث حذف 200 هکتار از 800 هکتار بافت تاریخی یزد می‌شود.

بافت تاریخی یزد در محدوده‌ی امامزاده جعفر

این فعال حوزه‌ی میراث فرهنگی یزد نبودن بودجه‌ی مناسب در اداره‌ی میراث فرهنگی را یکی از عوامل دخیل در رسیدگی نکردن و تخریب بافت‌های تاریخی دانست و گفت: به‌نظر می‌رسد برای ترمیم بافت‌های تاریخی چانه‌زنی انجام نمی‌شود.

وی اظهار کرد: نهادهای عمومی شهر یزد نخواسته‌اند در طول سال‌های گذشته، قدمی برای حفظ بافت تاریخی این شهر بردارند؛ تخریب میدان بعثت، ‌تخریب بخشی از بافت تاریخی پشت حسینیه‌ی «کوشک‌ نو» در اردکان، ‌تخریب محله‌ی «خلف باغ» و بلاتکلیفی میدان امیرچخماق که سامان‌دهی‌هایش در حد حرف مانده، از جمله‌ی این موارد است. نهادها نتوانسته‌اند در حوزه‌ی فرهنگ و میراث فرهنگی آنچه را که شایسته است انجام دهند. اکنون نیز با تخریب خانه‌های واقع در محوطه‌ی اطراف این امامزاده که به‌دلیل اطلاع‌رسانی‌ نشدن تا کنون آشکار نشده است، متأسفانه بسیاری از آثار تاریخی یزد تخریب شده یا در حال نابودی‌اند.

او ادامه داد:‌ این‌گونه مسائل باعث می‌شود دیدگاه یونسکو و فعالان میراث فرهنگی نسبت به یزد منفی شود. همچنین این قضیه ممکن است در بحث جهانی شدن بافت تاریخی یزد، نمود منفی داشته باشد و حتی آثار تاریخی که ارزش جهانی‌ شدن دارند نیز در معرض تخریب قرار می‌گیرند.

وی با تأکید بر این‌که بافت تاریخی یزد به‌عنوان یکی از شهرهای تاریخی دنیا می‌تواند از طریق گردشگری، یک منبع اقتصادی مهم برای کشور باشد، افزود: در صورت ادامه یافتن این روند، شهر تاریخی یزد در صنعت گردشگری نمی‌تواند رشد داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha