• جمعه / ۳۱ خرداد ۱۳۹۲ / ۰۷:۳۱
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 92033118647

انتقاد یک مدرس از ناکافی بودن فعالیت مراکز مهدوی در جامعه

انتقاد یک مدرس از ناکافی بودن فعالیت مراکز مهدوی در جامعه

مدیر مدرسه علمیه پنج‌تن آل عبا(ع) با بیان این‌که « فعالیت مراکز مهدوی در جامعه ما کافی نیست» گفت: اعتقادات تشیع را آن طور که باید و شاید نتوانسته‌ایم معرفی کنیم.

مدیر مدرسه علمیه پنج‌تن آل عبا(ع) با بیان این‌که « فعالیت مراکز مهدوی در جامعه ما کافی نیست» گفت: اعتقادات تشیع را آن طور که باید و شاید نتوانسته‌ایم معرفی کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در پاسخ به پرسشی درباره بزرگترین چالش در عرصه طرح آموزه مهدویت در جامعه، اظهار کرد: چالش‌های متعددی در این راستا قابل شمارش هستند که من تنها به دو مورد آنها اشاره می‌کنم، یکی از آنها بحث مدعیان دروغین مهدویت است.

وی با بیان این‌که «علائم و مشخصاتی که در موضوعات مختلف در حوزه مهدویت مطرح می‌شوند چه بسا گاهی ممکن است به افرادی نه به طور کامل ولی به صورت نسبی قابل تطبیق باشد» افزود: مثلا شاید یک فرد خود را از سادات معرفی کرده و علائمی که در روایات به حضرت مهدی (عج) نسبت داده شود، بر چنین فردی به صورت نسبی نیز تطبیق داده شوند و بنابراین وی از این موضوع سوءاستفاده کرده و تعدادی از کسانی که از نظر اعتقاد و ایمان قوی نیستند را در اطراف خود گرد آورده و به بیراهه کشیده و باعث گمراهی آنان شود.

مدیر مدرسه علمیه پنج‌تن آل عبا(ع) گفت: مورد دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که بعضی‌ها مطرح می‌کنند اگر بحث مهدویت بحثی صادق، راست و درست است چه فایده‌ای دارد که یک امام و رهبر در جامعه وجود نداشته باشد و وی چه هدفی را می‌تواند تامین کند؟ بنابراین با یک استدلال غلط می‌خواهند نتیجه‌ای غلط بگیرند و آن را به خورد بعضی از جوانان و کسانی که مطالعاتی در این راستا ندارند بدهند تا بتوانند اصل موضوع مهدویت را زیر سوال برده و در آن تشکیک ایجاد کنند.

بابایی در پاسخ به این پرسش که چه راهکارهایی در این زمینه پیشنهاد می‌دهید؟ اظهار کرد: لازمه مقابله با این مشکلات این است که معرفت، شناخت و بصیرت افراد در این عرصه بالا برود.

وی با بیان این‌که «در حال حاضر ما مراکزی داریم که در عرصه پرداختن به موضوع مهدویت در حد دانشگاه و دانشکده فعال هستند و برای بصیرت و معرفت‌افزایی در این زمینه تلاش می‌کنند» ادامه داد: این مراکز می‌توانند مسائل و شبهات مختلف در این عرصه را بررسی کرده و آنها را به صورت منطقی و اقناعی پاسخ دهند تا احیانا مردم با حضور یک مدعی دروغین، به اشتباه دچار نشوند.

مدیر مدرسه علمیه پنج‌ تن آل عبا (ع) افزود: همچنین باید فواید وجود امام معصوم غایب (عج) را به صورت واضح بیان کنند همچنان که در روایات هم به ما تعلیم داده‌اند که ممکن است زمانی خورشید، پشت ابر هم قرار بگیرد اما دارای فایده است و در این‌ موارد باید از سوی علما و متخصصان امر کار علمی شده و سپس تبیین شوند.

بابایی با بیان این‌که « فعالیت مراکز مهدوی در جامعه ما کافی نیست» گفت: اعتقادات تشیع را آن طور که باید و شاید نتوانسته‌ایم معرفی کنیم و معتقدم که باید در این زمینه باید بیش از این تلاش شود زیرا اگر در این زمینه تلاش کرده و این معارف را معرفی کنیم قطعا وضعیت ما در این عرصه چه در داخل و چه در خارج از کشور از حال حاضر بهتر خواهد بود.

وی گفت: مثلا ما می‌توانیم در زمینه مهدویت با مجامع علمی سایر کشورها مرتبط شویم و شاید در حال حاضر این ارتباط وجود نداشته باشد و ما می‌توانیم پلی ارتباطی ایجاد کرده و مثلا با جامعه الازهر مصر چنین ارتباطی برقرار کنیم و از علمای آنان دعوت کرده و یا بزرگان و اندیشمندان ما به آنجا بروند تا این ارتباطی باشد که معارف مهدوی، مطرح شده و بتوانند اثرگذارتر باشند.

مدیر مدرسه علمیه پنج‌ تن آل عبا (ع) اظهار کرد: در ادیان دیگر نیز ما افرادی داریم که قائل به مقوله مهدویت هستند و ممکن است در این زمینه در مصداق با ما تفاوت نظری داشته باشند ولی اصل آن را قبول دارند و در این عرصه ما می‌توانیم فعالیت‌های گوناگونی با آنان داشته باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha