کارگردان و بازیگر نمایش رادیویی «فرار از زندان» معتقد است: اصولا رادیو به دلیل حذف حوزههای دیداری عینی میتواند آزادتر از تلویزیون عمل کند، ولی به لحاظ مضمونی این دو رسانه تفاوتی با هم ندارند؛ من فکر میکنم حوزهی نظارتی صداوسیما حوزهی قابل اصلاحی است.
ایوب آقاخانی در گفتوگو با خبرنگار سرویس رادیو خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ضمن بیان مطلب بالا ادامه داد: گاهی حساسیتها، حساسیتهای قابل دفاعی نیستند اما تنها به عنوان یک هنرمند این نظر را میدهم و اصرار روی درکش از جانب مسؤولان ندارم. شخصا فکر میکنم «فرار از زندان» در رادیو و تلویزیون کار قابل پخشی است و هیچگونه اشکالی را برای پخش از صداوسیما برای این کار وارد نمیدانم.
آقاخانی خاطرنشان کرد: شاید سریال اصلی، به خرده اصلاحاتی نیاز داشته باشد که البته همه آثار برای پخش از این فیلتر رد میشوند؛ من برای ساختن نسخهی رادیویی «فرار از زندان» خودم موقع نگارش به این ملاحظات پایبند بودم.
وی بیان کرد: چهار سال پیش که من این ایده را برای احیای مخاطبان نمایش رادیویی جدی گرفتم و به مدیران وقت پیشنهاد دادم، «فرار از زندان» را در میان چهار کاندیدای دیگر از سریالهای موفق روز جهان، به عنوان یکی از بیضررترین و قابل دفاعترین آثار انتخاب کردم وگرنه ممکن بود افق آرمانی من آثار دیگری باشند ولی فکر کردم «فرار از زندان» بیضررترین، کمخطرترین و بیاصطکاکترین اثر خواهد بود.
کارگردان نمایش رادیویی «فرار از زندان» همچنین اشاره کرد: «فرار از زندان» با توجه به صورت بیرونی داستانش یعنی نقد سیستم قضایی حاکم بر آمریکا، همنظر با ماست، در عین حال جذابیت، ریتم تپنده و سرعت دارد که این سرعت و ریتم حلقهی مفقودهی سریالهای تلویزیونی و نمایشهای رادیویی ماست.
او ادامه داد: سرعت و ریتم به راحتی میتواند در ارتباط با مخاطبان یک بار دیگر رادیو را به گذشتهی طلایی خود برگرداند.
آقاخانی اظهار کرد: از اینکه نمایش رادیویی «فرار از زندان» مورد استقبال مخاطبان واقع شده، خوشحالم و این به شدت برایم هیجانانگیز است ولی متاسفم از این جهت که تولید این کار انرژی زیادی برد و زمان زیادی صرف آن شد و تعداد عوامل زیادی در این کار فعالیت کردند.
او به خبرنگار ایسنا گفت: من به عنوان فیلمباز و سریالباز حرفهیی ایدههای زیادی برای تداوم این جریان داشتم ولی متاسفانه ترجیح میدهم که همین «فرار از زندان» به فرجام برسد و مخاطبان خودش را پیدا کند و با آنها ارتباط برقرار کند و به بازخوردهای پرشور مخاطبان دلخوش کنم و همین هم برایم فعلا کافی است.
بازیگر نمایش «فرار از زندان» یادآور شد: هنگامی که طرح نمایش رادیویی کردن «فرار از زندان» را ارائه دادم تصمیم داشتم دو طرح دیگر را هم بعد از به ثمر رسیدن «فرار از زندان» کلید بزنم که تا امروز معلق و معوق ماندهاند.
***
این کارگردان نمایشهای رادیویی درباره اینکه چرا به سراغ سریال «فرار از زندان» رفته است، بیان کرد: به این دلیل که این اثر را با سیاستهای رسانهیی همخوانتر از بقیه دانستم؛ علاوه بر این فضای مردانه حداقل اصطکاکهای نظارتی را برای ما ایجاد میکرد و در عین حال ریتم بسیار کشنده، جذاب و تپندهی این کار در مقایسه با بعضی از سریالهای دیگر به آرمان ذهنی خودم نزدیکتر بود.
او افزود: همچنین دوست داشتم یک بار دیگر مخاطب را به نمایشهای رادیویی جلب کنم و آنها را برگردانم به آن زمانی که نمایش رادیویی برترین نمایشهایی بود که مخاطبان با آنها مواجه میشدند و هرگز تلویزیون یا سینما را به رادیو ترجیح نمیدادند، احساس کردم یک جریان مداومی مثل «فرار از زندان» میتواند آنها را به این فضا برگرداند.
این بازیگر تاکید کرد: «فرار از زندان» در مقایسه با سریالهای دیگری که چهار سال پیش پیشنهاد داده بودم کم دردسرترین بود و با حداقلترین تغییرات قابل اتفاق بود.
***
این کارگردان در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه آیا «نمایش فرار از زندان» با سانسور مواجه شد؟ گفت: کار من بعد از تولید سانسور نداشته است اما موقع نگارش نسخه رادیویی ما خودمان ملاحظاتی را اعمال کردیم و تغییر دادیم که اسمش را سانسور نمیگذارم.
وی در بخش دیگری از گفتگوی خود عنوان کرد: «فرار از زندان» نزدیک به 70 نفر بازیگر دارد؛ جمع کردن بازیگران و کار کردن با آنها خیلی سخت بود، به ویژه که من علاوه بر نگارش و کارگردانی خودم هم بازی داشتم و در میانهی میدان و در نقش اصلی بودم اما با لطف و همدلی بچههای مرکز هنرهای نمایشی رادیو و همهی بازیگران شاخص مقداری از سختیهایش کمتر شد.
آقاخانی اظهار کرد: «فرار از زندان» جزو فرسایندهترین پروژههایی میتواند محسوب شود که من در طول دوران کاریام از سال 74 تا الان انجام دادهام.
آقاخانی درباره پروسه تولید نمایش «فرار از زندان» نیز توضیح داد: نگارشش زمان زیادی برد چون شامل پیاده کردن فیلمنامه سریال روی کاغذ، ترجمه و سپس تنظیم رادیویی بود، حدودا هشت ماه زمان برد اما تولیدش به معنای کلید خوردن حدود یک ماه و نیم طول کشید.
این کارگردان و بازیگر رادیویی خاطرنشان کرد: برای گرفتن مجوز پخش نمایش «فرار از زندان» صبر زیادی کردیم که همین صبر است که برای برداشتن گام بعدی من را شخصا مقداری از انرژی و نیرو خالی کرده ولی به هر حال خدا را شاکریم که به وضوح میبینیم که شنوندگان این سریال رادیویی این همه استقبال کردند و به هیجان آمدند.
وی در بخش دیگری از گفتوگوی خود با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه سریال « فرار از زندان» دوبله شد و هرگز پخش نشد عنوان کرد: آن زمانی که ما «فرار از زندان» را نمایش رادیویی کردیم، هنوز تلویزیون این کار را دوبله نکرده بود و ما در این زمینه پیشتاز بودیم.
آقاخانی ادامه داد: اما اثر ما به مسائل مختلفی دچار شد، تلویزیون دوست داشت پیش از رادیو این سریال را پخش کند که من هرگز دلیلش را نفهمیدم. رادیو و تلویزیون شاید در صدا و سیما از نظر ساز و کار با هم یکی شدهاند اما به لحاظ علمی دو رسانه جدا هستند.
وی افزود: ما نیز صبر کردیم و به رای بزرگمردانی که دستور دادند صبر کنید احترام گذاشتیم.
این کارگردان و بازیگر با قاطعیت گفت: ترکیب بازیگران نمایش من نسبت به دوبلهی سریال از نظر صدا بسیار بسیار مناسبتر و نزدیکتر به اصل سریال است.
آقاخانی ادامه داد: من به این موضوع میبالم و افتخار میکنم و کمی هم در اینباره ادعای جدیتر نگاه کردن به این مقوله را دارم. چون از نقش اصلی سریال در دوبله تلویزیونیاش تا عوامل دیگر همهشان صداهای فوقالعاده دارند، گویندگانشان حرفهیی هستند و من دست تک تکشان را میبوسم.
او تاکید کرد: آنچه که من میگویم فقط درباره انطباق صدا با کاراکتر است نه درباره توانایی گویندگی؛ منظور من این است که چرا باید فلان نقش را فلان گوینده دوبله کند وگرنه تردیدی در توان گویندهها نیست چون ثابت شده است.
آقاخانی همچنین دربارهی اینکه از چه ویژگیهایی در نمایشش استفاده کرده تا برای مخاطبی که نمیبیند و فقط میشنود قابل درک باشد؟ بیان کرد: همهی ویژگیهایی را که به دانشجویانم برای نوشتن نمایش رادیویی درس میدهم در این اثر هم پیاده کردم، قطعا نسخه رادیویی، نسخه نعل به نعل منطبق بر سریال نیست خیلی از لحظهها جملات و فضاسازیای پیش بینی شده است که از تصویرسازی ذهنی تلویزیونی بالاتر باشد. به این دلیل که تلویزیون با تصویر عینی میتواند خلاءهای دیالوگها را پر کند ولی ما ناگزیر باید جنس دیگری از دیالوگنویسی را تجربه میکردیم.
کارگردان نمایش «فرار از زندان» یادآور شد: از سحر پریازانی دانشجویم که در نگارش اولیه نمایش نسخه رادیویی «فرار از زندان» کمک حال من بود هم یاد می کنم.
آقاخانی در پایان تاکید کرد: به تک تک افرادی که حتی یک تک جمله در این سریال گفتند احترام میگذارم و از همهشان ممنون هستم.
به گزارش خبرنگار ایسنا، نمایش رادیویی «فرار از زندان» به تهیه کنندگی محمد مهاجر در 21 قسمت تولید شده است. این نمایش رادیویی هر شب ساعت 23 و 30 دقیقه و تکرارش ساعت 13 و 30 دقیقه پخش می شود.
کاراکترهای محوری این اثر عبارتند از: ایوب آقا خانی، بهزاد فراهانی، مهین نثری، رضا عمرانی، احمد گنجی،مهدی طهماسبی، مهرداد مهمان دوست، گلچهر دامغانی، رویا فلاحی، مهدی نمینی مقدم، علی میلانی، بیوک میرزایی، علی تاجمیر، بهرام سروری نژاد، مهرداد عشقیان.
انتهای پیام


نظرات