• چهارشنبه / ۱۲ تیر ۱۳۹۲ / ۱۰:۰۶
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 92041207144
  • منبع : مطبوعات

«تابلوهای تبلیغاتی سر در مغازه‌ها بخشی از آلودگی شهری است»

«تابلوهای تبلیغاتی سر در مغازه‌ها بخشی از آلودگی شهری است»

یک هنرمند و نقاش گفت: بهتر است راه را برای ورود شرکت‌های خصوصی به بخش تبلیغات هموار کنیم تا شرکت‌های خصوصی زیر نظر شهرداری به بهبود چهره شهر کمک کنند.

یک هنرمند و نقاش گفت: بهتر است راه را برای ورود شرکت‌های خصوصی به بخش تبلیغات هموار کنیم تا شرکت‌های خصوصی زیر نظر شهرداری به بهبود چهره شهر کمک کنند.

جمشید حقیقت شناس با اشاره به عوامل زیبایی شهری به خبرنگار سرویس هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، گفت: هنگامی که شهری در هماهنگی است این به معنای ایجاد ارتباط بین اجزا است و در چنین حالتی زیبایی بوجود می‌آید و شهری زیباتر و خوشایندتر خواهیم‌ داشت و زمانی که ناهماهنگی بین اجزای تشکیل دهنده شهر ایجاد می‌شود، شهر جایی نامطلوب و ناهنجار به نظر می‌رسد.

این نقاش افزود: با توسعه فضای شهری در این سال‌ها و ساخت بزرگراه‌ها، ساختار شهرها تغییر اساسی کرده است، گاهی شاهد این هستیم که بزرگراهی در وسط محله‌ای ساخته می‌شود این امر یک ناهماهنگی موقت است.

وی درباره اضافه یا حذف کردن برخی المان‌ها در سطح شهر گفت: در قدیم فرض بر این بود که با اضافه کردن برخی المان‌ها می‌توان شهری را تغییر داد اکنون با تغییر این نظر، گاه با حذف و ساده‌سازی پاره‌ای از المان‌ها یا هماهنگ کردنشان می‌توان چهره زیباتری از شهر ارائه کرد و می‌توان با هماهنگ کردن اشکال و هماهنگ کردن بناها،‌ جلوی این آسیب را گرفت.

حقیقت‌شناس ادامه داد: ‌خیلی از عوامل را نیز باید حذف یا ساماندهی کرد، تابلوهای تبلیغاتی سر در مغازه‌ها خود بخشی از آلودگی شهری است.

همچنین نبود استاندارد در رنگ‌آمیزی مناطق مختلف با توجه به قدمت منطقه،‌ کوتاه و بلندی بناها در یک محله، کوچه، خیابان یا بزرگراه از عوامل نازیبایی شهر هستند.

این هنرمند افزود: به نظر می‌رسد اولین نکته‌ای که مدیریت هنری شهر نیاز دارد، طراحی و تهیه نقشه از تهران به تفکیک زمانی است. بطور مثال ساخت شهر از یک نقطه شروع شده و سپس رشد و توسعه یافته‌است ، این رشد و توسعه در زمان‌ها و مراحل مختلف اتفاق افتاده‌است که اکنون این زمان‌بندی جابه‌جا شده‌است. توالی زیباشناسی ساخت شهر، هم به شهر هویت می‌دهد و هم باعث هماهنگی و زیبایی خواهد شد.

وی با اشاره به نقاشی‌های دیواری در بزرگراه‌ها بیان کرد: ما تجربه بزرگی را در نقاشی بزرگراه‌ها کسب کردیم، نقاشی‌هایی که قبلا روی دیواره‌ی بزرگراه‌ها به اجرا درآمده بود‌، آثاری بودند که نیاز به توقف و زمان کافی برای دیدن داشت که این برای بزرگراه ها مناسب نبود. به نظر می‌رسد تصاویر و آثاری با راهکارهای جدیدی در حال ارائه است .

حقیقت‌شناس افزود: این راهکار در نقاشی‌های دیواری بزرگراه‌ها برای اولین‌بار به پیشنهاد برخی هنرمندان نقاش در تهران در حال انجام است و پیشنهاد و پدیده جدیدی برای ساماندهی در بزرگراه‌ها در عرصه جهانی است.

این هنرمند و نقاش گفت: بهتر است برای زیبا سازی شهر، راه را برای ورود افراد علاقه‌مند حقیقی وحقوقی در بخش خصوصی همواره کنیم تا افراد پیشنهادات خود را با هماهنگی زیر نظر سازمان زیباسازی شهرداری جهت بهبود سیمای شهر ارائه دهند تا در ساخت بهینه شهر کمک کنند.

این عضو افتخاری انجمن نقاشان ایران درباره تبلیغات در ابعاد بزرگ در سطح شهر تصریح کرد: در همه جای دنیا مشکل بیلبوردهای تبلیغاتی وجود دارد این تبلیغات یکی از راه‌های کسب درآمد برای شهرداری است تا بتواند خدمات رسانی کند ولی این امر می‌تواند راهکارهای ساده‌تری داشته باشد.

وی در ادامه گفت: در شهرداری نیازهایی وجود دارد که مدیران شهری آنها را می‌دانند و راهکارهایی برای آن‌ها پیدا کرده‌اند به نظر می‌رسد مدیران شهری و هنرمندان به توافقات و استاندارهایی برای بهتر شدن شهر رسیده‌اند.

حقیقت شناس

حقیقت شناس در پاسخ به این سوال که مجسمه‌ها و آثار هنری وارد شده از کشورهای مختلف به خصوص چین و نصب آنها در سطح شهر چه تاثیری در چهره شهر دارد گفت: اگر ما از همه جای دنیا مجسمه‌هایی با استانداردهای بالا وارد می‌کردیم مشکلی به وجود نمی‌آورد.

ولی هنگامی که ما برای ارزان بودن و صرفه‌جویی اقتصادی این کار را می‌کنیم و مجسمه‌هایی بی‌کیفیت وارد می‌کنیم، شأن و فرهنگ شهرمان را پایین می‌آوریم ما می‌توانیم از همه جای دنیا از مجسمه‌سازان هنرمندان و حتی از نقاشانی که نقاشی دیواری کار می‌کنند‌، دعوت کنیم و در شهر از آثارشان استفاده کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha