• جمعه / ۱۴ تیر ۱۳۹۲ / ۰۸:۰۸
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 92041408121
  • خبرنگار : 71442

«قربون وفات رادیو رو وا کن ...»/ خبرنگار ایسنا در جمع «جمعه ایرانی»‌ها

«قربون وفات رادیو رو وا کن ...»/ خبرنگار ایسنا در جمع «جمعه ایرانی»‌ها

جمعیت مملو از شور و هیجان است، پخش ارکستر زنده هیجان تماشاگران را برانگیخته. از آهنگ‌های آذری گرفته تا کردی و شمالی و لری و زبان‌های دیگر.

جمعیت مملو از شور و هیجان است، پخش ارکستر زنده هیجان تماشاگران را برانگیخته. از آهنگ‌های آذری گرفته تا کردی و شمالی و لری و زبان‌های دیگر.

هنرمندان هر کدام روی سکو ایستاده‌اند و تمرین می‌کنند:

«قربون وفات رادیو رو وا کن!

ما رفیق خوب جمعه‌هاییم، ما جمعه ایرونی پا به پاییم!

خنده‌ی لبات غصه‌ها رو شاد می‌کنه، اون مهر نگات خونه رو احیاء می‌کنه!

وقتی که می‌آیی پای رادیو می‌شینی،‌ دل با صفات شادی رو پیدا می‌کنه

ما رفیق خوب جمعه‌هاییم. با جمعه ایرانی پا به پاییم.

قربون وفات رادیو رو واکن، من مخلصتم اخماتو باز کن!»

جمعیت همین طور شور و هیجان دارند تا زمانی که سعید توکل، سردبیر «جمعه ایرانی» که به «مستر تِیبِل» معروف است، می‌گوید: این دوره تمرین دیگه تمومه‌ها! می‌خواهیم ضبط کنیم.

به گزارش خبرنگار تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رضا عبدی، منوچهر آذری، احسان کرمی، علیرضا جاویدنیا، داوود منفرد، مهران امامیه، الهام صفوی زاده، شوکت ححبت، رویا خلیل آذر، اصغر سمسارزاده، هر کدام برگه به دست، آیتم‌های مختلف «جمعه ایرانی» را تمرین می‌کنند تا به ضبط اصلی برسند.

ضبط اصلی شروع می‌شود. تماشاگران «جمعه ایرانی» سکوت می‌کنند و ضبط با آیتم «گیر بازار» شروع می‌شود. این آیتم نهایت خنده را برای حاضران دارد؛ به حدی که دست و سوت و هورا می‌کشند و به خاطر این آیتم «مستر تیبل» یعنی سعید توکل را تشویق می‌کنند.

در این سری از ضبط برنامه است که تولد احسان کرمی برای او سورپرایز می‌شود و دوستان هنرمند «جمعه ایرانی» کلاه تولد بر سرش گذاشته و او نیز که در پوست خود نمی‌گنجد و سورپرایز شده، با همان کلاه برنامه را اجرا می‌کند.

هنرمندان «جمعه ایرانی» در این فاصله بار دیگر شعر مخصوص «جمعه ایرانی» را دسته جمعی می‌خوانند:

ما رفیق خوب جمعه‌هاییم، با جمعه ایرونی پا به پاییم ...

ضبط برنامه رادیویی جمعه ایرانی

هنرمندان در فاصله‌ی کوتاهی که برایشان پیش می‌آید، استراحت می‌کنند و به اتاق کناری استودیو ایوان شمس می‌روند؛ مابقی هنرمندان ضبط را ادامه می‌دهند.

در این فاصله است که رضا عبدی، از پیشکسوتان «جمعه ایرانی» را می‌بینیم، به سراغش می‌رویم و از او تقاضای گفت‌وگو می‌کنیم و او نیز می‌پذیرد.

شنوندگان رادیو به ویژه طرفداران برنامه «جمعه ایرانی» صدای رضا عبدی را در قالب کاراکتر «آمیز عبد الطمع» سابق در «صبح جمعه با شما» و «عبدل بیزینس» امروز می‌شناسند.

رضا عبدی: تهیه‌کننده این برنامه سطح کار را به نسبت قبل خیلی بالا برده است

این هنرمند پیشکوست، از جمله اهالی رادیو است که بیش از نیم قرن سابقه‌ی فعالیت در عرصه تئاتر و تلویزیون و رادیو دارد. شنوندگان رادیو به ویژه طرفداران برنامه «جمعه ایرانی» صدای او را در قالب کاراکتر «آمیز عبدالطمع» سابق در «صبح جمعه با شما» و «عبدل بیزینس» در «جمعه ایرانی» امروز می‌شناسند.

وی با اعتقاد بر اینکه «جمعه ایرانی» همان ادامه‌دهنده‌ی «صبح جمعه با شما»ست، اظهار می‌کند: من هم در برنامه‌ی «صبح جمعه با شما» بودم و هم در برنامه‌ی «جمعه ایرانی» حضور دارم. «جمعه ایرانی» در واقع همان خط را جلو می‌برد، البته کمی مفصل‌تر و با وسعت بیشتر، تعداد نویسندگان، تعداد گروه موسیقی و جمعی که در این برنامه کار می‌کنند اکنون چند برابر «صبح جمعه با شما» است، سعید توکل سردبیر و تهیه‌کننده این برنامه سطح کار را به نسبت قبل خیلی بالا برده است. «جمعه ایرانی» مفصل‌تر و با انتقادات روزی که در اجتماع وجود دارد، پیش می‌رود.

این هنرمند در پاسخ به اینکه تا چه میزان از محتوای «جمعه ایرانی» راضی هستید؟ پاسخ می‌دهد: ما وظیفه‌مان را می‌دانیم و نقشی که به ما می‌دهند را اجرا می‌کنیم حال اگر از نقش و وضعیت حاضر هم خوشمان نیاید، پیشنهادات خودمان را می‌دهیم که به عنوان مثال اگر بخشی از برنامه به طور دیگر نوشته می‌شد بهتر بود، اما سردبیر و تهیه‌کننده هم می‌تواند به ما بگوید کاری نداشته باشید و کارتان را انجام دهید.

شوکت حجت: در کل «جمعه ایرانی» حرف خودش را می‌زند

ضبط برنامه رادیویی جمعه ایرانی

به سراغ شوکت حجت می‌رویم که علاوه بر اینکه مدیر دوبلاژ و گوینده است، با «جمعه ایرانی‌«ها نیز همکاری می‌کند.

او می‌گوید: من زیاد رادیو گوش نمی‌کنم اما می‌دانم که عملکرد طنز در رادیو خیلی خوب است، می‌دانم که مردم خیلی آرام می‌شوند زمانی که من مشکلاتی را به صورت طنز و شعر مطرح می‌کنم. طبعا آنها احساس می‌کنند که شنیده می‌شوند. حرف‌هایشان در زرورق به صورت لطیف گفته می‌شود. این اثرگذارتر خواهد بود و مسؤولان اینجا هستند که رسیدگی خواهند کرد.

او در ادامه درباره‌ی محدوده‌ی ممیزی‌ها که تا چه میزان در طنزپردازها و کیفیت برنامه تاثیر دارد؟ اظهار کرد: مسلما اگر دست نویسندگان و بازیگران باز باشد، آن موقع است که مردم می‌توانند حرف‌هایشان را به مسؤولان منتقل کنند و اتفاق خوبی می‌افتد، اما وقتی ممیزی بگذاریم و دچار مشکل شویم مثل فیلمی می‌شویم که سانسور شده‌ایم.

او در عین حال می‌افزاید: بگذاریم خود افراد قضاوت کنند، اگر دستمان باز باشد، راحت حرف‌ها را بزنیم از هر لحاظی بهتر است، به گونه‌ای که انرژی منفی آن قصه پایین می‌آید و طبعا بهتر خواهد شد. این برای شنونده مهم است، به جهت اینکه آنها دوست دارند حرف‌های واقعی بشنوند، دوست دارند که ممیزی‌ها کمتر باشد، هرچه سخت تر بگیریم اشتباه کرده‌ایم.

حجت در ادامه درباره‌ی فضای امروز «جمعه ایرانی» نسبت به 10 سال پیش و عملکرد نقد آن می‌گوید: با وجود این، «جمعه ایرانی» خدا را شکر بازتر عمل می‌کند شاید ترسی ندارد و شاید مردم و مسؤولان را به این شکل عادت داده است. پیش از این دو سه برنامه داشتیم که کوبنده عمل می کردند اما اکنون یک مقدار ملاحظه می‌کند، در کل «جمعه ایرانی» حرف خودش را می‌زند.

این مدیر دوبلاژ درباره همکاری‌اش با «جمعه ایرانی» نیز می‌گوید: کار من دوبله است اما «جمعه ایرانی» را دوست دارم به دلیل این انرژی مثبت آنهاست که در اینجا حضور دارم.

ضبط برنامه رادیویی جمعه ایرانی

در حین صحبت‌هایمان بود که شوکت حجت را برای حضور در ضبط برنامه صدا می‌زنند و ما نیز صحبت‌هایمان با او را تمام می‌کنیم و به سمت سالن ضبط برنامه می‌رویم.

زویا خلیل آذر: سخت است که فقط با صدا مردم را بخندانی

این دوبلور و گوینده رادیو در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه گویندگان و مجریان رادیو باید دقت بیشتری در اجرا و گویند‌گی داشته باشند، خاطرنشان می‌کند: انتظار دارم وقتی پیچ رادیو را باز می‌کنم، حس کنم گوینده خیلی باسواد و باهوش است؛ آکسون کلمات و جملات را خیلی خوب می‌داند، اما اکنون ما کمتر به این مورد برمی‌خوریم.

او درباره‌ی «گویندگی در رادیو» در سال‌ها قبل هم می‌گوید: یادم می‌آید زمانی که رادیو را شروع کردم، ما را به ازای هر اعرابی که اشتباه می‌گذاشتیم جریمه می‌کردند، اما رادیو به من درست حرف زدن را آموخت؛ من تایید می‌کنم باید روی گوینده‌ها بیشتر کار شود، رادیو رادیو است، گوینده باید صحبت کردنش با مردم عادی و عامیانه تفاوت داشته باشد. همچنین مجری نیز باید شیوه‌ی اجرا و کلامش متفاوت از مردم معمولی باشد که متاسفانه من کمتر این را حس می‌کنم.

این گوینده رادیو با بیان این مطلب که مجریان و گویندگان تازه وارد باید یک مقدار دوره‌ی آموزشی ببینند، اظهار کرد: آن‌ها تلاش کنند و از کارهای ضبطی شروع کنند و یک دفعه پشت میکروفن آزاد و زنده نروند؛ در مورد تلویزیون هم همین عقیده را دارم.

این گوینده رادیو در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایسنا که آیا رادیو طنازتر است یا تلویزیون؟ می گوید: رادیو و «جمعه ایرانی» طنازتر است. به هر حال با تصویر خیلی راحت‌تر می‌شود برنامه‌ تصویری شاد تهیه کرد. ولی سخت است که فقط با صدا مردم را بخندانی. خیلی زحمت می‌برد، اما اصالتش بیشتر است و به عقیده من جذب شنونده برای برنامه‌های طنز نسبت به جذب بیننده بیشتر است.

رویا خلیل آذر یادآور می‌شود: خاطراتم از برنامه «جمعه ایرانی»، دوشنبه‌های شاد است، به این دلیل که معمولا دوشنبه‌ها ضبط داریم، به هر حال خنده‌ها و شاد بودن‌های همکارانم را دوست دارم.

احسان کرمی: حتی اسکار هم بگیرم از رادیو دل نمی‌کنم

احسان کرمی نزدیک به شش سال است که با برنامه‌ی «جمعه ایرانی» همکاری می‌کند. او درباره‌ی جایگاه طنز در کشور معتقد است: ما طنز را کاری می‌دانیم که لبخند تلخ به همراه داشته باشد، اما به نظر می‌آید این اواخر یک مقداری دچار مشکل شده‌ایم و در حال حاضر تعریف‌ها به سمتی می‌رود که می‌گویند مواظب باشید به کسی برنخورد.

وی با اعتقاد بر اینکه طنز با همه کس می‌تواند شوخی کند به غیر از حوزه‌هایی که برای مردم مقدس است،‌ می‌افزاید: اما طنز بنا ندارد با کسی غیرمحترمانه برخورد کند و از دایره‌ی ادب هم خارج شود؛ مسؤولان اگر بنا دارند طنز را محدود کنند، نام آن را بردارند و عنوان دیگری به جای آن انتخاب کنند‌، هم اهالی رادیو می‌دانند طنز یعنی چه و هم مردم.

او ادامه می‌دهد: اگر روال کار با محدودیت پیش رود، انگیزه‌ی کار کردن در بخش طنز از ما گرفته می‌شود؛ انگیزه‌ای که در آن حرف مردم را می‌زند و به‌روز هم هست. نمی‌گویم ممیزی نشود اما بستگی دارد برای کسانی که شناختی از برنامه و طنز رادیویی ندارند، مهم نیست که «جمعه ایرانی» 30 سال بعد بدون نظارت روی آنتن برود. ایرادهایی می‌گیرند که از خود آیتم‌هایی که داریم خنده‌دار‌تر است. رادیو باید ببالد‌.

وی در پاسخ به اینکه آیا «جمعه ایرانی» ادامه‌دهنده‌ی همان «صبح جمعه با شما»ست؟ می گوید: «جمعه ایرانی» گونه‌ی رشد کرده‌ی «صبح جمعه با شما»ست. «صبح جمعه با شما» از هنرمندان درجه یک‌تری استفاده می‌کرد اما به لحاظ تنوع مجری و آزادی عمل شرایط محدودتری داشت. اما هنرمندان آن نسل تکرارنشدنی هستند.

ضبط برنامه رادیویی جمعه ایرانی

کرمی با بیان اینکه «جمعه ایرانی» به واسطه‌ی سال‌های سال تجربه بزرگانی چون رضا عبدی‌ و منوچهر آذری کار می‌کند، می‌افزاید: به عنوان کسی که هم در تلویزیون و هم در رادیو هستم، باید بگویم عاشق رادیو هستم و حتی اسکار هم بگیرم از رادیو دل نمی‌کنم وعاشق فضای صمیمانه ارتباط عجیب و غریب رادیویی ها با هم هستم.

این مجری رادیو و تلویزیون درباره حضورش در «جمعه ایرانی» اظهار می‌کند: قبل از این که به «جمعه ایرانی‌«ها بپیوندم شنونده‌اش بودم و همیشه غبطه می‌خوردم که آیا می‌شود روزی من هم به رادیو بپیوندم که آمدم و رویایم تعبیر شد؛ حقیقتا فضای صمیمانه‌ای در برنامه وجود دارد و هر لحظه منتظر ضبط جدید برنامه هستیم.

احسان کرمی می‌گوید: دلم برای سعید توکل تهیه کننده «جمعه ایرانی» می‌سوزد به دلیل اینکه بار کل برنامه را به دوش می‌کشد اما خستگی‌مان زمانی درمی‌رود که مردم می‌گویند دعایتان می‌کنیم.

علیرضاجاویدنیا: «جمعه ایرانی» نباید یکه‌تاز میدان باشد

او که در «جمعه ایرانی» اجراکننده‌ی نقش «خان خان» است، درباره‌ی لزوم تولید برنامه‌های طنز در رادیو و تلویزیون، می‌گوید: زمانی که مسؤولان به تولید این‌گونه برنامه‌ها تاکید می‌کنند، خودشان هم پشتیبانی کنند.

وی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود به تاکید مسؤولان به تولید برنامه‌های طنز در رادیو و تلویزیون اشاره می‌کند و می گوید: این افراد خودشان نیز باید پشتیبانی کنند؛ البته بنده خوشحال هستم برای اولین بار در طی سال‌هایی که کار می‌کنیم، معاونت صدا و مدیریت شبکه هر از گاهی در برنامه‌ها حضور پیدا می‌کنند و از نزدیک کار بچه‌ها را مشاهده می‌کنند. اما به هر حال این عزیزان بیشتر باید سرمایه‌گذاری کنند.

وی در بخش دیگری از گفت‌وگو با ایسنا درباره‌ی رادیو و به ‌ویژه برنامه‌ی «جمعه ایرانی» اظهار می‌کند: «جمعه ایرانی» نباید یکه‌تاز میدان باشد، باید رقیب داشته باشد و ما تمام سعی و تلاشمان را می‌کنیم. گروهی که کار می‌کنند بسیار شایسته و منسجم هستند و دست به سینه در خدمت ملت هستند، شعار ما در این برنامه این است که جامعه باید بانشاط‌تر باشد ولی می‌طلبد که سرمایه‌گذاری بیشتر و دقت بیشتری برای این کار گذاشته شود تا جذب نیرو صورت بگیرد.

حسین هاشمی: اگر 60 سانت دیوار طنز را بالاتر ببریم موفق خواهیم بود

ضبط برنامه رادیویی جمعه ایرانی

به گزارش ایسنا، 60 هزار ثانیه،‌ باشگاه چاخانیست‌ها‌، آقای حیرت،‌ معترض‌، مسؤولان در استودیو‌، موضوعات نمایشی روز‌، تقویم تاریخ‌، آیتم عمه جان‌ و ساخت لطیفه‌ها، از جمله آیتم‌هایی است که حسین هاشمی آنها را در برنامه «جمعه ایرانی» نویسندگی کرده است.

وی می گوید: طنزنویسان اگر همکاری کنند،‌ 60 سانت دیوار طنز را بالاتر ببریم، موفق خواهیم بود.

او در ادامه از همکاری‌اش با سعید توکل، تهیه‌کننده «جمعه ایرانی» می‌گوید و خاطرنشان می‌کند: اگر نمایشی نوشته می‌شود با همفکری همه انجام می‌شود اما در گذشته اینگونه نبود؛ بیشتر هم و غم خنداندن بود اما انتقادهای تندتری هم داشتیم. در حال حاضر هرچه جلوتر می‌رویم دلمان می‌خواهد فضای بازتری داشته باشیم.

هاشمی همچنین به سوژه‌هایی که در «جمعه ایرانی» استفاده می‌شود، اشاره می‌کند و می‌گوید: سوژه‌ها، سوژه‌هایی است که اگر از دستمان برود، شبکه‌های بیگانه و دشمن به راحتی از آنها برعلیه ما استفاده می‌کنند. بنابراین اگر خودمان از این سوژه‌ها استفاده کنیم و ارائه دهیم که هم کارساز باشد و هم انتقادی و قلقلکی به مسؤولان بدهد، بهتر از این است که آب به آسیاب دشمن بریزیم.

وی تاکید می‌کند: «جمعه ایرانی» آزادی عمل بیشتری نسبت به «صبح جمعه با شما» دارد.

***

به گزارش خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، 10 سال از تولید و پخش برنامه‌ی طنز «جمعه ایرانی» می‌گذرد؛ این برنامه وارد 11 سالگی می‌شود. برنامه‌ای رادیویی که ادامه‌دهنده‌ی همان برنامه‌ی معروف «صبح جمعه با شما»ست و قریب به 45 عضو در حوزه‌های مختلف نویسندگی، شاعری، بازیگری‌، مجری‌گری‌، موسیقی،‌ فنی و عوامل هماهنگی دارد.

این برنامه رادیویی از 13 تیر ماه سال 1382 کار خود را با تهیه‌کنندگی و سردبیری سعید توکل و با ضبط در سالن اندیشه حوزه هنری آغاز کرد که به طور حتم با کوله‌بار تجربه از سال‌ها تلاش اما با رویه‌ای متفاوت از برنامه «صبح جمعه با شما» که در میان مردم مخاطبان فراوانی داشت پا به عرصه رادیو گذاشت؛ البته با همان اهداف شاد کردن و ایجاد و تولید فضایی نشاط‌آور در صبح‌های آدینه هر هفته.

عوامل «جمعه ایرانی» معتقدند شروع این برنامه اتفاقی بود که یقینا بدون حمایت و تشویق یکی از مدیران نخبه و شایسته آن زمان رادیو ایران، دکتر سید حسن حسینی به وقوع نمی‌پیوست.

از ابتدای این برنامه تنوع آیتم‌ها و تعدد هنرمندان بااستعداد و همچنین مسابقات جذابی که با اجرای مجریان توانمند صدا و سیما ضبط می‌شد، روز به روز بر مخاطبان برنامه «جمعه ایرانی» افزود و آن را به عنوان یکی از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های طنز رادیویی بر سر زبان‌ها انداخت تا جایگاه خود را تثبیت کند.

در بدو تولد برنامه «جمعه ایرانی» هنرمندان پیشکسوت، باسابقه و جوان رادیو ترکیبی محکم را تشکیل دادند که از آنها می‌توان به منوچهر آذری، اصغر سمسارزاده، رضا عبدی، علیرضا جاویدنیا، حسین عرفانی، عباس محبی، شهلا ناظریان، مهران امامیه، منوچهر والی‌زاده، مرتضی تبریزی، داوود منفرد، اردشیر منظم، امیر حسین مدرس، داوود حیدری، مینو جبارزاده، نازنین مهیمنی، مونیکاجهانبان، محمد رضااسماعیلی، فرانک رفیعی و فاطمه نیرومند به عنوان مجری برنامه اشاره کرد.

«جمعه ایرانی» و نویسندگان آن از ابتدا با ذره‌بین انتقادی خود و با هدف شاد کردن مخاطبان در قالب آیتم‌های مختلف نمایشی و بخش‌های موزیکال روی موج رادیو حرکت کردند. بسیاری از آیتم‌های نمایشی آن به مرور و با بازخورد مثبتی که از سوی مردم داشت تثبیت شده و برخی از آنها نیز تا همین امروز ادامه یافته است.

آیتم‌های نمایشی «جمعه ایرانی»

ضبط برنامه رادیویی جمعه ایرانی

نویسندگان جمعه ایرانی با ذوق و خلاقیت خود آیتم‌های جذابی را نوشتند که با اجرای دقیق هنرمندان حاضر هر روز برنامه را از لحاظ کیفی پربارتر از گذشته ساخت.

آیتم‌هایی همچون «نمایش عمه خانوم»، «آقای معترض»، «حیرت خان»، «با کاروان حوله»، «آیتم اخبار عربی موزیکال»، «مسابقه 20 سوالی»، «آقای نگران»، «اخبار در 60 ثانیه»، «ماجراهای حاجی بهمنی»، «یکی بود، یکی نبود»، «باشگاه چاخانیست‌ها»، «یه چیزی میگم یه چیزی میشنوی»، «پای تریبون»، «ماجراهای آلن و هلن»، جزو بخش‌هایی بودند که طرفداران زیادی داشت و یکی از بخش‌هایی که به شدت مورد توجه مخاطبان بود سریال‌ها و آنونس‌های فیلم بود که با رگه‌های طنز و با توجه به شخصیت‌ها و فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی تولید می‌شد که از جمله آنها می‌توان به «سفر پرماجرای نوروزی»، «سفر تابستانی» و سریال «جواهری در کاخ مالی، اداری» اشاره کرد.

«دفترچه خاطرات تیمور»، «خانواده حوری و پوری»، «هواشناسی»، «ماجراهای سرسام»، «ماجراهای حسن»، «جمله سازی دیوانگان»، «بحر طویل»، «آگهی با زور گانی» یا «نیازمندی‌ها» و آیتم ضربی «اتل متل توتوله» و «بر پرده سینماهای تهران چه خبر» که هواداران خاص خود را داشتند و البته لیست بلند بالای دیگری از این بخش های جذاب و متنوع نیز در دست است.

موسیقی و ترانه‌های طنز«جمعه ایرانی»

از برجسته‌ترین ویژگی و تفاوت‌های «جمعه ایرانی»، باید به روزآمدی مقوله کاربرد موسیقی در هر چه جذاب‌تر کردن برنامه اشاره کرد.

نکته‌ای که با حضور آهنگسازان و هنرمندان باذوقی چون داریوش اسداله‌پور، ایزد کاویانی، محمد حسین رحیمی، توماج مصفا، مجتبی تیموری، منوچهر امینیان، فرهاد حدادی، فرهاد بهبهانی، مهدی پوراسمعیلی و ...صداهای خوش الحانی مثل افشین مقراضی، سیاوش ابراهیمی، جهانگیر کاشانی، تورج پهلوانیان ... و بسیاری هنرپیشگان زبردست محقق شد.

مسابقات «جمعه ایرانی»

باید گفت که عوامل «جمعه ایرانی» در طول سال‌های حیات خود در صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران با طرح و برگزاری مسابقات جذاب و گوناگون همچنان مردم را برای کسب هیجان و مشارکت بیشتر در برنامه و البته رساندن پیام و انتقال اطلاعات مفید ترغیب کرده‌اند که در اینجا به تعدادی از مسابقات این برنامه در این سال‌ها اشاره می‌کنیم.

مسابقه‌های «آیا میدانید؟»، «شهرشناسی»، «دشمن شناسی» که به یک دشمنی غیرمستقیم و بصورت شعر و آواز اشاره می شد که مخاطبان باید نام آن شخصیت را حدس می زدند، «شاعرشناسی»، «غذاشناسی» و «گیاه شناسی»، «شیرینی شناسی» شناخت صنایع دستی، کتاب شناسی «کاروان توس» جزو مسابقاتی بودند که پیش از این در برنامه به اجرا درآمده اند و مسابقات «یه اشتباه کوچولو» و «هر لطیفه سکه اینترنتی» همچنان پذیرای علاقمندانی است که درصدد کسب جوایز این مسابقه‌ها هستند.

البته همچنین باید گفت که «جمعه ایرانی» در ایام نوروز هر سال مسابقه‌های ویژه‌ای را نیز برای مخاطبان در نظر می‌گیرد که از «ستاره 92» به عنوان آخرین مسابقه در سال 1392 می‌توان نام برد که در نهایت به 70 نفر از برگزیدگان جوایزی اهداء و یا به خیل زیادی از دانشجویان هزینه یک ترم تحصیل در دانشگاه‌های غیردولتی تقدیم شد.

بازیگران «جمعه ایرانی»

ضبط برنامه رادیویی جمعه ایرانی

بازیگران و هنرمندان مختلفی از ابتدا با این برنامه همراه بودند و در ادامه نیز بسیاری دیگر از هنرمندان عرصه های مختلف هنری به جمع عوامل این برنامه اضافه شدند که لیست بلند بالا و چهره‌های نام آشنایی را می‌توان در بین آنها دید.

بیوک میرزایی، شوکت حجت، سلیمه قطبی، امیر پارسی، وحید فارسی، شهرزاد عبدحق، احسان کرمی، امیر سهیلی،زویا خلیل آذر،مارال دوستی-مژگان افروزی،حامد مدرس،احسان کریمی، الهام زرتاختی، محسن هرندی، محمود شهریاری، بهنام قربانی، داود باجقلی، معصومه کریمی، ویدا شهشهانی، سیما خوش چشم، زهرا مهر افزا، بهرام سروری نژاد برخی از سیل هنرمندانی هستند که از گذشته تا به امروز با برنامه همکاری داشته اند و بسیاری از آنها با ایفای نقش های ماندگار خود در ذهن مخاطبان حک شده اند و جایگاه خود را تثبیت کرده اند.

از میان کاراکتر های معروف این برنامه می توان به کاراکترهای معروف «جمعه ایرانی» مانند آمیز عبدالبیزینس ،حاجی بهمنی، خان خان، آقای الوره، دکتر تصدقی، بخت برگشته، شوت زاده، کارمندیان، ، ناصر خنگه، غضنفر، جون دوست، جاسم ولک، عالیه خانم، ثریا گدا، قلمبه، آقای گیربازار، حلقومی ، جانعلی، آمپولی، اوزون برون، جوگیر و شنگول اشاره کرد.

هنرمندانی که صدایشان اولین بار در جمعه ایرانی شنیده شد

این برنامه در طول سال‌های پخش خود میهمانان بسیاری را از عرصه هنر کشور دعوت کرده که در حوزه‌های موسیقی و بازیگری فعال بوده‌اند. اما نکته جالبی که وجود دارد، چند میهمانی هستند که برای اولین بار صدای آنها از طریق برنامه رادیویی «جمعه ایرانی» به گوش علاقمندانشان رسید.

گروه موسیقی آرین در سال 1383 برای اولین بار از طریق برنامه رادیویی «جمعه ایرانی» به اجرا پرداخت.

استاد مرتضی احمدی هنرمند همه فن حریف کشورمان پس از سال‌های متمادی که در رادیو حضور نداشتند با قبول دعوت برنامه «جمعه ایرانی» دوباره با مخاطبان خود ارتباطی صمیمی برقرار کرد.

حسین خواجه امیری(ایرج) پس از یک غیبت طولانی با برنامه «جمعه ایرانی» صدای خود را به گوش هوادارانش رساند.

بنیامین، خواننده محبوب پاپ کشور نیز برای اولین بار در رادیو و برنامه «جمعه ایرانی» آثار خود را به سمع شنوندگان خود رساندند و همچنین مرحوم عبدالعلی همایون، استاد فریدون حافظی و بسیاری از خوانندگان پاپ وسنتی سرشناس در طول این مدت میهمان «جمعه ایرانی» بوده اند.

قلم به دستان «جمعه ایرانی»

«جمعه ایرانی» پس از گذشت 10 سال از آغاز فعالیت این برنامه همچنان تلاش می‌کند مسیر انتقادی خود را دنبال کند و برای ایجاد فضایی مفرح و با نشاط در صبح های آدینه هر هفته از هیچ تلاشی فروگذار نمی کند و کماکان با ورود هنرمندان جوان و با استعداد کشور و قرار گرفتن در کنار هنرمندان پیشکسوت ترکیبی حرفه ای و صمیمی را تشکیل داده است و با وجود نویسندگان خلاقی که همیشه با مسایل روز جامعه در حرکت هستند و با قلم طنز و انتقادی خود به آنها می پردازند، طراوت و جسارت خود را حفظ کرده است.

نویسندگانی همچون صادق عبداللهی، حسین هاشمی، سعیدتوکل، عباس محبی، داود باجقلی، محمد حاجی حسینی، زهرا موسوی، جمشید مقدم، معصومه پاکروان و ساغر مختاری که سهم بسزایی در تولید این برنامه داشته و دارند.

از عوامل دیگر این برنامه که نباید به راحتی از کنار آنها گذشت و نقش آنان را در روند تولید برنامه نادیده انگاشت می توان به علی افسری(مدیر تولید) ،شیما توکل (دستیار کارگردان)، نگار پروزی (هماهنگی)، رضا توکل، مجید آینه، محمدرضا محتشمی، (مسوولان و مهندسین صدابرداری)،جعفر ابراهیمی و مهدی پیمانی، مجید بای، نرگس اصفهانی، کریم ایزدی(عوامل تولید و تدارکات)، علیرضا توکل و میثم محمدی (روابط عمومی سایت) اشاره کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha