• سه‌شنبه / ۱۸ تیر ۱۳۹۲ / ۱۷:۳۹
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 92041811521
  • منبع : فضای مجازی

نظر آیت‌الله تهرانی درباره "مرگ بر ضد ولایت فقیه"

نظر آیت‌الله تهرانی درباره "مرگ بر ضد ولایت فقیه"

آیت‌الله مرتضی تهرانی ضمن "مبهم و تفرقه‌افکن" خواندن شعار "مرگ بر ضد ولایت فقیه"، حذف آن را شرعا لازم دانسته است.

آیت‌الله مرتضی تهرانی ضمن "مبهم و تفرقه‌افکن" خواندن شعار "مرگ بر ضد ولایت فقیه"، حذف آن را شرعا لازم دانسته است.

به گزارش ایسنا، متن اظهارات آیت‌الله تهرانی در این زمینه که پارسینه آن را به نقل از وبلاگ گوشه‌نشین رمزگو منتشر کرده است، در پی می‌آید:

«یکی از موضوعات مجهولی که طی این سی سال گذشته در بین جامعه متدینین بوده و احیانا مورد سوال قرار می‌گرفته، این بود که این شعار بعد از نمازها که در غالب مساجد از آن استفاده می‌شد و تبری می‌جستند از کسانی که تضاد دارند با ولایت و حاکمیت فقها و می‌گویند "مرگ بر ضد ولایت فقیه"، یک امر مجهولی بود بین نمازگزاران.

آنها این شعار را می‌دادند اما نمی‌دانستند معنایش چیست؟

در ذهنم بود تا اینکه احتمال دادم که تکلیف داشته باشم که در این مورد توضیح بدهم و با قرآن استخاره کردم که آیا این توضیحاتی که عرض می‌کنم مورد رضای خدا هست یا نه و استخاره خوب آمد.

این توضیح را از اینجا شروع می‌کنم. فقهایی که در بین شیعه هستند دو دسته‌اند:

1- بعضی معتقدند ولایت و صاحب اختیاری و نفوذ حکم فقیه اختصاص دارد به باب قضاوت یعنی مسائل قضایی در مرافعات … کسانی که این نظریه را دارند کم نیستند مثل شیخ انصاری رضوان‌الله تعالی علیه.

شیخ انصاری از شاگردان شیخ محمدحسن صاحب جواهر است. استاد ایشان محدوده ولایت و نفوذ حکم فقیه جامع‌الشرایط را در همه ابعاد زندگی انسان متدین می‌داند ولی شاگرد ایشان که شیخ انصاری رضوان‌الله تعالی علیه باشد محدوده وسیع را برای ولایت فقیه قائل نیست و محدوده را اختصاص می‌دهد به باب قضا (همان‌طور که گفته شد.)

2- گروه دوم کسانی هستند که نظرشان با مرحوم شیخ محمدحسن صاحب جواهر - استاد شیخ مرتضی انصاری - موافق است که محدوده نفوذ و تاثیر شرعی حکم فقیه و حاکم شرع جامع‌الشرایط را در تمام ابعاد زندگی انسان می‌دانند.

این (محدوده نفوذ ولایت فقیه) یک مسئله فقهی نظری مورد اختلاف بین علماست.

در زمان ما از کسانی که ولایت فقیه را محدود به باب قضا می‌دانست، مرحوم آیت‌الله العظمی خویی بود. وقتی که از نظر ایشان ولایت فقیه محدود به باب قضا باشد، نتیجتا حکم ایشان برای اول ماه مضان و اول ماه شوال در حق مقلدین خودش هم نافذ نمی‌باشد.

این مسائل را آهسته عرض می‌کنم بلکه در ذهن بعضی بماند چون مسئله ظریفی است … همین طور که عرض می‌کنم اگر ضبط می‌شود بر روی کاغذ بیاورید.

مشکلی که عجیب است این است که این مسئله برای ما در طول این سی و یک ساله حل نشده است.

اگر این مشکل حل می‌شد می‌فهمیدیم که این شعار "مرگ بر ضد ولایت فقیه" - نعوذ بالله - اشاره به امثال آیت‌الله خویی و مرحوم شیخ انصاری ندارد. که نعوذ بالله بگوییم مرگ بر این بزرگوارهایی که قائل به ولایت فقیه در کل ابعاد زندگی مسلمان و شیعه نیستند. چون اینها ضد ولایت فقیه نیستند.

ضد ولایت فقیه کسی است که حکم مجتهد و فقیه جامع‌الشرایط را در هیچ‌یک از ابعاد زندگی انسان متدین نافذ نمی‌داند و ما چنین شخصی نداریم.

بین علما کسی را نداریم که نظرش این باشد که فقیه عادل جامع‌الشرایط در هیچ یک از ابعاد زندگی متدینین نفوذ ندارد. یک نفر فقیه این‌گونه در این 1400 سال گذشته تا به حال از فقهای شیعه نداریم که این نظریه را داشته باشد. تا این شعار متوجه او بشود که وقتی گفته شود "مرگ بر ضد ولایت فقیه" دامان آن فقیه را بگیرد.

ما این‌گونه نداریم. آنکه ما داریم این است که گروهی می‌گویند محدوده ولایت فقیه منحصرا برای باب قضاست که نافذ است و حتی در اول شوال بودن و اول رمضان بودن هم حق حکم کردن ندارد و یک دسته هم مثل مرحوم شیخ محمدحسن صاحب جواهر معتقدند که فقیه نفوذ حکمش در همه ابعاد است.

پس بنا بر این یک زمینه‌ای برای اینکه این شعار متوجه به آن شود که ما ضد ولایت داشته باشیم بین علما ما نداریم.

دقت کنید. این یک مجهول بزرگی است که در بین متدینین نماز جماعت‌خوان هم هست و 31 سال است که این مسئله حل و کاملا روشن نشده.

اما از جهت دیگر ضرر این شعار این است که گروه های شیعه بر حسب اختلاف مرجعی که دارند اینها را رو در روی یکدیگر قرار می‌دهد. یعنی آنهایی که می‌گویند "مرگ بر ضد ولایت فقیه" معتقدند که نعوذ بالله امثال آیت‌الله خویی را طرد می‌کنند و اهانت می‌کنند و مقلدین مرحوم آیت‌الله خویی هم گمان می‌کنند که مقابله دارند با این گروه و اینها دو دشمن و در مقابل هم هستند. این نفاق و اختلاف کار دشمنان است. از انگلیس و آمریکا و دیگران. حتی اهل سنت هم این کار را نمی‌کنند.

…. برای اینکه دشمن اسلام و دشمن تشیع سوء استفاده نکند از این شعار مبهم و مجمل و دربسته که هیچ‌کس هم وقتش را ندارد برود و حلش کند، برای اینکه دشمن سوء استفاده نکند، بنده عقیده‌ام این است که لازم است شرعا این قسمت از شعار که گفته می‌شود "مرگ بر ضد ولایت فقیه" از بین شعار های متدینین برداشته شود و حذف شود.

بنده وظیفه شرعی خودم را عمل کردم. ای کاش این نکته و مطلب را از پیش دیگران متوجه می‌شدند و جلوی این جمله را می‌گرفتند. چون کسانی که این جمله مرگ بر ضد ولایت فقیه را می‌شنوند اگر هزار نفر باشند، 999 نفرشان معتقدند آن فقهایی که قائل به وسعت و پهناوری ولایت فقیه نیستند، باید بمیرند و حال آنکه در فقهای شیعه اصلا ضد ولایت فقیه وجود ندارد. خوب؛ آیا انسان، علیه کسی که وجود ندارد شعار می‌دهد؟

اینهایی را که عرض می‌کنم ضبط کنید و ببرید نزد مراجع، ببینید به کجای این حرف‌ها اشکال می‌گیرند؟

ای کاش این مراجع تقلید مردم را متوجه می‌کردند که شما دارید شعاری می‌دهید که نتیجه‌اش تفرقه و اختلاف بین شیعه است ...

سکوت در برابر این شعار مبهم که از آن برداشت بد می‌شود، از قصور و کوتاهی و اشتباه علماء است.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۴-۱۸ ۱۸:۲۵

خدا حفظشان کند از فردا توهين‌ها به ايشان شروع مي‌شود.

avatar
۱۳۹۲-۰۴-۱۸ ۱۸:۵۱

آيت الله عزيز مخاطب شعار مرگ برضدولايت فقيه فقهاي عالي مقام شيعه نيستند. مخاطب شعارمرگ برضدولايت فقيه سلطنت طلب ها/جوجه کمونيست ها/وامثال ذلک هستند.

avatar
۱۳۹۲-۰۴-۱۸ ۱۹:۴۳

ولايت فقيه ادامه ولايت رسول الله است و هرکس ضد آن باشد، ضد پيامبر و امامان معصومين است و هرکس ضد پيامبر و امامان معصومين باشد مسلمان نيست. پس مرگ بر ضد ولايت فقيه

avatar
۱۳۹۲-۰۴-۱۹ ۰۱:۲۷

آقا رضا به يک عالم بعد از عمري فقه و فلسفه خوندن ايراد ميگيري؟

avatar
۱۳۹۲-۰۴-۱۹ ۰۱:۴۴

اميدوارم آقا با ظهورش ما را شادمان کند و حق را بر همه ما آشکار سازد و در اين شبهاي ماه رحمت همه دلسوزان دين و شريعت علوي را نصرت و کرامت و عزتي جهاني عنايت فرمايد

avatar
۱۳۹۲-۰۴-۱۹ ۰۸:۳۹

منظور مردم کساني هستند که با اصل ولايت فقيه در قانون اساسي و نظر امام بزرگوار مخالفند. کسي اگر ريگي به کفش نداشته باشد از اين شعارها واهمه ندارد

avatar
۱۳۹۲-۰۴-۱۹ ۰۹:۰۴

دوستان عزیز حرف ایشان کاملا درست است. اولا در مباحث علما نباید وارد شد. نمونه این کار را یک بار روزنامه شلمچه انجام داد و به مرحوم خویی توهین کرد که ولایت فقیه را به معنای امروزیش قبول نداشت و ... ولایت فقیه جای بحث دارد، آن هم بین علما و فقها نه هر کسی که یک شعار یاد گرفته بیاید و مردم را ضد فقها جلوه دهد و همه را از دایره دین‌مداری خارج کند

avatar
۱۳۹۲-۰۴-۱۹ ۰۹:۳۳

سلام. اصولا شعار مرگ کسي را خواستن خوب نيست حتي براي دشمن. اصولا بايد خواست که خداوند آنها را اصلاح کند. يادش بخير آقاي خاتمي بزرگوار هميشه ميگفتند و ميگويند که هر کجايي که من هستم و صحبت ميکنم شعاري درباره مرگ کسي زده نشود به ايشان ميگويند آدم فهيم. در ضمن مرگ دست خداست.

avatar
۱۳۹۲-۰۴-۱۹ ۱۰:۰۶

خداوندايشان را حفظ نمايد که شهامت بيان يک حکم شرعي را داشته و اميد واريم بقيه علما به اين عالم تاسي نموده و شعارهاي سياسي را بعد از نماز جماعت ها حذف نموده و مساجد را براي همه مسلمين بخواهند و به فرمايش رهيري اگر کسي نظام را هم قبول ندارد به راحتي بتواند در نماز جماعت مسجد شرکت کند

avatar
۱۳۹۲-۰۴-۱۹ ۱۰:۲۰

البته آقاي تهراني از زاويه ديگر اظهار نظر فرمودند و قابل قبول است ولي آنچه که فعلا در جامعه متداول است منظور از اين شعار افرادي هستند که به طرق مختلف سعي دارند نقش ولايت فقيه را در جامعه اسلامي به حاشيه برانند و تفکر جدايي دين از سياست را رونق دهند. تفکري کاملا اشتباه که ارزشهاي والاي انساني در آن نابود و ماديگرايي رونق خواهد يافت.

avatar
۱۳۹۲-۰۴-۱۹ ۱۲:۱۰

در اينکه اين سخنان از باب دلسوزي براي حفظ وحدت ايراد شده شکي نيست ولي بايد در نظر داشت که خطاب اين مرگ بر ضد ولايت فقيه علماي سلف و حاضر نيست بلکه منافقين و ضد انقلاب هستند.