• چهارشنبه / ۲۶ تیر ۱۳۹۲ / ۰۹:۳۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92042616038
  • خبرنگار : 71021

امامزاده «قل‌قلی»

امامزاده «قل‌قلی»

نام اصلی‌اش «محمد بن حَنفیه» است؛ اما مردم محلی آن را «امامزاده قل‌قلی» یا «غلتان» نامیده‌اند، حکایت این نام هم در روایت برخی مردم ریشه دارد که معتقدند برای حاجت گرفتن باید مسیری را غلتان طی کرد.

نام اصلی‌اش «محمد بن حَنفیه» است؛ اما مردم محلی آن را «امامزاده قل‌قلی» یا «غلتان» نامیده‌اند، حکایت این نام هم در روایت برخی مردم ریشه دارد که معتقدند برای حاجت گرفتن باید مسیری را غلتان طی کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، امامزاده حنفیه یا قل‌قلی را در راه قزوین - گیلان می‌توان یافت، در 15 کیلومتری شهر «لوشان» و در روستای مرتفع «بیورزن». آرامگاه این امامزاده را در ارتفاع 1045 متری ساخته‌اند. سنگ بنای آن در زمان آل‌ بویه گذاشته شد و در هر دوره، این بنا را به نحوی بازسازی کرده‌اند؛ اما ساختمان تاریخی امامزاده در زلزله‌ی رودبار سال 1368 کاملا فرو ریخت و دوباره ساخته شد. حالا شکل آن شبیه بیشتر امامزاده‌هایی است که در شمال کشور دیده می‌شود، ساختمانی آجری و مکعبی‌شکل با درها و پنجره‌های فلزی سبز رنگ و گنبد و مناره‌هایی طلایی.

امامزاده حنفیه را بیشتر، مردم محلی و گیلک‌ها می‌شناسند؛ ولی با همان نام «قل‌قلی». هر سال هم جمعیت زیادی به‌مناسبت رحلت رسول اکرم (ص) برای زیارت به این امامزاده می‌آیند، خیلی‌ها هم این باور را دارند که برای گرفتن حاجت‌شان باید در این امامزاده غلت بزنند.

اندک اطلاعات مربوط به این امامزاده را می‌توان در پورتال استانداری گیلان رودبار پیدا کرد، البته نه با نام امامزاده قل‌قلی یا غلتان، بلکه با همان نام محمد بن حنفیه؛ ولی همین‌ نام عجیب محلی‌اش است که تا به حال توجه خیلی‌ها را جلب کرده و حتا به آن مکان کشانده است، نامی که از روایت‌های دهان به دهان مردم باقی مانده و ظاهرا هم هیچ سند مکتوب و مستندی که تأییدکننده‌ی رفتار مردم در این امامزاده برای گرفتن حاجت‌شان باشد، وجود ندارد.

روایت است به این دلیل، این امامزاده را قل‌قلی می‌نامند که در زمان حیات حنفیه، ایشان داخل چاه می‌افتد یا شاید به چاه انداخته می‌شود، اسب ایشان طناب را داخل چاه می‌اندازد و با غلتیدن، محمد بن حنفیه را بیرون می‌آورد. نقل دیگری هم وجود دارد؛ بین یکی از امامزادگان و کفار درگیری می‌شود و در محلی که به شهیدگاه معروف است، به ایشان (محمد بن حنفیه) ضربه وارد می‌شود و از اسب می‌افتد و به حالت غلتان از آن مکان به محل دفن کنونی‌اش می‌رسد و به شهادت می‌رسد. برای همین سال‌ها است مردمی که به این امامزاده می‌آیند، طبق همین روایت‌ها، مسیری را غلت می‌زنند تا حاجت بگیرند.

آن‌ها جلوی ورودی اما‌مزاده دراز می‌کشند، نیت می‌کنند و سپس غلت می‌زنند و از پله‌ها پایین می‌روند، همان‌طور هم غلت‌زنان به سر جای اول‌شان برمی‌گردند و معتقدند اگر در این غلت زدن آسیب نبینند، حاجت خود را می‌گیرند.

البته معلوم نیست سازمان اوقاف که متولی امامزاده‌ها در کشور است، آیا تا به حال برای بررسی این روایت‌ها و وجود مستنداتی که تأییدکننده‌ی باور مردم باشد، اقدامی انجام داده است یا خیر؟

امامز‌اده قل‌قلی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۴-۲۶ ۱۲:۰۲

سازمان اوقاف سرش خيلي گرمه وقت رسيدگي به اموري که باوراي مردم رو هدف گرفته نداره! ايشان بيشتر در زمينه رسيدگي به موقوفات جاهاي گرون قيمت‌تر مشغول هستند! کسي هم نيست که رسيدگي کنه!!! اصلا نظارتي رو سازمان اوقاف که از ديد خيليا داراييش اگه از بانک مرکزي بيشتر نباشه کمتر نيست وجود داره؟؟؟

avatar
۱۳۹۲-۰۴-۲۶ ۱۲:۴۷

اول اينکه مردم از خنده .... دوم اينکه بنياد ايرانشناسي با برنامه‌ريزي که براي تهيه دايره‌المعارف امامزاده‌ها در همه استانها انجام ميدهد اين امر را بررسي ميکند و با همه مستندات مطالب را تاليف ميکند.

avatar
۱۳۹۲-۰۴-۲۶ ۱۲:۵۵

با سلام متاسفانه همين رفتارهاي عاميانه و خرافي دستاويز تکفيري‌ها و وهابي‌ها و ... مي‌شود براي موضع‌گيري‌هاي ديگر مذاهب بر ضد شيعه و محکوم کردن ما. چرا متوليان رسيدگي نميکنن الله اعلم ... يا علي

avatar
۱۳۹۲-۰۴-۲۶ ۱۶:۲۲

با سلام خدمت دوستان. در باب اینکه اداره اوقاف هیچ امری رو انجام نمیده به اطلاع دوستان می‌رسانم که این امر یک باور قلبی مردم این سرزمین هستش و حتی خیلی از تحصیلکرده‌ها و مسئولین شهرستانی این امر را باور دارند. در چنین شرایطی عوض کردن اعتقاد قلبی مردم کار بسیار دشوار و سختی است. بنده خودم از نزدیک در روز 28 صفر این غلت خوردن را دیدم. دوستانی که آن را خرافه می‌پندارید یک بار تشریف بیارید و ببینید، متوجه می‌شوید.

avatar
۱۳۹۲-۰۴-۲۶ ۲۲:۳۷

اينطور که پيش مي ره مي ترسم برج ميلاد هم امامزاده بشه. براي گرفتن حاجت هم بايد ازش بپري پايين اگه سالم رسيدي حاجتت رو مي‌گيري. ممنون از ايسنا به خاطر گزارش‌هاي خوبش

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۱۸ ۲۳:۴۲

با قدیما مثلا دویست سال پیش وقتی سیدی از دهاتی میمرد مردم میرفتند سر قبرش گریه میکردند به مرور که جمعیت و نذورات بیشتر شد میشه امامزاده با چتد تا صحن.الان هم خیلی از سیدهای ایران نسبشان به امام میرسه یهنی امام زاده هستند زنده و امام زاده

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۲۱ ۲۱:۲۵

واقعاً هیچ جای دنیا به اندازه ایران خرافات نیست. بدبختی بزرگ هم اینه که عده‌ای به جای آگاه کردن مردم، دارند از این ناآگاهی‌ها و خرافات سوءاستفاده می‌کنند.

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۱۰ ۲۳:۰۳

سلام برای من جای سواله که چرا امازاده ها یه سفرخارجی نمیرفتندبا این وضع اقتصادی همشون توایران بودن