• یکشنبه / ۳۰ تیر ۱۳۹۲ / ۱۲:۰۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92043018303
  • خبرنگار : 71191

چشمه مرغاب؛ منطقه‌ای گردشگری که تنها فعالیتش بلیت‌فروشی است!

چشمه مرغاب؛ منطقه‌ای گردشگری که تنها فعالیتش بلیت‌فروشی است!

از سال 1384 منطقه‌ی نمونه‌ی گردشگری شده، تا در کنار چند منطقه‌ی دیگر در همسایگی‌اش مانند «چشمه احمدرضا» نخست سامان‌دهی و سپس بهره‌برداری از آن آغاز شود؛ اما با وجود گذشت حدود هشت سال،‌ هنوز آن‌طور که باید کاری برای تبدیل‌اش به یک منطقه‌ی نمونه‌ی گردشگری انجام نشده است.

از سال 1384 منطقه‌ی نمونه‌ی گردشگری شده، تا در کنار چند منطقه‌ی دیگر در همسایگی‌اش مانند «چشمه احمدرضا» نخست سامان‌دهی و سپس بهره‌برداری از آن آغاز شود؛ اما با وجود گذشت حدود هشت سال،‌ هنوز آن‌طور که باید کاری برای تبدیل‌اش به یک منطقه‌ی نمونه‌ی گردشگری انجام نشده است.

به گزارش خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه‌ی نمونه‌ی گردشگری «چشمه مرغاب» در شرق رشته‌کوه «دالانکوه» و 38 کیلومتری شهرستان تیران در استان اصفهان به سمت غرب و پس از روستای «قلعه ناظر» در شهرستان عسگران قرار دارد. منطقه‌ای که تا کنون بیشتر با معرفی بومی‌ها توانسته است مردم زیادی را به سمت خود جذب کند.

هرچند شماره‌ی پلاک ماشین‌های پارک‌شده در محوطه نشان‌دهنده‌ی حضور مسافران و گردشگران از شهرهای مختلف کشور، بخصوص استان اصفهان است، اما هنوز آن‌طور که باید بهره‌برداری مناسبی از این منطقه، با هدف جلب رضایت گردشگران نشده است.

آلاچیق‌های بدون سقف، نبودن سرویس بهداشتی تمیز و کافی در محوطه، نداشتن دکه‌ای کوچک برای تأمین نیازهای اولیه‌ی گردشگران و حتی نبودن مکانی مناسب برای پارک ماشین از جمله مشکلاتی است که به‌نظر می‌رسد بهره‌بردار این منطقه‌ی نمونه‌ی گردشگری هنوز برای برطرف کردن آن‌ها کاری نکرده است.

بهره‌بردار منطقه‌ی نمونه‌ی گردشگری «چشمه مرغاب» شهرداری شهرستان عسگران است، اما به‌نظر می‌رسد بهره‌بردار فقط از گردشگران هزینه‌ی ورودی می‌گیرد و اقدامی در راستای تأمین آسایش بیشتر گردشگران با هدف تشویق آن‌ها برای بازگشت دوباره به این منطقه انجام نمی‌دهد.

از سوی دیگر، با توجه به این‌که در این منطقه‌ی نمونه‌ی گردشگری به‌جز یک نفر که در ورودی محوطه به ماشین‌ها قبض می‌دهد، کسی دیگر دیده نمی‌شود، گردشگرانی که با ماشین شخصی می‌آیند، تلاش می‌کنند وسایل نقلیه‌ی خود را درست کنار آلاچیقی که در آن مستقر می‌شوند، پارک کنند.

حدود 50 آلاچیق ایجادشده در این محوطه در ماه‌های نخست، سقف داشتند؛ اما حدود یک‌ سال پیش، باد همه‌ی سقف‌های کاذب این آلاچیق‌ها را از جا کند و پس از آن هم آلاچیق‌ها تعمیر نشدند. حالا هم گردشگران برای استفاده از این آلاچیق‌ها، چادر یا پتویی را روی آن‌ها می‌اندازند.

مدیر اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان تیران و کرون درباره‌ی این منطقه‌ی نمونه‌ی گردشگری و نحوه‌ی بهره‌برداری از آن به خبرنگار ایسنا توضیح داد: بهره‌برداری از منطقه‌ی نمونه‌ی گردشگری «چشمه مرغاب» از سال 1384 با اعتباری حدود 700میلیون ریال در دو قرارداد با هدف سامان‌دهی اطراف چشمه و ایجاد 18 آلاچیق آغاز شد.

ابراهیم مرادیان اظهار کرد: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای سامان‌دهی مناطق نمونه‌ی گردشگری، نخست نقاط تاریخی را مرمت کرد، سپس آن‌ها را برای بهره‌برداری به شهرداری واگذار کرد. به همین دلیل، «چشمه مرغاب» در اختیار شهرداری شهرستان عسگران است، تا برای استفاده‌ی عموم به بهره‌برداری برسد.

او درباره‌ی اقداماتی که در این منطقه‌ی نمونه‌ی گردشگری تا کنون انجام شده یا در دست انجام است نیز گفت: به‌نظر می‌رسد شهرداری فقط از گردشگران ورودی می‌گیرد. این منطقه در سال 1387 به شهرداری تحویل داده و قرار شد آن‌ها نسبت به تجهیز و نگهداری این منطقه اقدام کنند؛ اما هنوز کار چندانی در این زمینه انجام نشده است.

به گزارش ایسنا، مرغاب از چند چشمه تشکیل شده است؛ یکی در دامنه‌ی کوه، یکی در پایین کوه و دیگری بین دو کوه همجوار و هر چند سال یک‌بار ممکن است جای این چشمه‌ها تغییر کند و آب از سمت دیگری فوران کند. قدیمی‌ها معتقد بودند در بهار و هنگام رعد و برق، وقتی آسمان صدا می‌کند آب چشمه‌ها زیاد می‌شود، به‌گونه‌ای که ‌همه‌ی روستاها و مناطق زیر دست را آبیاری می‌کند. چشمه مرغاب که آب آن از دل کوه به پایین سرازیر می‌شود، بزرگ‌ترین رودخانه‌ی استان اصفهان است و به زاینده‌رود می‌ریزد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha