• جمعه / ۴ مرداد ۱۳۹۲ / ۰۸:۵۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92050401764
  • خبرنگار : 71191

وعده اداره برق استان فارس:

تیرهای انتقال برق از مقابل «نقش رستم» برداشته می‌شوند

تیرهای انتقال برق از مقابل «نقش رستم» برداشته می‌شوند

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس اعلام کرد: اداره‌ی برق استان قول داده است با تأمین منابع، تیرهای انتقال برق در مقابل «نقش‌ رستم» برداشته شوند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس اعلام کرد: اداره‌ی برق استان قول داده است با تأمین منابع، تیرهای انتقال برق در مقابل «نقش‌ رستم» برداشته شوند.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، قبل از انقلاب اسلامی، چند تیر برق با هدف برق‌رسانی به روستاهای اطراف در عرصه و حریم نقش‌ رستم نصب شدند که این اتفاق باعث وارد شدن آسیب به حریم منظری این محوطه‌ی تاریخی شد؛ اما از حدود چهارماه پیش، چند تیر برق دیگر نیز در این محوطه نصب شده‌اند و این‌بار حریم منظری نقش رستم و کعبه زرتشت که زمانی برای ثبت جهانی آن‌ها تلاش‌های زیادی انجام شد، به‌شدت آسیب دیده است.

عبدالرضا نصیری در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: یک جاده‌ی فرعی، جاده‌ی اصلی اصفهان - شیراز را به سمت «نقش رستم» قطع می‌کند. پس از آخرین زیرگذر، دو ردیف تیر برق در سمت چپ و راست جاده قرار گرفته‌اند، که قبل از انقلاب اسلامی نصب شده‌اند، در ردیف رسمت راست تیرهای انتقال برق به نقش‌ رستم نزدیک‌ترند؛ اما از حدود چهارماه پیش، اداره‌ی برق بدون استعلام گرفتن از اداره کل میراث فرهنگی فارس، کار نصب تیرهای جدید برق را با هدف انتقال برق به روستاهای اطراف آغاز کرد. تا پیش از این، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان با این اقدام مشکلی نداشت، اما وقتی تیرهای برق به نقش رستم نزدیک شدند، کار اداره‌ی برق متوقف شد.

وی با اشاره به صحبت‌هایی که اداره‌ی برق استان مبنی بر زمینی‌ کردن کابل‌های انتقال برق در این منطقه مطرح کرده است، اظهار کرد: در صورت انجام این کار، یک ردیف خط انتقال برق در سمت چپ جاده که حساسیت کمتری دارد، ایجاد می‌شود و دو ردیف خط انتقال برق از سمت راست و چپ جاده حذف می‌شود. در این طرح جدید، حتی تعداد زیادی از تیرهای خط انتقال برق مربوط به سال‌های گذشته نیز حذف می‌شوند و شرایط بهتر از قبل خواهد شد.

نصیری ادامه داد:‌ با توجه به این‌که اداره کل میراث فرهنگی استان قصد داشت به شرایط ایده‌آل در این محوطه‌ی تاریخی نزدیک شود، کار را متوقف کردیم و با صحبت‌هایی که با مسوولان اداره‌ی برق داشتیم، از آن‌ها خواستیم تا مسیر انتقال برق را تغییر دهند و برای این کار، خواستیم تیرهای برق از اول زیرگذر به سمت نقش‌ رستم جمع‌آوری شوند و پس از گذشتن از این محوطه‌ی تاریخی، کابل‌ها دوباره از طریق تیرهای برق منتقل شوند؛ ولی از نظر فنی این کار امکان‌پذیر و منطقی نبود، چون کابل‌های برق افت ولتاژ پیدا می‌کنند و منابع آن‌ها به تقویت شدن نیاز دارند. بنابراین تصمیم گرفته شد تا دست‌ کم تیرهای انتقال برق نزدیک‌تر به نقش‌ رستم در سمت راست جاده در حدود 500 تا 800 متر، به‌صورتی زمینی منتقل شوند.

او با اعتقاد به این‌که نظر اداره‌ی برق استان فارس در این زمینه مثبت است، بیان کرد: آن‌ها از ما برای تأمین منابع مختلف با هدف اجرایی کردن این طرح زمان خواسته‌اند،‌ تا پس از تأمین اعتبار، کار را به پایان برسانند.

وی تأکید کرد: با توجه به این‌که بیشترین فشار برای انتقال برق به روستاهای اطراف نقش‌ رستم روی اداره‌ی برق است، نیازی به گرفتن تعهد در این زمینه نیست، چون آن‌ها برای انجام این کار عجله دارند. نقش‌ رستم سال‌ها است که در این وضعیت قرار دارد و با توجه به این‌که تیرهای برق جدید، کابل و خط انتقالی ندارند،‌ مشکلی ایجاد نمی‌کنند. بنابراین ما منتظر تأمین منابع اداره‌ی برق برای اجرایی شدن این طرح هستیم تا وضعیت نقش رستم را نسبت به گذشته ایده‌آل‌تر کنیم.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس درباره‌ی مخدوش شدن حریم منظری این اثر تاریخی با نصب تیرهای برق نیز گفت: با حذف دو ردیف خط انتقالی برق، تا حدود زیادی حریمی که سال‌ها پیش مخدوش شده بود، ترمیم می‌شود. مهم‌ترین مشکل، تیرهای انتقال برق در نزدیکی و جلوی نقش‌ رستم هستند که وضعیت را حساس می‌کنند، اما با زمینی شدن کابل‌ها، این مشکل نیز برطرف می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۵-۰۴ ۱۱:۵۹

آيا خطر حذف اين اثر از ثبت جهاني وجود دارد؟

avatar
۱۳۹۲-۰۵-۰۵ ۱۱:۱۸

اين اثر هنوز در فهرست ميراث جهاني به ثبت نرسيده،‌ چند سال است كه كارشناسان ثبت جهاني در حال تهيه پرونده‌ي ثبتي آن هستند