• چهارشنبه / ۹ مرداد ۱۳۹۲ / ۱۲:۳۸
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 92050904919
  • منبع : نمایندگی کرمانشاه

ساخت و سازهایی که بین جهانی شدن و تاق بستان فاصله می‌اندازند!

ساخت و سازهایی که بین جهانی شدن و تاق بستان فاصله می‌اندازند!

ایسنا/کرمانشاه مسئولین اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه، چند سالی است که به دنبال جهانی کردن مجموعه تاریخی فرهنگی تاق بستان هستند تا زمینه حفاظت بیشتر از این مجموعه و رونق دوچندان گردشگری منطقه را فراهم آورند، اما گویا در راه جهانی شدن موانعی بوده و هست که باید برطرف شود.

مسئولین اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه، چند سالی است که به دنبال جهانی کردن مجموعه تاریخی فرهنگی تاق بستان هستند تا زمینه حفاظت بیشتر از این مجموعه و رونق دوچندان گردشگری منطقه را فراهم آورند، اما گویا در راه جهانی شدن موانعی بوده و هست که باید برطرف شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کرمانشاه، جهانی کردن تاق بستان انتظاری است که مردم استان کرمانشاه از مسئولین این دیار خواستارند، از پایین بردن کف مجموعه تا برگرداندن تاق بستان به سیمای اصلیش، از برداشتن پوش دوم گنبد امامزاده ابراهیم(ع) تاق بستان تا عبور منوریل از کنار شکارگاه، از دنده کبابی‌های غیرقانونی تا خانه‌های روستایی که باید تملک شده و به حریم تاق بستان اضافه شوند و ...

اما حالا بحث دیگری پیش آمده و آن هم ساخت و سازهایی است که در اطراف این مجموعه تاریخی فرهنگی شهر کرمانشاه در حال وقوع است و با وجود اعلام ممنوعیت از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان، هم‌چنان شاهد این ساخت و سازها در گوشه و کنار تاق بستان هستیم.

برای اطلاع یافتن بیشتر از موضوع ساخت و ساز در محدوده تاق بستان به سراغ علیرضا مرادی بیستونی، معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه رفتیم تا در گفت‌وگویی با او، با زوایای پنهان و آشکار این ساخت و سازها آشناتر شویم.

مرادی بیستونی، گفت: برای جهانی کردن مجموعه تاریخی فرهنگی تاق بستان به همکاری و همراهی مسئولین مختلف استان نیاز داریم و این کاری نیست که تنها از عهده میراث فرهنگی برآید.

او معتقد است؛ انتظاری که از شورای شهر در هر منطقه‌ای می‌رود این است که شرایط را برای توسعه آن منطقه فراهم کند و با وضع قوانین و فرهنگ سازی در میان شهروندان، شهری توسعه مدار را مدیریت کند.

مرادی بیستونی می‌گوید: از چندی پیش در جریان شروع به کار ساخت یک قطعه زمین در محدوده مجموعه تاریخی تاق بستان قرار گرفتیم که بنا بر ضوابط میراث فرهنگی اخطارهای لازم مبنی بر رعایت این قوانین میراثی را به مالک زمین دادیم.

معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه ادامه داد: مالک این زمین بدون در نظر گرفتن قوانین میراث فرهنگی، به کار ساخت و ساز خود ادامه داد که ما به ناچار شکایت نامه‌ای به دادگستری استان ارائه داده و مجوزهای لازم را مبنی بر برخورد با این ساخت و ساز گرفتیم و به یگان حفاظت میراث فرهنگی ارائه دادیم که موجب توقف کار شد.

مرادی بیستونی افزود: اما مالک از تعطیلی ادارات در روز جمعه استفاده کرده و به یکباره اقدام به نصب پایه‌های فلزی چند طبقه بر روی این قطعه زمین کرده است که ما نیز به یگان حفاظت از میراث فرهنگی استان اطلاع داده و از طریق آنها خواستار جلوگیری از فعالیتش شده‌ایم.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی تاق بستان، گفت: ما انتظار داریم که مسئولین شهرداری و شورای شهر پاسخگوی مطابه عمومی مردم شهر کرمانشاه مبنی بر جهانی شدن تاق بستان باشند.

وی تاکید کرد: شهرداری و شورای شهر باید با میراث فرهنگی همکاری کنند که جلوی این ساخت و سازهای غیرقانونی گرفته شود، و الا میراث فرهنگی به تنهایی نمی‌تواند جلوی چنین مواردی را بگیرد.

هم‌چنین سرهنگ بیداد، فرمانده یگان حفاظت از میراث فرهنگی استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در زمینه این ساخت و ساز، گفت: بر اساس قانون هرجایی که معاونت میراث فرهنگی اعلام کند که جزء حریم آثار تاریخی است و از مقامات قضایی دستور قضایی لازم را بگیرد، ما حسب آن دستور مقام قضایی، اعمال قانون خواهیم کرد.

وی افزود: در مورد ساخت و ساز در محدوده تاق بستان نیز به محض دریافت نامه قضایی به محل ساخت مراجعه کرده و توقف عملیات را اعلام کرده‌ایم.

بیداد یادآور شد: گرچه مالک از تعطیلی روز جمعه استفاده کرده و اقدام به نصب پایه‌های فلزی کرده بود اما به محض اطلاع از این جریان وارد کار شده و با حکم قضایی مانع از ادامه کار شدیم.

... با این تفاسیر پرونده جهانی شدن تاق بستان، حالاحالاها از بند موانع رها نشده و انتظار مردم کرمانشاه برای تحقق آرزوی جهانی دیدن تاق بستانشان بازهم به تاخیر می‌افتد و چه بسا ممکن است که برخی از این موانع باعث رد نهایی پرونده جهانی شدن تاق بستان از سوی یونسکو شود و آن زمان است که چیزی جز افسوس نصیب کرمانشاه و مدیرانش نخواهد شد!!!

گزارش از خبرنگار ایسنا منطقه کرمانشاه: هادی نوروزی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha